Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 08 jul 2017, 13:22

Hei.
Har en Saab 9.5 06 mod,2.0T.

Idag fikk jeg et problem;
Bilen reagerer plutselig nesten ikke på kickdown, og henger seg på rundt 3000rpm når jeg prøver. Fungerer ellers tilnærmet normalt,med rolig kjøring. Har fått ut feilkode P1105.

EDIT: Prøvd bilen en tur i dag også,og merker at den drar veldig dårlig nå,særlig i oppoverbakke.Tråkker jeg gassen ned,girer den ned kanskje ett gir etter en stund.
Ingen reaksjon på kickdown.
Har gått over alle slanger og alt er fint der.
Tips til hva jeg bør sjekke nå?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 jul 2017, 16:42

Ifølge WIS ved DTC p1105 bør følgende ting sjekkes.
- Sjekk wastegate på turbo.
- Trykktest av innsuget for å eliminere lekkasjer.
- Mulig tett katalysator.
Om disse punktene er ok byttes sensoren som sitter på plastrøret mellom intercooler og spjeldhuset. Merket som 33 på link.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =311049379

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 09 jul 2017, 19:07

arvmadla N2945 skrev:Ifølge WIS ved DTC p1105 bør følgende ting sjekkes.
- Sjekk wastegate på turbo.
- Trykktest av innsuget for å eliminere lekkasjer.
- Mulig tett katalysator.
Om disse punktene er ok byttes sensoren som sitter på plastrøret mellom intercooler og spjeldhuset. Merket som 33 på link.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =311049379
Takk.
Så langt har jeg sjekket alle kabler og slanger.Alt ok der.Har etter tips fra engelske sider sjekket noe som på engelsk heter boost pressure control valve.
Tok ut kontakten der og kjørte en tur,samme resultat der.
Tråkker jeg gassen ned er det lite reaksjon.
Sjekket også om armen til wastegate hadde falt av,men det har den ikke.
Hvor skal jeg egentlig sjekke på wastegate?Mener du om den står åpen?
Trykktest og katasylator er enda ikke sjekket.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 jul 2017, 20:54

Er vel at wastegate armen ikke har løsnet ja.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 09 jul 2017, 21:24

arvmadla N2945 skrev:Er vel at wastegate armen ikke har løsnet ja.
Jeg forstår veldig lite om denne armen men jeg trodde at man kunne få problem om selve armen hadde hoppet av slik at ventilen er åpen?
Men når jeg titter nedi motoren ser jeg at armen sitter fast som den skal med klips..Mulig jeg har misforstått dette helt..Er det på innsiden av wastegate den hopper av slik at man må åpne for å se det?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 jul 2017, 22:14

Da er den nok i orden ja.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jul 2017, 22:28

Har vært borti at selve wastegateklaffen har løsnet inni eksoshuset. Da hjelper det ikke at aktuatorarmen sitter fast på utsiden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 09 jul 2017, 22:40

Så ut i fra hva jeg allerede har prøvd, hva burde bli det neste jeg skal prøve?
Åpne eksos huset og sjekke wastegate klaff? Og denne sensoren det er linket til, hvordan kan jeg sjekke om den er i orden eller ikke? På et engelsk forum ble det også nevnt intercooler for denne feilkoden..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jul 2017, 07:32

Hvis den går så dårlig har du nok null og niks i ladetrykk. Sensorfeil bør gi egen feilkode, ellers nevner du magnetventilen som regulerer wastegaten, om denne er defekt vil du likevel få grunnladetrykk som er på 0,4 bar og stort mer får du ikke på en 150-hester allikevel. Store lekkasjer i innsugssystemet som sprekker i slanger, løse gavler på intercooler etc vil gi så store falskluftlekkasjer at det gir seriøse utfordringer med å få motoren til å gå normalt i det hele tatt. Med grunnlag i de opplysningene du har gitt, altså at motoren har normal gange, mangler mye effekt og at det finnes kun én feilkode P1105, så start med å løsne eksosen fra turboen og sjekk at wastegatens eksosklaff sitter på plass og at den ellers fungerer som den skal. Gjør den det, sjekk at ikke katalysatoren er tett. Vil du sjekke det ved å kjøre en tur med downpipen frakoblet turboen, så koble fra kontaktene til lambdasondene så den ikke gir full bensinanrikning som følge av falskluft til lambdasonden.

Når du har eksosen frakoblet så kjenn også på turboens eksosturbin og sjekk at den snurrer lett rundt. Sitter den fast så har du en propp istedenfor en turbo...

Seriøst tett fuelfilter eller luftfilter kan også gi svært redusert effekt, men det er ikke vanlig at problemet oppstår så kraftig fra en dag til neste.
En liten service med nye filter og nye plugger av korrekt type er likevel ikke dumt. Bensintrykket kan måles på nippelen på fuelrailen for å utelukke andre problemer med bensinsystemet.

Om ikke noe av dette er feil, så bør Tech 2 benyttes for å kontrollere for sensorfeil. Om ikke feilkode er satt så kan hver sensor kontrolleres ved å sjekke verdiene for hver enkelt. Med Tech 2 tilkoblet, les også ut adapsjoner for multiplikativ fueladapsjon og lambdakorreksjon ved tomgang og stabil motorlast ved vanlig kjøring (hold gasspedalen i samme posisjon for å oppnå stabil last).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 10 jul 2017, 08:28

Ingvar N629 skrev:Hvis den går så dårlig har du nok null og niks i ladetrykk. Sensorfeil bør gi egen feilkode, ellers nevner du magnetventilen som regulerer wastegaten, om denne er defekt vil du likevel få grunnladetrykk som er på 0,4 bar og stort mer får du ikke på en 150-hester allikevel. Store lekkasjer i innsugssystemet som sprekker i slanger, løse gavler på intercooler etc vil gi så store falskluftlekkasjer at det gir seriøse utfordringer med å få motoren til å gå normalt i det hele tatt. Med grunnlag i de opplysningene du har gitt, altså at motoren har normal gange, mangler mye effekt og at det finnes kun én feilkode P1105, så start med å løsne eksosen fra turboen og sjekk at wastegatens eksosklaff sitter på plass og at den ellers fungerer som den skal. Gjør den det, sjekk at ikke katalysatoren er tett. Vil du sjekke det ved å kjøre en tur med downpipen frakoblet turboen, så koble fra kontaktene til lambdasondene så den ikke gir full bensinanrikning som følge av falskluft til lambdasonden.

Når du har eksosen frakoblet så kjenn også på turboens eksosturbin og sjekk at den snurrer lett rundt. Sitter den fast så har du en propp istedenfor en turbo...

Seriøst tett fuelfilter eller luftfilter kan også gi svært redusert effekt, men det er ikke vanlig at problemet oppstår så kraftig fra en dag til neste.
En liten service med nye filter og nye plugger av korrekt type er likevel ikke dumt. Bensintrykket kan måles på nippelen på fuelrailen for å utelukke andre problemer med bensinsystemet.

Om ikke noe av dette er feil, så bør Tech 2 benyttes for å kontrollere for sensorfeil. Om ikke feilkode er satt så kan hver sensor kontrolleres ved å sjekke verdiene for hver enkelt. Med Tech 2 tilkoblet, les også ut adapsjoner for multiplikativ fueladapsjon og lambdakorreksjon ved tomgang og stabil motorlast ved vanlig kjøring (hold gasspedalen i samme posisjon for å oppnå stabil last).
Takker for mange tips!

På flat mark går den greit,kickdown ingen reaksjon,det er nesten som det kommer for mye eller for lite av et eller annet og motoren dauer og henger seg stille helt til jeg slipper gasspedal. Gir jeg litt gass i oppoverbakker går det treigt..

Tennkasett og nye plugger av ritkig type skiftet jeg til for mnd siden.
Olje,oljefilter og luftfilter for en mnd siden.
Bensinfilter har ikke blitt skiftet på en god stund,men tenker ikke at det skal gi feilkode 1105?Eller kan det?

