9-5 1.9TiD 2006 - Problemer med partikkelfilter og EGR

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
corntid
Innlegg: 2
Registrert: 09 mai 2017, 10:48

9-5 1.9TiD 2006 - Problemer med partikkelfilter og EGR

Legg inn av corntid » 01 jun 2017, 14:08

Hei

Jeg hadde nylig en lekkasje i slangen fra turbo til intercooler som har gitt meg P2279 koder her og der, relatert til lekkasje i innsuget. Mens jeg ventet på nye slanger, fikk jeg en ny kode som omhandler tett partikkelfilter (P1901). Jeg parkerte bilen og byttet slangen når den kom. EGR-ventilen ble også fjernet, rengjort (med BG Throttle Body & Intake Cleaner) og montert med nye pakninger.
Etter dette slettet jeg koden og forsøkte en kjøretur for å prøve å få brent opp sotpartiklene igjen, men bilen gikk etter ca 5 minutter inn i nødmodus med motorlampe. Jeg kjørte derfor rett på verksted for å få de til å lese ut kodene, der jeg fikk oppgitt P1909 (DPF blocked) og P0401 (EGR - Too little airflow).

Jeg regnet med at førstnevnte ville være der, men jeg syntes det er merkelig at EGR-koden dukket opp først etter jeg rengjorde ventilen. Jeg merket at åpne/lukke-mekanismen var litt seig under rengjøring, men den var hvertfall ikke seigere etter jeg rengjorde den, snarere tvert imot. Røret fra EGR-kjøleren så ikke spesielt tett ut, så det vil være merkelig om dette har tettet seg nå på den lille 5-minutters kjøreturen. Skal jeg bestille en ny EGR-ventil, eller har noen et forslag på hva jeg kan prøve før jeg gjør dette?

Når det gjelder filteret, har jeg bestilt en regen av dette som kjøres via Tech2. Er det noen som har erfaring med hvor godt dette fungerer? De skulle ha ca 2500kr for denne jobben, da olje måtte byttes samtidig. Jeg vil helst ikke bruke 2500kr på rens som enten ikke fungerer eller tetter seg etter 500km igjen, når jeg heller kan bruke rundt 10 000 på et helt nytt filter som løser problemet en gang for alle. Jeg fikk også oppgitt rundt 2500kr for en annen type rens hos et annet verksted, der de løsner DPF, sprayer inn et middel som løser opp sot og kjører det ut eksosen i flere etapper. Men de kunne ikke garantere at dette ville fungere om filteret var for tett.

Det er selvfølgelig også alternativet med å fjerne DPF og blende av EGR-ventil, men jeg er litt usikker på hvordan dette er ift EU-kontroll og hvem som evt gjør dette til hvilken pris. Det er også veldig tydelig at EGR er ultra sensitiv, så den vil vel gi konstante feilkoder ved blending.

Svar