B205E
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 22 aug 2015, 14:31
- Navn: Håkon Solbakken
B205E
Hei dere, ser ut som jeg trenger å skifte motor pga. ulyd til tross for overhaling osv. av forrige eiger for noen tusen km siden.
Men - kan jeg få tak i B204 / (B205) / B235 og sette den rett i bilen, med starter, manifolder, fester uten for mye kødd? Har 205 nå, derfor parantes.
Men - kan jeg få tak i B204 / (B205) / B235 og sette den rett i bilen, med starter, manifolder, fester uten for mye kødd? Har 205 nå, derfor parantes.
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 22 aug 2015, 14:31
- Navn: Håkon Solbakken
Re: B205E
Skrur selv, har jobbet med bil i mange år.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: B205E
Sånn som jeg har skjønt så er det kun bunndelen fra B204 som kan brukes. Topp og alt tilhørende må flyttes over fra B205.
B204 bunndel er forøvrig bedre da de ikke har problemer med sludge osv.
B204 bunndel er forøvrig bedre da de ikke har problemer med sludge osv.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 22 aug 2015, 14:31
- Navn: Håkon Solbakken
Re: B205E
Ok.
Jeg vil prøve å gjøre det enklest mulig og bare skifte komplett brukt 'long blokk' så da utgår vel 204.
Hva med B235, er det samme som B205 bare med 2,3 volum?
Jeg vil prøve å gjøre det enklest mulig og bare skifte komplett brukt 'long blokk' så da utgår vel 204.
Hva med B235, er det samme som B205 bare med 2,3 volum?
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 22 aug 2015, 14:31
- Navn: Håkon Solbakken
Re: B205E
Pga. at den vil gå for magert?
Takk for alle svar.
Takk for alle svar.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: B205E
Pass på at motoren du skal montere har oppgradert veivhusventilasjon hvis den er eldre en 2004. Det er også noe forskjell på ledningsnettet. Du må da benytte ledningsnettet som sitter på den gamle motoren. Satte selv inn en fabrikkny motor. Ledningsnettet var ikke identisk og jeg måtte flytte over det gamle ledningsnettet på den nye motoren. 9-5 før 2001 har en lamdasonde mens det er to på senere motorer ( en før og en etter KAT) Ronny i Skjeberg kan omprogrammere ECUen hvis du skal sette inn en B235
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: B205E
Ledningsnettet er tilnærmet likt. Det er en kontakt eller to som er forskjellig. Alle ledningsnett har kontakter for 2 lambdasonder selv om bare en er i bruk. Biler fra 2000 har to lambdasonder.
Det er forskjell på en kontakt på innsuget, og på trykkrøret. Men dette trenger du ikke å tenke på.
Du kan kjøpe deg motor fra biler mellom 1998 og 2003. Disse er like.
Kjøper du motor fra 2004 og nyere må du ha nytt spjeldhus og veivhusventilasjon.
Du kan evt plugge hullet i blokken og bruke det gamle spjeldhuset.
Dette blir veldig enklere å forklare hvis du opplyser om årsmodell på bilen.
Men som sagt så kan kjøpe deg hvilken motor du vil så lenge det står B205 eller B235 på den.
Du trenger ikke å bytte ledningsnett.
Det er forskjell på en kontakt på innsuget, og på trykkrøret. Men dette trenger du ikke å tenke på.
Du kan kjøpe deg motor fra biler mellom 1998 og 2003. Disse er like.
Kjøper du motor fra 2004 og nyere må du ha nytt spjeldhus og veivhusventilasjon.
Du kan evt plugge hullet i blokken og bruke det gamle spjeldhuset.
Dette blir veldig enklere å forklare hvis du opplyser om årsmodell på bilen.
Men som sagt så kan kjøpe deg hvilken motor du vil så lenge det står B205 eller B235 på den.
Du trenger ikke å bytte ledningsnett.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: B205E
Jeg kjøpte en fabrikkny motor komplett med innsug, spjeldhus, turbo, veivhusventilasjon og ledningsnett, men på dette var det en ekstra sladd og kontakt jeg ikke hadde. Hva var eventuelt denne til. Fikk beskjed om å flytte over mitt eksisterende ledningsnett da det som satt på motoren ikke var identisk. Motoren var en b235 fra reservedelslageret til saab. Husker ikke produksjondatoen, det lå en testraport i esken men denne har jeg rotet bort. Kan dette leses ut fra motornummeret.