p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 05 aug 2017, 23:49

Hepp.

9-5en har tatt gått ut i streik mens vi trultet mot Gdynia fra Gdansk i dag. Syntes jeg hørte et poff og en stund senere så gav ikke gassen noe respons. Bilen døde etter at vi stoppet.

Heiv inn leser og så p1105. Bilen starter ikke. Turtallsnåla beveger seg såvidt opp, men ikke til typ 2-300rpm som mange skriver. Den følger heller ikke turtallet til starteren, virker det som. Hører bensinpumpa, men har ikke sjekket trykk. Noen ganger er det som bilen nesten tenner, men det blir med nesten.

På STCN pønsker det i morkne vakumslanger, veivakselgiver og tett katalysator. Synes jeg har hatt litt pussig og mye turbosus i det siste. Det meste av slanger er byttet til silikon. Turbo er en TD04 som ikke er mange 10tusen kjørt. Bensinpumpa er en Walbro som heller ikke er veldig gammel.

Bilen står innelåst på verksted til mandag, men jeg vil jo gjerne peke polakkene i riktig retning og få byttet ut den spill nye Rav4-en som jeg fikk som leiebil. Traktor har jeg kjørt nok, selv om den klarer noen av de dårlige veiene her bedre enn 18", Eibach og B8. :P

Kan melde om at fruen ble DRITFORNØYD med havari. :D

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 05 aug 2017, 23:50

Jo, prøvebyttet tennkassett uten at det hjalp.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av saab9000aero » 06 aug 2017, 08:04

Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2017, 08:19

saab9000aero skrev:Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg
+1
Sjekk kanskje spesielt slangen mellom turbo og intercooler, kan være vrient å se at den faktisk har hoppet av, da den ligger litt i press og legger seg fint inntil flensen på kompressorhuset hvis det er løst der.

Du kan jo starte dagen med å ta av kontakten til LMM, starter den da så er mistanken bekreftet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av arvmadla N2945 » 06 aug 2017, 08:21


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2017, 08:26

TiaZzz skrev:
På STCN pønsker det i ....
Er det fjøsboka du mener? Trodde dette var STCNs hovedkanal jeg, det er iallfall det som kommer offisielt når man betaler medlemsavgifta, men i det siste har jeg virkelig begynt å lure.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Helge » 06 aug 2017, 08:52

Jeg hørte også et poff og mistet all kraft. Men det gikk ikke en stund. Det skjedde umiddelbart.
Slangen inn på IC hadde hoppet av.
Men du er jo i Polen. Å finne et verksted burde ikke være noe stort problem.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Kato » 06 aug 2017, 10:27

- og her er det erfart to POFF til (dog med DTC P1110): http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -turboladd
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 06 aug 2017, 12:05

saab9000aero skrev:Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg
Jeg kjente på de store slangene uten å finne noe. Jeg har tidligere erfart at dumpventilen poppet av, men da klarte jeg å holde liv i bilen, samt starte den. Motor var jo god og varm så feilsøking medførte en del fine merker på henda og senere hansker.
Ingvar N629 skrev: Sjekk kanskje spesielt slangen mellom turbo og intercooler, kan være vrient å se at den faktisk har hoppet av, da den ligger litt i press og legger seg fint inntil flensen på kompressorhuset hvis det er løst der.

Du kan jo starte dagen med å ta av kontakten til LMM, starter den da så er mistanken bekreftet.
Mja. Det kan jeg prøve. Planen er å kjøre opp til verkstedet grytidlig i morgen for å snakke med dem. Når dumpventilen hoppet av så fikk jeg start, men bilen gikk som en Lada. Er det fordi lufttapet var mindre?
Ingvar N629 skrev:
TiaZzz skrev: På STCN pønsker det i ....
Er det fjøsboka du mener? Trodde dette var STCNs hovedkanal jeg, det er iallfall det som kommer offisielt når man betaler medlemsavgifta, men i det siste har jeg virkelig begynt å lure.
Neida, mobilen som har autokorrektur. Mente STCS. Jeg har ikke Feis-konto engang. :)
Kato skrev:- og her er det erfart to POFF til (dog med DTC P1110): http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -turboladd
Jeg har en KL-racing IC så den "vanlige" separasjonen bør jeg ikke ha, men jeg har alle plastdekslene under så jeg har ikke fått sett på ICen.