Problemet oppstod over natta,og minner litt om da tennkasetten var på vei til å dø.Da var bilen treg på reaksjonen men den reagerte i det minste etter et lite sekund.Nå er det ingen reaksjon i det hele tatt. Og nå har jeg også kun en feilkode P1105,som tilsier det er helt andre ting.

Jeg trodde også at ventilfeil eller sensoerfeil skulle gi en egen kode,men når jeg kun får 1105 burde de være ok tenker nå jeg.Nå har jeg ikke det beste diagnose verktøyet,kun en enkel sak.

Skal til en kompis med eget verksted i morgen og få sett på de tingen du nevner så får jeg håpe vi finner ut av det veldig fort,da planen er at bilen skal på langtur til helgen... :?

Kan også nevne at jeg har ingen "check engine" lysende i SID..

Nærmeste sted de har Tech2 er forøvrig 15 mil unna..
Og verkstedene her jeg bor har ikke peiling på Saab,det har jeg fått erfart et par ganger.

Edit: Siden jeg har prøvd metoden med å nappe ut ledningen til magnetventil og kjørt en tur med samme resultat, kan jeg da med sikkerhet utelukke at den er problemet?

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 11 jul 2017, 17:03

Har i dag fått sjekket noe,en del gjenstår fremdeles.
Men la merke til at en slange krympet seg sammen og ble nærmest flat hver gang det ble trykket på gasspedalen.
Se bilde..

http://imgur.com/a/X6DPC

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av arvmadla N2945 » 11 jul 2017, 17:47

Jøss. Enten så har turboen kilt seg, eller så har du en propp ett sted. Ta ned downpipe og sjekk at turbinaksling snurrer lett som nevt av ingvar.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 13 jul 2017, 00:23

Ja, noe er det i allefall som ikke stemmer. Jeg tenkte at turbo eller wastegate/klaff kunne det ikke være da lufta rekker ikke komme dit engang.? Den slangen som blir sugd flat ville jeg trodd hadde noe med ventilen som sitter på den. Hatt i dag tatt en slange og prøvd å sugd ut luft av den, men det er det vakuum. Nå har jeg ingen tilgang til å komme meg til et slikt sted med nødvendig utstyr da jeg dessverre står foran en ferietur på ca 800 km... Og som i fjor, kom jo også dette problemet like før avreise. Har fått mange nyttige tips og har fulgt mange av dem. Har skiftet noen slanger og testet noen ventiler.downpipe og klaff gjenstår. Er rådløs! Og lurt selvsagt fælt på hva som skjer om jeg kjører videre på denne ferien vi hatt planlagt? Bilen oppfører seg fint, girer fint og mykt, normal oppførsel i normal kjøring. Men kickdown eller andre belastninger som oppoverbakker er ikke noe særlig. Hva kan skje om jeg tar turen rolig og fikser dette når jeg kommer hjem?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jul 2017, 08:06

Den ferieturen kan du jo ikke dra på før dette er fikset, er det virkelig så mye jobb å løsne downpipen? Problemet ditt er garantert turbo eller potte tett luftfilter. Resonnementet med at lufta ikke kommer så langt er feil, da lufta tydeligvis går en annen vei enn du tenker deg. Og nei, det er ikke avlastningsventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Saab 9.5 2.0T 06mod-Kickdown,ingen reaksjon,drar veldig dårlig.(P1105)

Legg inn av trymolsen » 13 jul 2017, 17:40

Hei igjen. Da var dette også gjort. Var ikke så mye jobb, men veldig trangt å komme til, men fikk sett på ventilen. Den satt fint og bevegde seg fint, samme med eksosturbin som var lett å bevege. Luftfilter ble skiftet for en måned siden men sjekket det også samtidig og det er like fint. Først idag kom også check engine lyset på, og jeg skannet da igjen og fikk samme kode P1105. Hvorfor lampen begynte å lyse først idag vet jeg ikke. Fremdeles mer å sjekke, men nå er i alle fall en god del sjekket og kan utelukkes.

Svar