9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Legg inn av kKjaernes » 30 jul 2016, 22:03

God aften!

I dag tidlig stoppa kjerra (igjen), heldigvis bare noen hundre meter borti veien. Jeg skiftet bensinpumpa for to uker siden, og i dag viste det seg at ingen bensin kom fram til railen plutselig.

Tok opp tankarmaturet igjen nå, slangen jeg brukte på den ny pumpa røket kutt av! Denne er av typen som skal tåle nedsenking i bensin, riktignok fra Biltema. Mulig det var trykket den ikke tålte..
Bilde

Så, hvor får man tak i slange som faktisk tåler denne bruken? Hadde jeg visst bedre hadde jeg vel handlet hele armaturet, men det koster jo skjorta.
Noen forslag?

Mvh Kristoffer
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Legg inn av Kato » 30 jul 2016, 22:32

Kanskje det er en tanke å høre med Hydroscand Trondheim: http://www.hydroscand.no/butikker/trondheim?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Legg inn av kKjaernes » 01 aug 2016, 08:30

Takk for tipset, Kato. Hydroscand var litt lang unna på sykkel og jeg har for lite tid om dagen.

Jeg prøvde meg hos Tess, men de hadde ingenting som tålte å ligge i bensin. Dro så til Meca og hørte der. Han jeg pratet med der ga meg en slangestubb som han mente skulle tåle å ligge i bensin. Et kjapt google-søk på typen Multi Fuel GATES Auto Master 8mm Carburant Universalkraftstoff.... viste ettertrykkelig at "NOT intended for in tank applications". Det viste seg og at dette var samme type som Tess hadde.

Så enden på visa er at jeg kjøpte nytt komplett armatur hos Din Bil. 3800,- kroner pluss det den forrige pumpa kosta og en del tid til plunder og heft fattigere, men nå bør det hvertfall bli bra. Jeg fant ut at meca selger et kit med div slangestubber inkludert, som evt kan være noe for andre i samme situasjon. Her: http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Det skal sies at jeg bestilte med monteringskitet (slange med bøy på og klemmer) da jeg handlet den første pumpa fra speedparts. Dette fant de det tydeligvis for godt å sende med, og det var tatt vekk fra ordren min uten videre info. Jeg tenkte ikke noe mer over det og kjøpte en slange på Biltema som ikke tålte bruken. Ganske kjedelig sak dette, får håpe andre kommer bedre ut av det.
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: 9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Legg inn av totakt » 01 aug 2016, 09:30

Skjønner at jeg er for sen til å hjelpe deg. Men Meca kan bestille riktig slange til deg.
viewtopic.php?f=12&t=40083
http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... pe_ID=null
Den du skal ha, er den øverste i linken over.
Min har vært i bruk uten problem i 3-4 år.

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: 9-5: Bytte bensinpumpe, hvor kjøper man slange?

Legg inn av kKjaernes » 01 aug 2016, 11:27

Interessant! Får håpe andre kan ha nytte av det :-)
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Svar