9-5 2,3 2003 Feilkode P1300
Lagt inn: 16 feb 2017, 21:20
Hei Forum
Jeg har i siste tid hatt problemer med fusking på min 9-5 2,3t ved høyt gasspådrag (ved rød sone på turbomåleren i dashboard). Turbo lag er også ganske ille.
Det er en 185 Hk originalt men har nå en TD04 turbo og et trimprogram tilsvarende Aero.
Endelig i dag kom feilmelding P1300 og "check engine" til hjelp i feilsøking. Open SID sier LIMP 10 og turbotrykket er redusert (måleren vil ikke lenger gå opp på rødt, open SID viser den nå når max 700. I Limp mode opplever jeg ingen fusking, men det er jo på den annen side ingen rask bil lenger...
Jeg så over slangene som står på boost control valve (vet ikke hva det heter på norsk). Den nederste slangen som er koblet på BCV henger for øyeblikket LØST. (Kommer meg av praktiske årsaker ikke under bilen med det første for å feste den). Motstand på BPC er målt til 7.7 Ohm. Om BCV er full av sot har jeg ikke fått sjekket. De andre slangene er gamle, men kan ikke umiddelbart se lekkasjer. Plugger er nye (til Aero) og motoren har aldri fusket annet enn på høyt gasspådrag, derfor mistenker jeg ikke umiddelbart tennkassett.
Motoren var ute av bilen i høst ved bytte av reg.kjede, og før/etter symptomene med fusk på max ladetrykk var like. Derfor er min tanke at den løse ledningen ikke er årsaken til akkurat dette, men godt mulig utløsende årsak til check engine feilen. Noe annet dere anbefaler å sjekke for å nøste videre? På forhånd tusen takk for tips!
Jeg har i siste tid hatt problemer med fusking på min 9-5 2,3t ved høyt gasspådrag (ved rød sone på turbomåleren i dashboard). Turbo lag er også ganske ille.
Det er en 185 Hk originalt men har nå en TD04 turbo og et trimprogram tilsvarende Aero.
Endelig i dag kom feilmelding P1300 og "check engine" til hjelp i feilsøking. Open SID sier LIMP 10 og turbotrykket er redusert (måleren vil ikke lenger gå opp på rødt, open SID viser den nå når max 700. I Limp mode opplever jeg ingen fusking, men det er jo på den annen side ingen rask bil lenger...
Jeg så over slangene som står på boost control valve (vet ikke hva det heter på norsk). Den nederste slangen som er koblet på BCV henger for øyeblikket LØST. (Kommer meg av praktiske årsaker ikke under bilen med det første for å feste den). Motstand på BPC er målt til 7.7 Ohm. Om BCV er full av sot har jeg ikke fått sjekket. De andre slangene er gamle, men kan ikke umiddelbart se lekkasjer. Plugger er nye (til Aero) og motoren har aldri fusket annet enn på høyt gasspådrag, derfor mistenker jeg ikke umiddelbart tennkassett.
Motoren var ute av bilen i høst ved bytte av reg.kjede, og før/etter symptomene med fusk på max ladetrykk var like. Derfor er min tanke at den løse ledningen ikke er årsaken til akkurat dette, men godt mulig utløsende årsak til check engine feilen. Noe annet dere anbefaler å sjekke for å nøste videre? På forhånd tusen takk for tips!