9-5 Aero starter ikke. (Løst)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

9-5 Aero starter ikke. (Løst)

Legg inn av Ruggen » 15 jun 2017, 13:35

Hei.
Gjelder en Saab 9-5 MY02 aero med automat.
Jeg stanset bilen på vanlig måte. Når jeg skulle starte igjen ville den ikke gå. Den gikk et sekund eller to før den døde. Deretter var det ikke tegn til liv.
Fikk låne noen deler av kompis så jeg har prøvd annen tennkasett og veivaksel føler. Uten hell. Bensinpumpe går ca to til tre sek etter tenning er slått på og stopper. Det kommer også masse bensin ut ved fuelrailen når pumpa går. Har en annen komplett pumpe liggende men jeg synes det høres ut som den er ok.
Måtte til slutt få bilen kjørt inn til et verksted. Ikke merkeverksted. Lå en feilkilde inne. De sa ikke nummeret men betydde gasspjeld utenfor reguleringsområde. De slettet feilkoder men ingen start. Vet ikke om den har gått i limp home. Hvordan sjekker jeg evt det. Må evt nytt spjeldhus programmeres inn? Bør jeg prøve å bytte bensinpumpe uansett?
På forhånd takk for alle svar.

På. Motoren tenner visst litt av og til når mekanikere prøvde å starte.
Sist redigert av Ruggen den 04 jul 2017, 08:38, redigert 3 ganger totalt.
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Starter ikke.

Legg inn av Kato » 16 jun 2017, 11:21

Her ville det være nyttig om du hadde informasjon om feilkodenummer, men inntil "ekspertisen" kommer på banen kan en vel fremme noen tanker.

Selv om du har skiftet veivakselgiver kan det jo, teoretisk, være feil med kablingen til denne så en sjekk av at turteller beveger seg (såvidt) når startmotor går, er én tanke. Godt med drivstoff etter at pumpa er "primet" ved tenningsnøkkel til "ON" er vel ikke nødvendigvis det samme som at trykk (og mengde) er som de skal være under startmotorkjøring og motorgange. Jeg ser at mange benytter startgass for å få en indikasjon på om det er drivstofftilgang som ER problemet.

Nytt spjeldhus må ikke programmeres, men limp-home solenoiden som blir utløst ved skifte, må tilbakestilles. Om denne nå er utløst ser du om den ikke ligger an mot endestoppen, noe jeg vil tro er tilfelle med den uttalelsen som verkstedet har gitt om spjeldhuset.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

Re: Starter ikke.

Legg inn av Ruggen » 18 jun 2017, 21:06

Takk for svar Kato. Måtte reise utenlands i all hast. Får først sett på bilen til onsdag. Får lånt en fuelrail med trykkregulator. Tenkte å prøve denne. Skal også sjekke om turteller beveger seg. Får håpe verkstedet husker koden de leste ut. Startgass rett i spjeldhuset eller gjennom luftfilteret?
Kan jeg evt prøve spjeldhuset på den gamle saaben min. 99 mod 9-5 2.0? Passer dette?
Bjørn r.
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jun 2017, 22:50

Hvis det er spjeldhuset bør den starte om du gir litegrann gass når du prøver å starte. Den vil stoppe igjen om du slipper gassen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Starter ikke.

Legg inn av Kato » 19 jun 2017, 13:52

Ruggen skrev:Startgass rett i spjeldhuset eller gjennom luftfilteret?
Jeg har ikke vært i en situasjon der jeg har måtte benytte dette selv, men av de jeg ser har, er det litt begge deler.
Ruggen skrev:Kan jeg evt prøve spjeldhuset på den gamle saaben min. 99 mod 9-5 2.0? Passer dette?
I Electronic Parts Catalogue (EPC) er det et "brytepunkt" for delenummeret (P/N) til spjeldhuset, der det er ett nummer fra 1998 motornummer opp til W027058 og ett f.o.m. W027059 ut 2003. Det første er nå ikke leverbart og da erstattet med P/N for det siste - så, ja, 1999 spjeldhuset skal kunne prøves/benyttes i din MY02 (merk at du skriver "Gjelder en Saab 9-5 m92 aero med automat.").
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Ruggen » 22 jun 2017, 22:13

Har endelig fått tid til å se på den. Feilkoden som lå lagret var 1231. Etter det jeg forstår har spjeldet stått i en annen stilling enn det som ble etterspurt i en liten kort periode. Sannsynligvis en gammel kode. Ble slettet og har ikke kommet opp igjen.
Spjeldhuset var ikke gått i nødmodus.
skiftet ut bensingrykkregulator. Hjalp ikke.
Skiftet brennstoffrele. Hjalp ikke.
Har ikke skiftet bensinpumpe enda fordi den jo gir bensin. Kanskje jeg får prøve det også.
Når jeg tar av batteripolene og sett de på igjen så tenner bilen og går i ca ett sekund for så stanse. Ser da at turteller beveger seg normalt. På de andre forsøkene da vil den ikke tenne. Av med batteri inn med batteri og tenner og går i ett sek. Ingen nye feilkoder registreres.
Kan nevne at den går veldig sakte rundt på starteren men det har den alltid gjort og det er godt med strøm på batteriet.
Hva nå?
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av arvmadla N2945 » 24 jun 2017, 08:36

Har du forsøkt å gi litt gass når du forsøker å starte bilen? Ellers kan jo dette være relevant å sjekke :) https://www.youtube.com/watch?v=iK31MmCRY9s

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Ruggen » 24 jun 2017, 09:57

Hei. Takk for svar.

