Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bjoernrudi
Innlegg: 3
Registrert: 07 okt 2016, 13:22
Navn: Bjørn Harald Rudi

Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av bjoernrudi » 08 okt 2016, 16:50

Hei,
jeg prøver å holde liv i en Saab 9-3 1.8i 2004 for guttungen og har kommet opp i følgende problem:
Han forteller at vindusvisker funksjonen og vindusspyler funksjonen begynte å svikte samtidig.
Spyleren har sluttet totalt å fungere, har testet motorene og tjuvkoblet så fungerer de helt fint. Har sjekket sikringer og byttet litt rundt på de identiske rele`ne også.
Vindusviskerne stopper litt random rundt på ruten og har sviktende intervall funksjon.

My best guess er bryteren innenfor vindusvisker armen på rattstammen.
Noen andre forslag, evt. linker på hvordan få demontert/kjøpe denne. Selve armen er greit å få ut, men bryteren ligger vel inne i rattstammen...

Mvh. Bjørn Rudi

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av Kato » 09 okt 2016, 09:56

Bryterene på begge armene på rattstammen er integrert i Column Integration Module (CIM), som da må byttes som en komplett enhet i tilfelle det er problemer med dem. Jeg ser det er ikke lett å finne nye/brukte CIM på nettet, men spaken er tilbudt - til en pris ca. halvparten av den tidligere Saabforhandlere vil ta. En ny CIM vil der komme på NOK 3.500-4.000.

MEN: Jeg mintes å ha sett rapportert tilsvarende symptomer på nettet tidligere og tok nå et "dypdykk" av ren nysgjerrighet, og av mange tilfeller linker jeg til tre:

- http://forum.saabturboclub.com/showthre ... orkarmotor

- http://forum.saabturboclub.com/showthre ... tespolning

- http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... r-problems

Et (større) antall av disse tilfellene gjelder (NG)MY03-04, er løst ved å skifte viskermotor(!), og jeg tror ikke jeg fant noen der feilen(e) ble utbedret ved skifte av selve spaken eller CIM. Jeg har tidligere "studert" WIS for om mulig finne sammenhengen her uten hell, og finner den ikke nå heller.

Jeg forstår det slik at dere har testet pussermotoren(?), men ble også µ-bryteren i denne testet? Denne har som (hoved-)formål å sørge for rett parkering, men fungerer også som blokkeringsbeskyttelse ved at om den ikke opererer etter en fastsatt tid vil spenningen til motoren fjernes. Jeg har sett at trådskapere har renset denne byteren og fått pusseren til å fungere normalt igjen.

Problemet(-ene) kan teoretisk også ligge i Underhood Electrical Center (UEC), som er den som via busskommando styrer ut motorene, men kanskje kan veien videre være å skifte spaken først, alternativt sjekke / skifte pussermotor, før dere tenker på skifte av CIM?

Uansett vil det være en styrke for forumet at utfallet av feilsøkingen / utbedringen rapporteres tilbake.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

bjoernrudi
Innlegg: 3
Registrert: 07 okt 2016, 13:22
Navn: Bjørn Harald Rudi

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av bjoernrudi » 10 okt 2016, 14:33

Hei, og takk for et fyldig og godt svar!
Etter å ha lest de vedlagte linker og kommentarer så blir det til å rense den nevnte bryter eller å bytte visker motor.
Får tak i en rimelig brukt motor her nede i Østfold, så jeg prøver nok dette først.
Kommer med tilbakemelding når denne muligheten er sjekket ut!

bjoernrudi
Innlegg: 3
Registrert: 07 okt 2016, 13:22
Navn: Bjørn Harald Rudi

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av bjoernrudi » 20 okt 2016, 22:05

