Stag som sitter på innsugningsmanifold 1,.9 tdi

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ketil
Innlegg: 12
Registrert: 19 apr 2015, 09:20

Stag som sitter på innsugningsmanifold 1,.9 tdi

Legg inn av ketil » 07 aug 2016, 15:33

Har oppdaget et stag som er løsnet på innsugingsmanifolden. dette staget ligger på innsugningsmanifolden mot toppen. mellom manifold og topp.
mitt første spørsmål er om det er noen fare å ta railen som fordeler dieselen til dysene , for å komme til staget ?
ser saab beskriver det som brenselfordelingsrøret.

Dersom man tar bort railen, er det spesielle ting man må ta hensyn til når man montere tilbake denne? må det byttes tetninger ?


Har prøvd å laste opp bilder av railen samt staget, men fikk det desverre ikke til.

Tar imot tips om hvordan dette kan repareres .

geven
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 09 sep 2009, 13:00
Bil: MY05 9-5 2,0t Vector Estate AT

Re: Stag som sitter på innsugningsmanifold 1,.9 tdi

Legg inn av geven » 07 aug 2016, 20:02

Tror det kan være virvelspjeldstaget du sikter til. Hadde problem med at det løsnet på min (x) Alfa GT med samme motor.
Kjøpte reparasjonssett fra UK og fikset som i vedlagte instruksjoner. Litt fiklete å få ut staget, men gikk greit sidelengs etter at glødeplugghettene var tatt av.

Eks. på instruksjoner:
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... ar.340436/

Youtubeklipp av reparasjonssett https://m.youtube.com/watch?v=5dcKFrBUBaA

Lagde meg en pinne som jeg spikket til slik at den passet nøyaktig i et av hullene på staget slik at jeg fikk dyttet staget ordentlig nedpå toppen av hvert av virvelspjeldene etter at reparasjonssettet var montert.

ketil
Innlegg: 12
Registrert: 19 apr 2015, 09:20

Re: Stag som sitter på innsugningsmanifold 1,.9 tdi

Legg inn av ketil » 07 aug 2016, 20:11

hei, tusen takk for tipset,
har klødd meg litt i hodet grunnet det h..... staget.
men den var veldig informative linken med beskrivelsen . så jeg trur jeg skal komme av med det .

takk ennu en gang

Arnekamp
Innlegg: 1
Registrert: 23 des 2011, 11:42
Bil: 2007 9-5 1,9TiD

Re: Stag som sitter på innsugningsmanifold 1,.9 tdi

Legg inn av Arnekamp » 11 aug 2016, 20:52

Hei.
Ta av staget på toppen av spjeldene, og koble fra staget som går til motoren (på undersiden)
Kjøp metall-epoxy og lim fast alle fire spjeldene. Husk å avfette godt før du limer...
Jeg gjorde dette på min 9-5 for 3-4 år siden og har ikke angret. Enkelt og billig.

Svar