AC tips til mulig feil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 11 jun 2017, 22:46

Hei!

Tenkte og høre med dere om noen har tips til hva jeg kan se etter eller har en teori om hva mit AC poblem kan være..

Kjøpte bilen vel vitende om AC hadde litt problemer, forrige eier har hatt den på verksted der de satt på strøm og alt funket men når de kobler av så er det vekke igjen, så de konkluderte med brudd på en ledning eller feil på det elektriske en plass...

Merkelig nok etter ca 1 uke så funket plutselig AC som et skudd, ikke alle symbolene på display funker men tempraturen var rett alle ventiler blåste som de skulle på kaldt og varmt osv...

Så etter en uke så døde det helt igjen da....displayet funker men ingen luft, etter bilvask idag funket den merkelig nok igjen da, men ikke på full styrke bare på svak styrke...veldig svak styrke...mener faktisk det skjedde forrige uke og etter vask...altså dagen etter den tok kvelden igjen..

Ellers så kommer det en liten buzzelyd hele tiden selv om det er av eller på...men spesiellt når på og jeg trykker på de forskjellige knappene...

Har tatt ut hele enheten blåst den for støv sjekket ledninger der..

Har tatt ut kupetempratur måleren, og rensket den den var nedgrodd! i tykkt støv, kunne få allergi bare av og se på det, rensket den og glemte en dråpe olje på den så ja den og lager lyd...men alle ledninger var ok der og ihvertfall..

Sikringer er og sjekket..


Hva er neste steg? Jeg har begrenset med mekke skills så det er sakt :worry: :oops:

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 14 jun 2017, 21:36

Kom på mere info, ene raden på ac er nå uten lys siste dager..de knappene funker heller ikke nå, kun høyre siden...

Må vel være feil på selve ac uniten det der?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jun 2017, 22:16

Ikkje usansynlig det nei. Kan naturligvis vere kabelen til displayet som er dårlig også. Men tipset er om du får alt funksjonibelt en dag å köyre ei kalibrering der en får ut feilkodene (Trykk Auto+Off samtidig med motoren igong), evt vende deg til nokon som har en Tech2 for å lese ut feil på AC.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 15 jun 2017, 14:19

Hjelle, N6 skrev:Ikkje usansynlig det nei. Kan naturligvis vere kabelen til displayet som er dårlig også. Men tipset er om du får alt funksjonibelt en dag å köyre ei kalibrering der en får ut feilkodene (Trykk Auto+Off samtidig med motoren igong), evt vende deg til nokon som har en Tech2 for å lese ut feil på AC.
Takk for tips :D

Prøvde den auto off i perioden det funket litt på av, mener den gidde tomt display noen ganger, 0 en gang, muligens 1 ene gangen, men kan huske feil der, tomt display eller 0 fikk jeg ihvertfall.. Siste uken har det bare vært helt vekke, funker litt med varm luft under frontruten noen ganger, ellers inne i bilen kommer det heller lite, tenkte og høre om noen hadde en same modell der jeg kunne lånt ac uniten og se om det funker når jeg bytter.

Eller tech2 som du nevner

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 16 jun 2017, 14:39

Hei igjen, idag funket det med litt svak luft, så da tok jeg auto off, fikk kode 0..hmm litt usikker på neste steg siden den ikke leser feil der, og jeg er håpløs under panseret ;)

Noen som vet prisen for at verksted feilsøker, scanauto osv? blir vel fort endel kun for det grunnet timebetalingen? Når man mest sannsynlig kan gå gjennom endel selv hvis man finner ut hva man skal se på..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jun 2017, 11:51

Las litt kjappt fysste posten, men om den funkar "når det vart satt straum på den", er det ikkje so vendig usansynlig det er en elfeil... ;) Reknar kanskje med verkstedet som hadd en inne har ei formeining om kvar elfeilen er?

