9-5 blåhvit røyk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

9-5 blåhvit røyk

Legg inn av Trope » 26 jul 2017, 15:56

Har akkurat kjøpt meg en 2005 mod 9-5 2,0t. Kjøpte den med mulig defekt motor eller turbo som et restaureringsprosjekt. Turboen ble byttet i fjor. Vet ikke om det orginalturbo eller kinaturbo. Bilen ryker noe ryker noe fryktelig. Og har gått 260000km. Teknisk sett ellers er bilen bra og så og si rustfri.
Usikker på om jeg skal forsøke å bytte turboen eller om motoren er kaputt. Fra 2004 var vel ikke lenger veivhusvenilasjonen noe problem.
Kan eventuelt sette inn motoren som står i gamlebilen. Denne er en 2,3t kjøpt fabrikkny for tre år siden og gått nå 35000km.
Håper noen kan gi meg tips på hva som er mest sansynlig årsak til at den ryker.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: 9-5 blåhvit røyk

Legg inn av TurboTrykk » 26 jul 2017, 20:58

Sjekk turbo for slakke og ta en kompresjonstest så vet du svaret.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: 9-5 blåhvit røyk

Legg inn av Trope » 26 jul 2017, 21:01

Hva skal kompresjonen ligge på

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: 9-5 blåhvit røyk

Legg inn av TurboTrykk » 27 jul 2017, 14:50

Akkurat det er jeg usikker på. Garantert noen andre her som vet. Men den skal uansett verdi, være rimelig lik på alle sylindre. får du noe større avvik så har du funnet synderen. Turbo ville jeg sjekket for slakk på både luft og eksosside.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Svar