P0137
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: P0137
P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.
Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: P0137
Kan jeg gjøre målinger med vanlig multimeter på koblingen til sonden? Isåfall hvordan?Kato skrev:P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.
Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
Ser det er 4 stikkere i koblingen, 2 blanke og 2 litt gulere...
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: P0137
Fargekodene på ledningene i pluggen til bakre sensor skal etter skjema for din bil være; Pinne #1 og -2 hvit, #3 grå og #4 sort.
Pinnene #1 og -2 går til varmeelementet som er en PTC og skal være ca. 9 ohm v/20°C. Pinnene #3 og -4 går da til selve sonden, som nok ikke kan måles med et multimeter på annen måte enn om målingene kunne sammenlignes med tilsvarende for en annen sensor, men da kun kunne gi en indikasjon på "tilstanden". Det er ellers advart mot bruk av kontaktspray ifm. pluggen/kontakten til sensoren, noe som kan virke inn på måleresultatet.
Så er det selvfølgelig mulig å måle fra kontakten som pluggen til sensoren går inn i, mot ECM som den er koblet til.
Pinnene #1 og -2 går til varmeelementet som er en PTC og skal være ca. 9 ohm v/20°C. Pinnene #3 og -4 går da til selve sonden, som nok ikke kan måles med et multimeter på annen måte enn om målingene kunne sammenlignes med tilsvarende for en annen sensor, men da kun kunne gi en indikasjon på "tilstanden". Det er ellers advart mot bruk av kontaktspray ifm. pluggen/kontakten til sensoren, noe som kan virke inn på måleresultatet.
Så er det selvfølgelig mulig å måle fra kontakten som pluggen til sensoren går inn i, mot ECM som den er koblet til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.