Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gwoog
Innlegg: 13
Registrert: 05 mar 2017, 21:13
Navn: Geir Grønnestad

Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Legg inn av gwoog » 23 mar 2017, 17:58

Heisann.

Kjøpte nettopp en herlig Saab 9-3 Biopower 2008. Veldig fornøyd, men jeg har noen spørsmål angående bilen.

1). Temperaturen på motoren.
Motoren blir varm og temperaturmåleren viser "riktig" mellom L/H (kl. 9, horisontal pil). Etter en halvtimes kjøring faller plutselig pilen ned til "L"!! Hvis jeg stopper og slår av tenningen og starter bilen igjen spretter pilen på temp. måleren opp til kl. 9 igjen. Hva kan være feilen?
Jeg skal på service med bilen om en uke, og forhåpentligvis finner de ut av det, men må jo bruke bilen noen ganger før den tid og krysser fingrene for at det ikke en noe skummelt. Motoren høres fin ut og det lyser ingen varsellamper.

2). Når jeg starter bilen så gasser jeg ikke (regner med det er riktig som på vanlige nyere biler), men noen ganger tar det 5-6 sekunder før den tenner.
Er dette normalt på disse biopower-motorene?

3). Sidespeilene er gulnet/misfarget. Er det noe jeg kan gjøre for å få dem "rene" igjen, eller må man skifte dem? Hva har forårsaket gulfargen? Varme i speilene?

4). Er det mulig å oppdatere GPS'en i bilen?

5). Noe jeg bør spørre om når bilen leveres på service? Jeg har booket tid hos Nordmarkens motor i Sverige. De gav meg en god pris på montering av hengerfeste og service. Noe de bør bytte ut, sjekke spesielt eller oppgradere?

Jeg ønsker å ha denne bilen så lenge som mulig og tenkte å legge en del i service og vedlikehold:)

Håper noen av dere Saab-guruer kan svare meg på disse nybegynner-spørsmålene.

På forhånd takk!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 mar 2017, 11:02

Hei, og gratulerer med ny bil!

1. Det kan virke som det er tempgivaren som som ikkje får gitt signal utifrå beskrivelse. Kan vere at det er givaren som har gitt opp, og det kan hende eit kabelbrudd. Du kan jo kjenne på vass-slangane framme i motorromet kva temperatur dei har også, for å sjekke at den ikkje er for kald eller for varm. So lenge det er det skal det ikkje vere noko farlig å bruke bilen fram til du reiser inn på verksted.

2. Det du med andre ord meinar er at du må drage på startaren 5-6 sekund innan motoren vankar til liv? Om det berre er avogtil kan det jo vere ein tanke å sjekke batteriet, kan jo vere det kanskje byrjar å verte dårleg?

3. Antek du har automatisk avblendbare speil, då er nok einaste muligheit å bytte dei. Kva eksakt som skapar missfarginga veit eg ikkje, men det er desverre ikkje eit uvanleg problem på desse speiglasa. Nye kostar opp mot 1500 pr stk, du kan bytte til nokre utan automatisk avblending for ein betyrdleg lågare sum, typ 500 for begge sider til sammen om du vel ettermarkedsglas.

4. Ja, det er mulig ved å handle ei ny DVD-plate med oppdaterte kart på.

5. En klassikar er jo fjører som er knekt og bakbremser som ligg på... Ellers er det jo ein bil som dreg på åra, so "alt" kan jo skje, det beste er nok å få ein ordentlig sjekk korleis tilstandaren er :)

gwoog
Innlegg: 13
Registrert: 05 mar 2017, 21:13
Navn: Geir Grønnestad

Re: Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Legg inn av gwoog » 26 mar 2017, 19:59

Takk for veldig bra svar! Og takk for det. Utrolig fornøyd med bilen.

1). Det miste seg å vore temp. måter. Skiftet den på Bilbutikken i Drammen. Funker tipp topp nå.

2). Skal sjekke batteriet før neste vinter.

3). Skal sjekke pris på speilene i Sverige. Kan leve med misfargingen. Litt usikker på om det vil være utslagsgivende på EU-kontrollen.

4). Hvor kan man handle DVD med kart?

5). Skal be om at de går nøye over bilen. Tenke å ta en grundig sjekk i sommer når jeg har litt mer tid.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 mar 2017, 20:22


gwoog
Innlegg: 13
Registrert: 05 mar 2017, 21:13
Navn: Geir Grønnestad

Re: Saab 9-3 Biopower 2008, spørsmål fra en nybegynner

Legg inn av gwoog » 27 mar 2017, 06:41

Se det ja. Takker.

Noen som har testet ut?

Svar