P0137

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

P0137

Legg inn av Klontis » 05 jul 2017, 06:52

Noen som vet hva feilkode P 0137 står for og hva som er problemet?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: P0137

Legg inn av Kato » 05 jul 2017, 09:29

Om du ønsker informasjon som er tilpasset DIN bil må disse baseres på opplysninger om bil-/motortype :wink:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: P0137

Legg inn av Klontis » 05 jul 2017, 12:45

Har en SAAB 9-5 2.3 2001 mod. Får altså motor-symbol og kode P 0137.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: P0137

Legg inn av Kato » 05 jul 2017, 13:27

P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.

Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: P0137

Legg inn av Klontis » 05 jul 2017, 22:41

Kato skrev:P0137: O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 2, gjelder altså den bakre oksygensensoren (lambdasonden). I følge WIS settes koden, i utgangspunktet, ved feil i ledningsnettet til denne, eller selve sonden. Men sensoren benyttes også ifm. "kontroll" av den fremre sensoren og vil også kunne reagere på redusert katalysatorytelse.

Siden du ikke har fått satt koder ifm. den fremre sensoren er vel problemet helst den første eller siste muligheten.
Kan jeg gjøre målinger med vanlig multimeter på koblingen til sonden? Isåfall hvordan?
Ser det er 4 stikkere i koblingen, 2 blanke og 2 litt gulere...

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: P0137

Legg inn av Kato » 06 jul 2017, 21:16

Fargekodene på ledningene i pluggen til bakre sensor skal etter skjema for din bil være; Pinne #1 og -2 hvit, #3 grå og #4 sort.

Pinnene #1 og -2 går til varmeelementet som er en PTC og skal være ca. 9 ohm v/20°C. Pinnene #3 og -4 går da til selve sonden, som nok ikke kan måles med et multimeter på annen måte enn om målingene kunne sammenlignes med tilsvarende for en annen sensor, men da kun kunne gi en indikasjon på "tilstanden". Det er ellers advart mot bruk av kontaktspray ifm. pluggen/kontakten til sensoren, noe som kan virke inn på måleresultatet.

Så er det selvfølgelig mulig å måle fra kontakten som pluggen til sensoren går inn i, mot ECM som den er koblet til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar