Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av saabbrg » 02 jul 2017, 16:15

Hei!

Lurte på om noen har noen forslag på dette, har siste dagene hatt litt merkelige situasjoner.

Har hatt bilen på langtur sist uke, da gikk alt som en drøm, kjørt 1500km uten minste problem over 3-4dager.

Men denne uken så kom altså motorfeil lyset på, så gikk det av igjen og på igjen. Nå er det tilbake til at det ikke har vært på siden fredag..

Den hopper av og til i giret enten ved lavt turtall på 4 eller 5 gir ved langkjøring, og igår på 3gir under forbikjøring for første gang på litt høyere turtall, røkket godt til flere ganger...

Den har og noen ganger idet siste ikke ville starte, som oftes hvis det har vært en kort tur bare og den skal startes igjen etter et lite stopp, hvis jeg lar den står 5min så starter den igjen, eller ved og gasse litt ekstra mens jeg starter hvis jeg merker den tenner dårlig...


Oljen var også rykende varm igår etter en liten 1mils tur når jeg skulle sjekke olje nivå når den ikke startet.


Forslag?

Har kjøpt en sånn motor/drivstoff rensk flaske som jeg kjøpte på et verksted, de anbefalte og prøve det først..

Sålangt virker det ikke som den gir noe forskjell, idag har den sålangt startet og gått som normalt selv med none korte turer.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 16:19

Lenge siden veivakselsensor ble byttet? Få lest ut hvilke feilkoder som er lagret.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av saabbrg » 02 jul 2017, 16:34

arvmadla N2945 skrev:Lenge siden veivakselsensor ble byttet? Få lest ut hvilke feilkoder som er lagret.
den jeg tenkte på også, overtok bilen for 3 uker siden så ikke sikker..

Men kommer det noe på feilkoder nå som lyset er gått av igjen?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 16:53

Mener at feilkoder som har vært ligger lagret til du sletter DTC minne.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av saabbrg » 02 jul 2017, 17:11

arvmadla N2945 skrev:Mener at feilkoder som har vært ligger lagret til du sletter DTC minne.
ok, ja kan igrunn høres logisk ut det, spørsmålet er siden de som oftes må skiftes etterhvert, om det bare er og gå for og skifte den istedet for og betale 1000kr for feilsøkning først kanskje hmm tenke tenke :D

Takk for svar, bekrefter same mistanken jeg hadde ihvertfall, annet jeg kom på var eventuellt sliten tennkassett eller sliten bensinpumpe, men hellte mest mot eventuellt kassetten da..

Men veivakselsensor hadde jo vært billigste og beste problemet og skifte

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 17:27

Du kan jo sjekke om det er noen med Tech2 i nærområdet ditt. Ville nok sjekket opp i feilkoder før du bytter veivakselgiver. Mener at det ikke er vanlig at den setter feilkode i seg selv. Men den kan jo lage følgefeil som feiltenninger som vil sette feilkode.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av saabbrg » 02 jul 2017, 17:37

arvmadla N2945 skrev:Du kan jo sjekke om det er noen med Tech2 i nærområdet ditt. Ville nok sjekket opp i feilkoder før du bytter veivakselgiver. Mener at det ikke er vanlig at den setter feilkode i seg selv. Men den kan jo lage følgefeil som feiltenninger som vil sette feilkode.
er på ferie, men forstått og sett mange saab på veiene her oppe i nord så kanskje jeg finner noen ;)

Noen i nord her? :D

Tar rådet ditt arvmadla, får være helt sikker før jeg bytter noe :)

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse. LØST!

Legg inn av saabbrg » 31 jul 2017, 13:13

saabbrg skrev:Hei!

Lurte på om noen har noen forslag på dette, har siste dagene hatt litt merkelige situasjoner.

Har hatt bilen på langtur sist uke, da gikk alt som en drøm, kjørt 1500km uten minste problem over 3-4dager.

Men denne uken så kom altså motorfeil lyset på, så gikk det av igjen og på igjen. Nå er det tilbake til at det ikke har vært på siden fredag..

Den hopper av og til i giret enten ved lavt turtall på 4 eller 5 gir ved langkjøring, og igår på 3gir under forbikjøring for første gang på litt høyere turtall, røkket godt til flere ganger...

Den har og noen ganger idet siste ikke ville starte, som oftes hvis det har vært en kort tur bare og den skal startes igjen etter et lite stopp, hvis jeg lar den står 5min så starter den igjen, eller ved og gasse litt ekstra mens jeg starter hvis jeg merker den tenner dårlig...


Oljen var også rykende varm igår etter en liten 1mils tur når jeg skulle sjekke olje nivå når den ikke startet.


Forslag?

Har kjøpt en sånn motor/drivstoff rensk flaske som jeg kjøpte på et verksted, de anbefalte og prøve det først..

Sålangt virker det ikke som den gir noe forskjell, idag har den sålangt startet og gått som normalt selv med none korte turer.

saabbrg
Innlegg: 24
Registrert: 26 mai 2017, 20:51
Navn: SAABBRG
Bil: 9-3 2.0L Turbo

Re: Hopper i gir, tenningsproblemer og diverse.

Legg inn av saabbrg » 31 jul 2017, 13:15

Hei igjen, da er dette løst.

Feilsøking viste ikke noe, men jeg bestillte en veivaksel sensor uansett på forhånd før den, da det uansett må byttes på et tidspunkt mest sannsynlig, når den ble skiftet forsvant check engine light og bilen gikk som en klokke igjen, har hatt den på langtur over 2000km fra nord til sverige og vestover, gikk som en drøm :)

Svar