Har forsøkt både med og uten gasspådrag og ingen forskjell.
Har vært og sjekket tidligere det som du linket til. Tatt opp begge slangene fra pumpa og sjekket. Spruter bensin ut av fuelrailen når jeg slår på tenninga.
Kan evt forsøke å sette på et manometer på rail ventilen for å sjekke trykket når jeg kinner på nøkkelen.
Har fått tips fra flere som mener at jeg bør prøve å programmere startsperra på nytt. Men da må jeg til et verksted som har Tech 2. Da må bil opp på henger og mye styr. Koster penger alt det her.
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Kato » 24 jun 2017, 11:04

Jeg mener startsperra (immobiliseringen) må være i orden da den sperrer for startmotorkjøring om koder ikke igjenkjennes.

Slik det hele startet opp kunne jo problemet tenkes å være enten gnist eller drivstofftilførsel, mens mønsteret som avtegnes (konsistent) når du kobler fra/til batteriet kunne minne mer om "noe elektronisk/elektrisk". Om du "primer" pumpa (nøkkel til "ON") uten å forsøke start og så åpner schraderventilen - med noe til å fange opp bensin med! - for å "føle" på trykket, og så forsøker det samme etter startforsøk nr. 2 uten å ha vridd tenningsnøkkelne fra "ON"-posisjon, er det da noen merkbar forskjell i trykk?. Ellers er jo en kontroll av trykket et "enkelt" steg.

Tennplugger burde ikke være direkte opphav til problemet, men en sjekk av disse kunne vise noe om hvordan de og sylinderene ser ut og at det er rett type.

Hva med tanken om et forsøk med startgass?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

oddiaero
Innlegg: 18
Registrert: 24 mar 2016, 11:10
Navn: Odd Steinar
Bil: 01 9-5 Aero

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av oddiaero » 24 jun 2017, 20:31

Hvor holder du til?
Kan jo tenkes at det er noen i nærheten med tech2

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jun 2017, 20:55

Kan jo nevnes at det er svært, svært få ganger en 9-5 med T7-motorstyring ikke starter, så har det vært som regel disse feilene:
1) Bensinpumpe / Trykk fra denne
2) Tennkassett (og sjekk av plugger.. pluggene kan fortelle en livslang historie)
3) Veivakselgiver
4) Mer skjeldent: ECU (herunder DICE/TWICE).
Om du, som du sier, har testet at det er bensintrykk, tennkassetten du prøvebyttet med VET at fungerer, veivakselgiver er byttet, så ser jeg fort for meg at du må over på den digitale verdenen for feilretting mot motorstyringen.
Men utover det, med mindre det ligger 11 kilo potet i innsuget ditt, så skal motoren starte...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Ruggen » 25 jun 2017, 09:14

Bor i Skien.
Skal se om jeg får på et manometer på ventilen på fuelrailen for å se om trykket fortsatt er der når jeg kinner på starteren.
Alle delene jeg har byttet virket i hvertfall sist de sto på en bil.
Tennplugger var av typen Bosh platinium. Litt stor åpning var det blitt men de så fine ut. Har nye Ngk som skal inn.
Snakket med noen bilmekanikere og de mente mest sannsynlig at det var startsperra problematikk. Inn med tech2 og få resatt startsperra mente de.
Kan det muligens også være vakkel i tenningslåsen?
Får ikke sett på det igjen før i midten eller slutten av uka.
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

oddiaero
Innlegg: 18
Registrert: 24 mar 2016, 11:10
Navn: Odd Steinar
Bil: 01 9-5 Aero

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av oddiaero » 25 jun 2017, 10:16

Pm ang tech2 sendt

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Kato » 25 jun 2017, 10:20

Nå har vel tennpluggene fungert med den typen som er satt inn, men til Saab er det NGK som gjelder pga. de spesielle egenskapene disse har når de er korrrekt valgt for den respektive motortypen/ev. motoroptimaliseringen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Ruggen
Innlegg: 13
Registrert: 05 mai 2017, 02:23
Navn: Bjørn Roger Olsen

Re: 9-5 Aero starter ikke.

Legg inn av Ruggen » 26 jun 2017, 21:21

oddiaero skrev:Pm ang tech2 sendt
Svarte deg på pm oddiaero.
Saab 9-5 Aero stv 02mod.

Svar