Hvor mye og hvilken olje til automatkasse?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Hvor mye og hvilken olje til automatkasse?

Legg inn av trymolsen » 07 jun 2017, 10:30

Hei
Jeg skal for første gang bytte girolje på bilen.Oljen som er på er ikke luktende men begynner å skifte farge såpass at et bytte kan være godt.
Girer fint og tenkte derfor et skift blir tatt denne gangen og ikke flushing.
Så det jeg lurer på er hvor mye olje jeg bør beregne på dette?
Ser i serviceboka at forrige eier har tatt oljeskift på merkeverksted og brukte 8 liter,men om det er flush eller ikke står det ingenting om.
Det er vel vanligvis ikke plass til mer enn ca 3 liter om man tapper ut det som er,da mange liter er inni systemet?Så man må fylle på for så å kjøre litt,tappe og fylle på noen ganger(hvor mange ganger)?
Vet heller ikke hvilken olje som er i fra før,kan jeg da bare blande den med f.eks denne fra biltema?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/ ... 000036324/

Saaben er en Stasjonsvogn 2.0 t, 150 Hk, [YS3E], Modellår: 2006, Motorkode: B205E.

Setter pris på svar,jeg er helt fersk.. :)

LEN
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 24 mai 2008, 19:54
Medlemsnummer: N2904
Navn: Leif
Bil: 9-3 2.0t 2002 B205E

Re: Hvor mye og hvilken olje til automatkasse?

Legg inn av LEN » 08 jun 2017, 16:37

Hei

Velkommen!

Kjør på med orginal olje til automatkassen din.

Det skal være en GM olje.

OEM nummer:
12801732
400131371
93160393

https://www.maptunparts.no/olja-vatskor ... -2010.html

jeg pleier å ta turen til vestfold auto (tønsberg) eller dra til gjestrum larsen (larvik) for diverse pakninger, oljer. noen girkasse kan være litt sære på oljen som benyttes. jeg drar til gamle saab forhandlere for slikt.

Når jeg søker på MECA på reg nr på 9-5'en min (2006) kommer tre liter opp på fem trinns automatkassen.

Når det gjelder hvordan bytte skal gjøres, bruk søkefunksjonen, for å finne fremgangsmåte.

Hvis du er helt fersk på skruing, så er en haynes guide for din bil perfekt. Se her:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000028193/

mvh,

Leif
9-3 1,8t 2009 B207E
9-5 2,3t 2006 B235E

Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017 8)

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Hvor mye og hvilken olje til automatkasse?

Legg inn av totakt » 08 jun 2017, 18:11

Da har forrige eier fått skiftet ut all olje med 8 liter. Hvis dette ikke er alt for mange kilometer siden?, kan du godt nøye deg med å et halvt skift.
Når jeg har tatt et halvt skift, kommer det ut 3-4 liter. Da har jeg jekket opp bilen framme der tauekroken skal skrues inn. Du må altså kjøpe 4 liter.
Du kan IKKE bruke olja du lenker til. Den skal ha spesifikasjon JWS 3309. Et trygt valg er olja i innlegget over. Mobil ATF 3309 er identisk. Den får du på bl.a. Meca. Noen Volvo og Toyota har samme girkasse. Det vil si at du kan få olja på diverse verksteder også. Få gjerne tak i ny tetningsskive i aluminium og bunnplugg. Har du ei Saab sjappe i nærheten ringer du bare å hører om de har det på lager, koster knappenåler. Samtidig kan du spørre om prisen på olja, tipper 150-200kr literen.

Skriv inn 3309 i søkefeltet, så får du opp mange tråder om det du spør om, og du kan lese til øynene triller ut..

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: Hvor mye og hvilken olje til automatkasse?

Legg inn av Jan R » 09 jun 2017, 21:51

Jo du kan bruke BT olje, men den må oppfylle spesifikasjonene. Jeg og andre har gjort det med massevis av km etter oljeskift. Mener denne er rett (sjekk spes. Saab har Aisin Warner kasse - japansk, samme som mange andre biler, volvo, Toyota med mer) Mener spes er JWS 3309 og denne BT olje oppfyller denne. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/ ... 000036319/

Det finnes en prosedyre for å skifte all olje (også den i konverteren) uten spesialverktøy. du lar kassen suge inn ny olje ved å la motoren gå en kort tid på tommgang (må følge med), og du lar returen gå ut. Du må da løsne tur/ retur slanger fremme på kassen, men må vite hva som er hva. Når du etterfyller er det også en prosedyre med å gå igjennom alle girene i en viss tid, samt at oljen skal ha rett driftstemp. Anbefaler deg å lese gjennom WIS, der står det detaljert hvordan du går frem for å skifte all olje på kassen. Noen/ eller jeg kan sende deg denne om du ikke har den selv. (WIS, saab original verkstedshåndbok, får du kjøpt på ebay for nedlasting men ofte går programmet bare på eldre windowsmaskiner)
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Svar