Hei, da er det på tide med en liten løsnings oppdatering her! Min bil: 2004 Saab 9-3 1,8 i sport sedan.
Etter å ha prøvd ut 1 stk. brukt viskermotor av "lik" type/utseende fra en 9-3 2007 model (Det viste seg at akselen ut fra motoren var 1mm mindre enn min defekte motor), ble det litt nytenkning for å løse problemet.
1. Litt inspirert av andre som har "renset" returbryteren i viskermotoren bestemte jeg meg for å borre ut popnaglene som holdt geardekselet på plass. (noen er skrudd, andre er poppet)
Bilde
2. Etter å ha løftet av lokket fant jeg med en gang ut at jordingen til returbryteren som er støpt inn i lokket var oksydert og uten kontakt mot gods. Pusset derfor dette rent og gjorde klart for montering.
Bilde
3. Tenkte først å poppe lokket på igjen, men dette går ikke da dekslet har en kant rundt hvert feste hull, (blokkerer for poppetanga) så da ble det å utvide hullene i gearhuset med et 4mm bor og skru det hele sammen med tilsvarende 4mm hardware fra nærmeste Biltema. Ikke vakkert men det fungerer....
Bilde
4. Etter noe mindre plunder og innstillinger under montering fungerer nå alt som det skal.

Konklusjon:
Feilen (Manglende spylerfunksjon og visker som stoppet random på ruten), var forårsaket av returbryterens mangel på jording.

Conclusion:
Error, (Missing window washer function and random stopping action of the windshield wipers), caused by missing earthing of the returnswitch within the gearhousing of the window wipermotor.

Inside tips: Ha en liten avtrekker klar for å løsne viskerarmene, ta gjerne et bilde av motor og vindusvisker-stangsystem før du demonterer.

En stor takk rettes til bruker Kato for en god hjelp på veien til løsning!

Håper beskrivelsen kan være av nytte for andre :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av Kato » 21 okt 2016, 15:01

Hei.

Flott at du fikk ordnet dette, og kjempegod tilbakemelding :thumbsup:

Da gjenstår det bare å kunne påvise sammenhengen mellom svikt i denne bryteren og utfall av spyling. Spyling starter jo visking, noe som (delvis) styres via buss, så den orden er jo grei. Etter diverse "traceing" av skjema har jeg jo ikke funnet hva som ofte gir symptomer ved spylingen først, når denne endestoppbryteren svikter. Mistanken går i retning av det kan være noe "programorientert" - og da kommer jeg til kort.

Ha ei fortreffelig helg :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

ketil3
Innlegg: 6
Registrert: 03 nov 2014, 11:02

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av ketil3 » 29 jan 2019, 10:53

Kato skrev:
09 okt 2016, 09:56
Bryterene på begge armene på rattstammen er integrert i Column Integration Module (CIM), som da må byttes som en komplett enhet i tilfelle det er problemer med dem. Jeg ser det er ikke lett å finne nye/brukte CIM på nettet, men spaken er tilbudt - til en pris ca. halvparten av den tidligere Saabforhandlere vil ta. En ny CIM vil der komme på NOK 3.500-4.000.
Jeg må bytte CIM på 1.8i pga defekt CIM (tror vi), og prøvde med CIM fra 1.8t (turbo), men Tech2 sa at denne CIM ikke var programmert for 1.8i (iflg verkstedet). Hvilke CIM vil passe tro, for en 1.8i? Har det noe med ESP/TCS å gjøre (min har kun TCS, ikke ESP).

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-3 2004 Vindusvisker og vindusspyler problemer samtidig

Legg inn av Kato » 29 jan 2019, 12:04

Det er nok ikke dette med "i" kontra "t" som kan skape problemer mht. type, men reservedelskatalogen (EPC) skiller derimot mellom ESP/ikke ESP, slik du er inne på.

Opprinnelig P/N for CIM (uten ESP) var 12800181 for MY -41021352, men er nå ikke leverbart og erstattet med P/N 12805194, som for MY 41021353-. Ref. denne mht. hva som passer: https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901.

Etter montering skal CIM kontrolleres/ev. programmeres med Tech2/TIS2000, så om dere forsøkte byttet med rett P/N kan det jo være dette siste som skapte problemer.

EDIT: Informasjonen rettet opp til å gjelde for 433.92 MHz versjonen (bl.a. marked EU).
Sist redigert av Kato den 29 jan 2019, 21:36, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar