Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Legg inn av kanonjon » 25 apr 2017, 19:31

Hei dere,

Jeg har planer om å borre opp en B202 blokk fra 90mm til 91mm sylindre og sette inn B234 91mm stempler (1990-1992).

MEN! De nye 91mm stempla er 19g lettere enn de gamle B202 stempla. Hva slags innvirkning har dette på veiva, motoroppførsel etc? Må ting re-balanseres?

Bilde

På forhånd takk.

Mvh
Jon
Saab er livet!

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Legg inn av ut218 » 25 apr 2017, 22:09

Jeg er ingen guru, men såvidt jeg har forstått er veiva balansert uten stempler. Stempler og veivstaker skal derimot være like tunge. Så har du 4 stempelhoder som veier 501 gram så er det greit. Finnes en del om balansering av veivstaker på nett der du balanserer lagerenden for seg i tillegg til at veivstaker skal være like tunge de også.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Legg inn av Ingvar N629 » 26 apr 2017, 06:13

At stemplene er lettere er kun positivt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Legg inn av john n04 » 26 apr 2017, 12:46

Skal vel strengt tatt veies sammen med ringer og bolt + clips = Totalvekt på stemplet. Så legger man til veivstaken. Så har du totalvekt på stempel+stake. Disse skal være nærmest like. Er vel +-5gr mellom de som er akseptabelt på en produksjonsmotor. At totalvekten blir lavere på settene er bare positivt som Ingvar sier. Veivaksel og svinghjul blir balansert for seg.
Så miks med de forskjellige bitene, så ender du nok opp på lik vekt på de forskjellig stempelsettene tenker jeg ;)
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Vektforskjell på B202 90mm og B234 91mm stempler

Legg inn av kanonjon » 26 apr 2017, 21:48

Tusen takk for gode svar folkens! Regner med at det ordner seg da!
Saab er livet!

Svar