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 18 jun 2017, 21:29

Hjelle, N6 skrev:Las litt kjappt fysste posten, men om den funkar "når det vart satt straum på den", er det ikkje so vendig usansynlig det er en elfeil... ;) Reknar kanskje med verkstedet som hadd en inne har ei formeining om kvar elfeilen er?
Hei igjen, og god søndag :)

Forrige eier sa de ikke hadde formening om hva, bare at de regnet med det var en el feil ;) Nevnte ikke hvor eventuellt de regnet med det lå.

Hadde vært noe om det kun var trykk eller noe da #-o :lol:
Nå skal turbomaskinen på langtur til uken, så jeg svipper kanskje innom svenskesiden på veien og får et verksted der til og se litt på det, blir sikkert mye hyggeligere pris for noe som mest sannsnsynlig er en bagatell, men de tar nok mye mindre for og feilsøke problemet tenker jeg, timelønningen i sverige er vel noen hakk lavere ;)

Hvis ikke på veien opp så veien ned ;)

Eller noen med tech 2 strekningen bergen-molde-trondheim-nord?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av Ronny_N169 » 20 jun 2017, 21:56

Siden det er en 9-3, så er det nok muligens clutchen som er slitt. Kan sjekkes ved å dytte litt på ytterdelen av clutchen under drift.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av redturbo » 25 jun 2017, 00:15

Forklar nærmere. Ser ikke separat clutch til enheten .

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 26 jun 2017, 09:57

Kan meddele clutchen er grei ;)

Nå har bilen vært på laaaaaang tur, da funket ac litt igjen jo mere den ble kjørt....trykket kan være dårlig kanskje? dermed funker bedre på langtur når batteri blir maks ladet?

Fantastisk bil på langtur btw, bergen-nord norge via sverige, tok 1400km på strak arm ingen problemer what so ever på en så lang strekning, tempraturen lå jevnt selv ved endel forbikjøringer og underveis og de lengste strekkene 3-4t kjøring før pause ingen problem, jaggu ikke gale for 02 modell altså :D

På vei hjem igjen tenkte jeg og stoppe på et verksted i sverige, noen av de som er anbealt her inne, få tatt en liten service på den og få sjekket ac av en mekaniker, så skal det vel blir orden på det :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jun 2017, 11:34

Trykket i AC er jo konstant, det avhenger ikkje av batterispenning.... Men kanskje Ronny er inne på noko, kanskje koplinga i kompressoren er sleta og den avogtil grip inn slik at du får kulde?
Redturbo: Slik ser clutchen ut, og går an å bytter seperat. http://shop.bildelslagret-trollhattan.s ... -9-3/530-0

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 26 jun 2017, 14:37

Hjelle, N6 skrev:Trykket i AC er jo konstant, det avhenger ikkje av batterispenning.... Men kanskje Ronny er inne på noko, kanskje koplinga i kompressoren er sleta og den avogtil grip inn slik at du får kulde?
Redturbo: Slik ser clutchen ut, og går an å bytter seperat. http://shop.bildelslagret-trollhattan.s ... -9-3/530-0
Lærer noe nytt hver dag :D Da er det ikke trykket da, men stemmer vel at trykket kan ta kvelden hvis gassen eller hva de bruker blir lavt nivå på sant? Verdt og sjekke det også tenker jeg.

jeg skal ta med alle forslag herfra og nevne for mekaniker ting som gjerne kan sjekkes først.


Stemmer kald luft funker, den funker ganske stabilt ikke fullt trykk, men er litt kald luft hele veien når jeg tiller den på 15c f.eks, når jeg stiller den på lo er det dårligere...

Varmluft funker også enna, men det er svakere en kald luften, det er minimalt og mest fra under frontruten.

Kan nevne fleste funksjoner funker litt.. utenom econ, trykker jeg på den kommer en buzzelyd så bare er det ganske dødt gjennom ventilene, vanlig auto funker best.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: AC tips til mulig feil

Legg inn av saabbrg » 26 jun 2017, 14:37

Takk for alle forslag som er kommet, greit og ta med når jeg skal ha den på service :)

Svar