SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av buster » 05 jun 2017, 23:15

Har nylig fått et problem av spesiell karakter.
Med lysbryter i pos 0: Dagslys kjøreposisjon virker alt som det skal.
Dersom lysbryter stilles over til full lys posisjon, (nær og fjernlys operer), da kommer check gearbox lampen på, og girkassen går over i"Limp home modus". Videre blir frontlys borte og i tillegg slår bilradioen seg av og antennen går ned. ??
Hvis jeg nå slår lysbryteren over til 0 posisjon, lyser girbokslampen fortsatt.??
Kan dette være et felles jordingspunkt som ikke lenger har kontakt?
Noen somhar et lesbart elskjema eller som har opplevd lignende.
Har foretatt noen målinger og finner bla at fulltlysrele mister jord når lysbryter går fra 0 til fullt lys posisjon.
Hvordan kan dette henge sammen, frontlys girboks og bilradio?
Hilsen Buster.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av Kato » 06 jun 2017, 21:49

Nei, dette har jeg ingen erfaring med, men diverse skjema (inklusive ett separat for jord) finner du her: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... 0DIAGRAMS/.

Etter å ha sett litt på dette, finner i alle fall ikke jeg en fellesnevner på jordsida. Med utgangspunkt i at fenomenet oppstår ved valg i lyskretsene, er det kanskje en tanke å plukke ut komponenter der for om mulig isolere feilkilden. Slike enheter kan være filamentvakta, lysrelé og sikringer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av buster » 07 jun 2017, 13:59

Takk for svar. Skal se gjennom elskjemaene selv også.
Vil fokusere mest på mulig kobling mellom lyskretser og "styrestrøm" jording til posisjonsvelger for automatkasse.
Når vær og føre tillater det, vil jeg starte sjekk av komponenter også.
Noen andre som har hatt tilsvarende opplevelser.

Har ikke registrert museangrep på det elektriske anlegget, men kan det være at utøy har kanibalisert en eller flere ledninger?
Jeg bare spør?

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av buster » 15 jun 2017, 21:52

Nå har jeg sjekket div koblingsskjema, men finner ikke et relevant skjema som viser hvordan ledningene går for posisjonsgiveren som sitter på oversiden av automatkassa.
Har byttet til ny lysbryter. Ingen endring bortsett fra at når virker bilradio med bryter i fullt lys posisjon.
Med bryter i denne pos. blir alt lys foran og bak borte. Blinklys fungerer normalt. Check gearboxlyset tennes på instrumentbordet. ???
Hvor er hunden begravet?

Trenger skjema for girvelger som omtalt over. Noen som kan hjelpe?
Har Kato noe på "lur"??

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av Kato » 16 jun 2017, 12:24

Jeg finner heller ikke noe som ligner på et komplett skjema for det du etterlyser, annet enn litt her og der under "kapittel" for Cruise Control Circuit, Shift Interlock Circuit etc.

Med tanke på at det kunne være manglende strømkapasitet som forårsaker problemet, fra batteriet igjennom MAXI-sikring #3 i elsentralen i motorrommet og kontaktsettet til tenningsnøkkelen, sjekkes spenningen i begge punktene på feks. sikring #30 i elsentralen i instrumentpanelet når lysbryteren velges til fullysposisjon.

Sjekk også spenningen fra MAXI-sikring #2, på feks #27 i instrumentpanelet, med bryter til hellys.

Kontrollér at begge jord(minus-)kablene på batteriet har god og korrosjonsfri kontakt i kabelskoen og at det også er tilfelle ikke minst der den ene er festet til girboksen og for den som går til hjulhuset.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

buster
Innlegg: 25
Registrert: 04 feb 2012, 19:13

Re: SAAB NG 900 SE. 1997 MOD. CHECK GEARBOX

Legg inn av buster » 06 feb 2018, 22:54

LØST
Feilen antas å skyldes slitte kontakter eller fjærer, samt mye skitt inne i selve girvelgerplata.
Skaffet ny, byttet og finjusterte posisjonen på plata. Nå alt OK etter kontroll med TEGH 2.
Alt virker som det skal.
Det er mange veldig små deler inne i velgerplata. Vil nok kunne la seg gjøre å demontere, rengjøre og montere igjen for om mulig å kunne bruke gammel plate videre. Vil kreve mye prøve og feile for å få alle fjærer spesielt på riktig plass samtidig med de små kontaktstykkene.
Har den gamle liggende ideler etter rengjøringen. Ikke montert, men den er komplett hvis noen trenger en slik.

Svar