Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HansAA
Innlegg: 12
Registrert: 01 feb 2014, 00:46
Bil: 2000, 9-3 2,0t
Sted: Godøya! (rett ved Ålesund)

Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av HansAA » 22 mar 2017, 15:41

Skulle sjekke oljestanden før oljeskifte i går kveld, men der var det tomt gitt. Har ikke fått tappa av bunnpanna enda siden pluggen i tillegg ble ødelagt da jeg kanskje litt overilt prøvde å skru den ut i skitværet for å sjekke nærmere. Prøvde så å suge olja opp fra peilehullet, men det surkler bare. Kommer man helt ned i panna på disse bilene med oljesuger? Skulle jo tro det.

Ingen oljelampe har lyst, ingen feilmeldinger - ingenting! Eneste indikasjon på at noe er galt -> muligens den "raslinga" som høres helt i starten under oppstart på kald motor. Det trodde jeg var regkjedet som begynte hangle.

Hva nå liksom? Ny motor har jeg jakta en stund uansett, siden kjedestrammern har passert 17mm for 20 000km siden... Tenkte å få tak i en annen motor med behov for samme service, overhale den og skifte deretter.

WickedMan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 02 sep 2016, 10:54

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av WickedMan » 22 mar 2017, 18:51

Ja, så det samme på min 2005 9-3. Sensoren sitter i bunnpanna, men er ikke kobla til. Vet ikke helt hvorfor selv.
Raslinga er vel for lite oljetrykk til strammeren? Og hvis du ikke hadde olje på motoren, så er det jo ganske ille.
Når det gjelder peilehullet, så går det ikke helt ned, men ganske langt. Hvis du har en tynn slange som kommer gjennom peilehullet, så er du "golden" Du kan også skru av hele festet, og ta av oljepeile hylsa, da får du mer plass til en slange.

Kjipe greier uansett!

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av redturbo » 22 mar 2017, 20:04

Etter min erfaring er det vanskelig å få opp kald olje med en så tynn slange som må til for å putte i peilehullet, da uten å fjerne noe. Når oljen er varm så går det bedre. Hvor for ikke kjøpe noe ekstra billig olje, fylle på og kjøre motoren varm nok?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 mar 2017, 21:35

Eller gå for den beste løysinga; ta ut botnpluggen sjølv om den er skada?
Få sveist på en mutter på pluggen fks, eller få fila vekk litt av koparbrikka slik at den vert knekt. Det kan oftast vere nok til å få spennet av pluggen, og en kan skru den greit ut med fks. ei vasspumpetung om pluggen er deformert.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av saab9000aero » 22 mar 2017, 22:10

eller du kan bruke hammer og meisel. det funker hver gang. men da må du selvsagt ha ny plugg og pakning.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

HansAA
Innlegg: 12
Registrert: 01 feb 2014, 00:46
Bil: 2000, 9-3 2,0t
Sted: Godøya! (rett ved Ålesund)

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av HansAA » 05 mai 2017, 17:19

Takker for alle svar! ...bunnpluggen løsna greit med litt varme, null problem. Kom ut ca 2,5 liter olje fra panna. Jaja, jeg er ikke vant til biler som må peiles olje på. Peiler liksom ved fylling, og ved skifte av ny olje for å sjekke ev forbruk. Ser denne har lekket fra den h_e_l_v_e_t_e_s gummien rundt ventildekselet, som forøvrig er 2 vintre gammel fra Speedparts. Ble installert sammen med nytt toppakningssett +div. Hvor kommer disse delene fra speedparts fra egentlig? Jeg handler ALDRI mer derfra alle erfaringer til nå tatt i betraktning. Møkkashop fra Lillestrøm, med ræva service i tillegg.

Etter å ha skifta til ny olje virka alt fint - en uke eller to. Så lagde motoren skikkelig raslelyd. Hihi. Siden har den stått, og jeg har ordna med ny motor som har gått 160 000 visstnok.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal ta meg bryet med å skifte balansekjedestyret i tillegg til regkjedekitet? Motoren ligger jo nå klar på pall...

...og: disse 204-motorene - ryker toppakninga rundt 200k notorisk, eller holder det å etterstramme boltene?
Sist redigert av HansAA den 05 mai 2017, 23:36, redigert 2 ganger totalt.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3 2000, ingen oljenivåsensor?

Legg inn av arvmadla N2945 » 05 mai 2017, 18:02

Antar du mener 205-motorene? B204 var motoren frem til -98. Toppakningen er vel noe av det siste som en trenger å bekymre seg for. Å montere en motor som har gått 160k km uten en grundig inspeksjon/overhaling er vel å utsette problemet? For alt du vet kan det samme skje med denne før du bikker 200k km. Alt har med oljeservice og kjøremønster på hvor lenge motoren går uten havari ;)

Om du planlegger å ha bilen en stund anbefales det av kyndige å ta av bunnpanne for å rengjøre sil, ta av lagerbukk nr 3 å sjekk tilstand på lager. Blås rent olje kanaler. Bytt kjedesats.

Walktrough på motorinspeksjon på denne siden :)
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... strip.html

Svar