(1) Kort forstory: ferietur, ventilarmen hoppet av (c-klipset hadde falt av) wastegate-armen (denne klokka heter vel kanskje aktuator?) slik at kjerra gikk som en kollåpen 2.0 med venteturbo. Men bilen gikk greit den til tross... Presset den ferietunge bilen opp en bakke i 5. giret og fikk/kjente et dropp i gasspedalen og brått kom check engine (CE) lampa på. Neste feriemorgen skulle bilen startes og jeg måtte mate gasspedalen opp og ned før den endelig gikk jevnt på tomgang.
(2) Jeg fikk så festet ventilarmen til wastegate-armen og nullstillet hjerner (koblet fra batteriet pluss en senere "kortslutning = plusskabel mot minuskabel). Ved oppstart var varsellampe for CE slukket. Men så snart det ble fart og litt turbotrykk kom CE-lampa på igjen.
(Jeg har ikke tilgang på diagnoseapparat.)
Selvom bilen har gått med liksomturbo, så har jeg sjekket alle vakuumslanger uten å finne sprekker.
Er det noe annet lurt jeg bør sjekke?
Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine... LØST
Moderator: Moderatorer
Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine... LØST
Sist redigert av Landmann den 23 jul 2017, 15:29, redigert 1 gang totalt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine...
SJekk at ikkje spjellhuset har gått i limp home.
Grei framgongsmåte på korleis du går fram: http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/ ... stallning/
Grei framgongsmåte på korleis du går fram: http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/ ... stallning/
Re: Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine...
Flott tips. Jeg sjekker i løpet av dagen og melder om resultatetHjelle, N6 skrev:SJekk at ikkje spjellhuset har gått i limp home.
Grei framgongsmåte på korleis du går fram: http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/ ... stallning/
Re: Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine... LØST
Case closed og takk til Hjelle, N6.
Jeg fulgte kakeoppskriften og ja: Kjerra hadde gått i limp-home-modus.
En liten nyanse i forhold til oppskriften:
(1)
- når man titter inn forfra, så er den omtalte fjæra til venstre.
- fjæra skal skyves vannrett mot høyre med f.eks skrutrekker SAMTIDIG som man skyver plasttannhjulet opp og bakover til KLIKKET.
- hører du ikke klikket så dri.. i det. Du sjekker om du har gjort rett ved å vri på "gassmekanismen". Dersom plasttannhjulet står i ro. Grattis - du har gjort rett!
(2)
Jeg 'skulle ville måtte' tro at CE-lampen nullstiller seg etter en stund?!? Men jeg tok snarvegen, koblet av batteriet mens jeg mekket. Etter endt mekking la jeg en skrutrekker over pluss- og minuskabel (for å slette minnene helt) og koblet deretter batteriet til. Så var det kjøretur med noen fete push-downs på varm motor. Ingen CE-lampe
Takk for hjelp Hjelle!
Jeg fulgte kakeoppskriften og ja: Kjerra hadde gått i limp-home-modus.
En liten nyanse i forhold til oppskriften:
(1)
- når man titter inn forfra, så er den omtalte fjæra til venstre.
- fjæra skal skyves vannrett mot høyre med f.eks skrutrekker SAMTIDIG som man skyver plasttannhjulet opp og bakover til KLIKKET.
- hører du ikke klikket så dri.. i det. Du sjekker om du har gjort rett ved å vri på "gassmekanismen". Dersom plasttannhjulet står i ro. Grattis - du har gjort rett!
(2)
Jeg 'skulle ville måtte' tro at CE-lampen nullstiller seg etter en stund?!? Men jeg tok snarvegen, koblet av batteriet mens jeg mekket. Etter endt mekking la jeg en skrutrekker over pluss- og minuskabel (for å slette minnene helt) og koblet deretter batteriet til. Så var det kjøretur med noen fete push-downs på varm motor. Ingen CE-lampe
Takk for hjelp Hjelle!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 9-5, MY99, dropp i gasspedal, check engine... LØST
Bra det ordna seg!