Side 1 av 1

Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 07:28
av rogertob
Trenger litt hjelp her.
Glødinga virker ikke på en 2,2 2005 model. (tror jeg)
Resultatet er at bilen er tungstartet når den er kald, men starter lett når den er varm. Dette er blitt gradvis verre de siste 6-7 mnd. Har ingen problemer med ujevn gange eller slikt.
Startmotoren går rundt med godt turtall hele tiden, den bare ikke starter. Når den er kald må den kjøres på startmotoren i ca 30s, så stopper jeg og venter, så kjører den ca 10-15 sek, så starter den. Da hører man den har litt "hard" gange...
Når Defa varmeren står på i 2-3 timer, starter den greit.
Har ohm`et glødepluggene, de ligger på ca 1 ohm hver. Ladespenninga ligger på 13,7 V
Glødelampa i dashbordet lyser heller ikke, men ingen feilkoder i SID.
Har byttet gløderele, (brukt fra en annen bil) sjekket sikringer og verkstedet har feilsøkt med Tech2.
Når verkstedet brukte Tech2, fikk de lys i glødelampa i dashbordet.
Teknikeren sa at når han testet den , fikk han opp melding om at "forutsetning 1" var OK, mens "forutsetning 2" feilet...

Noen som har peiling på dette?

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 09:11
av saab9000aero
Hadde du ute alle gløde pluggene og sjekket de? Eller kontrollerte du de mens de var montert i motor?

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 09:32
av rogertob
Nei, de sto i bilen da de ble ohm`et.
Første gang jeg målte de var motoren fortsatt litt varm, og de viste 10-15 ohm. Da motoren var kald ble de målt til ca 1 ohm. Tok av hetten og målte mellom toppen og - på batteriet.

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 13:15
av Kato
rogertob skrev:- Glødelampa i dashbordet lyser heller ikke, -
En titt i WIS viser at den ikke er helt konsistent når det gjelder forklaringen på hvordan gløding fungerer. Men det ser ut til at glødelampa kommer opp så tidlig i "glødeforløpet" at det er kun temperatur terskelverdi(er) som er kriterium for at den skal tenne. Så roter WIS (eller jeg) det til, da teksten nevner kjølevæsketemperatur, mens en tabell lister utetemperatur. Om det er denne siste som gjelder, skal gløding ikke være aktiv ved >+5°C, men jeg går ut ifra at utetemperatur vises i SID som forventet(?). Det kan i begge tilfeller se ut som problemet ligger foran styringsmodulen for glødingen, og som "trigges" av ECM.

Det kunne være interessant å se hva teknikeren mener med de to "forutsetningene".

Jeg er ikke sikker på hvilket "gløderelé" som er byttet?

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 13:34
av rogertob
Utetemp som vises i SID har hele tiden vist rett temp i forholdt til andre biler og reell utetemp.
Jeg byttet releet som står framme ved høyre forskjerm.
Jeg skal forsøke å måle noen spenninger, men det er ikke lett å måle noen plasser uten å fjerne litt isolasjon på selve ledningen..:-(
Vurdere sterkt å koble ut hele "driten" og legge opp opp en manuell gløding med impulsbryter...
Får jo ikke ettergløding, med da har jeg ihvertfall gløding i forkant av oppstarten.

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 14:23
av rogertob
Kan det være at sensor 345 (som skal aktiveres ved hastighet over 45 rmp og ) feiler, og ikke slår inn?
Da vil vel hverken forgløding eller ettergløding virke???

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 15:03
av Kato
"sensor 345" er veivakselgiver (er det Haynes du refererer fra?), og er det problemer med den vil jeg tro du hadde hatt andre symptomer også. Jeg tror fortsatt at problemet ligger "lengre fremme", som at ECM (PSG16) ikke "forstår" at kriterium for at gløding skal starte, er tilstede.

Hva med spørsmålet om "forutsetningene"?

Skal jeg da forstå "gløderele" som styreenheten for glødingen?

Re: Gløding 2.2 (2005)

Lagt inn: 12 feb 2017, 21:34
av rogertob
Du har nok rett i at det er veivakselgiveren, sjekket med WIS, det er nok ikke den som er problemet.
Må snakke med verkstede til uka, og sannsynligvis betale for en ny sjekk med Tech2...:-(