Saab 9-3T, vegen vidare?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gallo24
Innlegg: 8
Registrert: 10 jun 2017, 20:23

Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av Gallo24 » 11 jun 2017, 00:55

Vart då blitt eigar av både min første Saab og min første turbobil, ein Saab 9-3T(2001).

Det eg veit om trimming/modifisering går stort sett på eldre Volvo motorar så tenkte eg skulle lage ein liten tråd å spørre dei med peiling :D

Kan jo begynne med det grunnleggande :reading:
Kva blir ansett som maks "safe" turbotrykk på B205 motoren, og kor mykje tålar org turbo? Kor mykje moment holder org clutch?

Vidare så blir jo FM nettet stengt, hadde ikkje brydd meg noko om org spelar hadde AUX/3.5mm inngang, men det har den då ikkje. #-o
Kan fint skaffe spelar med, men må vel litt arbeid til for å tilpasse den? Nokon som har installert "vanleg" spelar med godt resultat?

I Volvoverden er det jo og ein del måtar å få nokre ekstra hestar uten å måtte bla opp titusenvis av kroner (bla topper og kammer). Er det noko liknande tilgjengeleg for Saab? Ser jo ein del som tilbyr chiptuning, veit ikkje heilt kor anbefalt detter er? Blir jo "one tune fits all"

Aller sist, er det nokon som lagar adaptere for å montere MOMO/OMP/etc ratt?

Beklagar om nokre av spma har blitt stilt før, fekk lite info frå google

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av saabbrg » 11 jun 2017, 22:34

Gratulerer!

Nettopp funnet meg en selv som ikke hadde så gale km på seg og ikke minst tilnærmet rustfri for og være de modellene ;) Min er 02, så t7 motor her.

uansett, har lest endel om dette og hørt litt rundt, skal trimme min selv også, t7 er visst god for rundt 250 uten oppgraderinger på resten, skal du over det anbefales ytterlige oppgraderinger.

Holdbarhet på motoren skal være trygg opp mot 300, de eldre skal faktisk tåle mere har jeg lest en t7, du har vel t5 det b205 står for regner jeg med? isåfall kan du nok trimme mere en min, men uansett samme reglene gjelder nok før oppgraderingene ellers må til ;) Ville ikke trimmet de for mye uten og oppgradere.

Hvor mye har du tenkt og gå for? Jeg holder meg til steg 1 for nå, vil ikke ta mye oppgraderinger enna før jeg har hatt bilen en stund og kanskje 225hk er mere en nok og :)

Jeg har bestemt meg for nordictuning i sverige, tar det i sommer når jeg skal på roadtrip der uansett, hvilket merke har du bestemmt deg for?

Jeg har "vanlig" spiller, er innstallert av forrige eier, men funker gull! Oppgraderte høyttallere og, men det er nødvendigvis ikke og anbefale dirrer ganske godt i dørene :p

Gallo24
Innlegg: 8
Registrert: 10 jun 2017, 20:23

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av Gallo24 » 12 jun 2017, 20:55

Til å starte med holder nokk ~200, spelar slo eg i grunnen frå meg og går heller for ein liten sak som blir dreven av sigarett-tennar og lar ein kople seg til med bluetooth og sendar vidare til org spelar via FM.

Usikker på kven eg vil bruke til reflash/chip. Om eg går for vanleg chip-tuning så er det mange å velgje mellom. Om eg går for "orntleg" tuning i benk veit eg ikkje kven eg evt ska ta turen innom til, veit ikkje om så mangen som driver med det her i Hordaland/Sogn og Fjordane området.

Har og merka at bruktmarkedet for felgar med 5x110 boltsirkel er litt skralt i dei lågare prisklassane samanlikna med meir vanlege konfugirasjonar.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av saabbrg » 13 jun 2017, 01:09

Virker som en bra løsning det gallo, forøvrig skal du ha 200 i området der er vel det like greit med chip billig lett og greit :)

Hvilke dimensjoner du vil ha? sommer eller vinter? Jeg har 2 sett så kan vurdere salg av ene, har både 15 og 16, orginale saab, mega wheels og dezent.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av TurboTrykk » 13 jun 2017, 17:57

Er helt unødvendig med mapping i benk dersom du kjører på original hardware og motoren ellers er i god stand.
Finn deg en leverandør med godt rykte, så er du set. Maptun, nordic osv.
Før var det greit å ligge unna speedparts, men hvordan det er nå for tiden vet jeg ikke.

Er det stage 1/2 du er ute etter finnes det flere her på forumet som helt sikkert kan hjelpe deg.

Ligger en hel del om trimming inne på forumet, så fremt dere er betalende medlemmer.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2017, 21:51

Alt du kan om å trimme eldre Volvo kan du glemme. Selv om gamle 9-3 ikke er en spesielt sofistikert eller moderne bil, så er motorstyresystemet temmelig avansert, faktisk også etter dagens standard. Måten å trimme denne på er i første omgang et godt trimprogram som erstatter originalprogrammet i motorstyreboksen. Ingen chip som skal byttes. I original utførelse kan du trygt ta ut 210 hk og 330ish Nm, turbo og clutch er de svakeste leddene og intercooleren på disse er heller ikke egnet for trimming utover dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av saabbrg » 14 jun 2017, 13:51

Ingvar N629 skrev:Alt du kan om å trimme eldre Volvo kan du glemme. Selv om gamle 9-3 ikke er en spesielt sofistikert eller moderne bil, så er motorstyresystemet temmelig avansert, faktisk også etter dagens standard. Måten å trimme denne på er i første omgang et godt trimprogram som erstatter originalprogrammet i motorstyreboksen. Ingen chip som skal byttes. I original utførelse kan du trygt ta ut 210 hk og 330ish Nm, turbo og clutch er de svakeste leddene og intercooleren på disse er heller ikke egnet for trimming utover dette.
Ganske nøyaktig, eller 100% nøyaktig faktisk det nordic tuning tar ut i steg 1, istedet for 225 og 340nm ser jeg på bsr og de andre, trodde de hentet samme, men da har de sine veldig gode grunner til nøyaktig de tallene skjønner jeg :)

Bare bekrefter jeg har gjort rette valget med og gå for nordictuning ser det ut som :)

Gallo24
Innlegg: 8
Registrert: 10 jun 2017, 20:23

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av Gallo24 » 14 jun 2017, 21:04

Når det kjem til felgar saabbrg må det nok vente til høsten vertfall, men har jo såklart sett litt etter på bruktmarkedet :D

Så om eg forstår det riktig så må eg få noken som drive med reflashing til å skrive om ECUen? Er ikkje slik som på andre at ein byttar ut noke fysisk.

Går det då å bytte trimma ECUar mellom bilar? Om eg tar T7 ECU med steg1 frå ein annar 9-3 og setter inn i min vil det bli problem? Kva om eg tar ein T7 ECU frå ein 9-5?

Er ein heilt ny verden for meg ditta :lol:

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Saab 9-3T, vegen vidare?

Legg inn av saabbrg » 14 jun 2017, 21:52

Gallo24 skrev:Når det kjem til felgar saabbrg må det nok vente til høsten vertfall, men har jo såklart sett litt etter på bruktmarkedet :D
Det går fint, mine er ikke ute på brukten men de er nå her hvis det trengst ;)

Svar