4-Hjuls-kontroll?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

4-Hjuls-kontroll?

Legg inn av Viggen-51 » 11 feb 2005, 09:11

Et lite spørsmål til Dere som har montert senkesett på Deres 9-3'er:

Bruker det å bli mye justering av hjulvinkler etc. i forbindelse med 4-hjulskontroll? (redd for at det kan ta lang tid => dyrt!)

Jeg vil gjerne ha dette anmerket som godkjent i vognkortet, og da må man jo ha papirer på at en slik kontroll er utført! Eller hur?

Nytt oppsett: H&R + Bilstein Sprint
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 11 feb 2005, 09:40

Prøv å få fastpris...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 11 feb 2005, 11:09

Har ikke 9-3 selv,men det er generelt det samme. priser bruker å ligge på ca 6-700 kr for kontrollen pluss timing for justering. sist jeg var ivei ble det 980 kr. Men sparer inn det på dekkslitasje.
VIKTIG: reg nr på din bil må stå på målebrevet.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 feb 2005, 11:50

Var på kontroll hos godkänd verkstad och då behövde inte justeras på min Ng900 när jag sänkte den med kilen fjädrar.
Visserligen var det i sverige och kanske hade jag tur.... :D


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 feb 2005, 12:03

Et spm, er 4 hjulskontroll og forstillingskontroll det samme? skjønner jo at forstillingsk. er på for hjulene og 4h på alle hjulene,men gjør de det samme?

på og 900når du senker de bak, trenger du ta noe annet enn kontroll av forstillinga? for det blir jo ike noe forandring bak vel?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 feb 2005, 12:24

På og900 er det jo stiv bakaksel, så hjulene vil ikke forandre vinkel uansett hvor mye du semker. Det eneste som skjer er at akselen blir presset litt over mot høyre.

Vet ikke hvordan det er på nyere 900, men det kan jo høres ut som det ikke er stiv bakaksel på de. Dermed må det sjekkes og evt justeres om nødvendig.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 11 feb 2005, 12:33

På en 4-hjulskontroll blir alle vinklene kontrolert,caster,camber osv. det skjer ved at man setter på måleutstyr på alle hjulene som igjen da måler ut de forskjellige vinklene ut fra ett gitt mål.
Derav 4-hjulskontroll.
4-hjulskontroll og forstillingskontroll er ikke det samme.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 feb 2005, 12:43

takk folkens. var det jeg trodde..

men da må jo forstillingskontroll være halv pris av vanlig da?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 11 feb 2005, 12:59

Når en monterer senkesett endres camber å caster vinkelen,så du blir nok nødt til å ta deg råd til en 4-hjulskontroll.
Forstillingskontroll innebærer kun spissing.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Svar