Etter litt leting på STCS i går så har noen hatt tette katalysatorer som har gitt lignende feil. Nå er jo som regel polske verksteder billige så er det smart å be dem gjøre uansett, eller heller de bare lurium i tanken og kjører med det?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2017, 08:05

Update

Fyrer på startgass. Koble ut LMM ingen effekt. Som sagt så går pumpa, de skal sjekke trykk nå

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Paradigm N558 » 07 aug 2017, 09:52

Har jo opplevd en par-tre ganger at slangen fra intercooler har hoppet av på innsuget.
Det gir temmelige merkverdige feiler.. Mildt sagt :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2017, 21:28

Feil funnet og fikset. Sprukken slange i armaturet til bensinpumpa. Da han sa det kom jeg på at jeg nødfiksa pumpa med litt bensinslange fra 'tema. 150zl for reparasjon, ikke dårlig! (Rundt 330 spenn)

Ba verkstedet sjekke over de fremre hjullagrene; jeg syntes jeg hørte en liten ulyd. Jeg sjekket de bakre selv, men da fant fruen ut at skruing ikke var ferie så de fremre fikk jeg ikke sett på. Det venstre var litt slark i og jeg hadde et nytt liggende baki så det fikser de i morra.

Usikker på hva den p1105-en kom av. Kan plutselig mangel på bensintrykk gi hikke i hele systemet slik at sporadiske feil forekommer? Så de diskuterte på STCS at spenningen på pumpa ikke monitoreres av motorstyringen. Ikke at det hjelper i dette tilfellet, men kan det være noe?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Kato » 09 aug 2017, 11:43

P1105, iht WIS: "Absoluttryckgivare Laddluft. Felaktig Funktion."

Etter å ha konsultert WIS, er utgangspunktet for denne koden at ladelufttrykket går lavere enn atmosfæretrykket + 5kPa. Feilkilder listes til lekkasje på slangen til giveren, mellom kompressor/spjeldhus, åpen wastgate eller tett katalysator eller eksossytem.

I ditt tilfelle er det vel et spørsmål om "hikke" under hendelsen KAN ha forårsaket noe "turbulens", eller om koden er satt tidligere, ved et annet tilfelle.

Mht. spenningen PÅ pumpa er det rett at den ikke overvåkes, men reléet overvåkes mht. brudd og kortslutninger og utgangen for spenning. Ved behov settes det tre ulike DTCs for dette.

God tur heim :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 10 aug 2017, 23:17

Takk Kato. :)

Trultet gjennom Polen i går og dundret gjennom Tyskland. Sliteren fungerte fint. Synd at rusten egentlig har tatt knekken på den for det er en god bil utover det. Nå er den så skabbete av rust og parkeringsbulker at det ikke er verd innsatsen.

Så ikke noen tegn til ny feilkode satt selv med noen rimelig heftige pådrag med fullstappet bil. Jeg unders litt over mReq som ikke virker som den vil helt over 1000 med Maptun steg1+TD04 (noe spesialprogram de har). Var jo forsåvidt opp i 30 grader i lufta så det kan jo ha vært litt mye for KL-racing IC-n min. i Tror ikke jeg gidder å dille med det. Var en del frem og tilbake med Maptun sist og neste 9-5 blir vel med Wössner og bestilling av håndspåleggelse av Ingvar.

Edit: Jo, jeg dundra over en grevling eller no i 150 på autobahn. Ubehagelig. Traff ca. midt under bilen, men det ble med et dunk og en sprekk i fangeren. Kunne ikke være mye igjen av den. Lå en god del stakkarer langs med veien i går kveld. :(

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2017, 02:34

To steg frem og ett tilbake.

Fikk blinkende motorlampe, lugging og generell missnøye litt inn i Sverige nå på kveldingen. Kasta meg inn i en stopplomme på motorveien og sjekka feilkoder. Det var tre, alle relatert til at bilen gikk magert. Husker bare 1300 og 0300, men tanken gikk kjapt til pumpa igjen. Haltet avgårde til en bensinstasjonmed så lite belastning på motoren som mulig. Det var bensintrykk, men ikke spesielt høyt.

Pælma ut unger og fru og fikk ut pumpa – jaggu var ikke de flett nye slangene som polakkene hadde satt inn sprukket. Og jeg har ikke fått rotet meg til å legge inn nytt armatur i mitt "SAAB rescue kit". Dette var rundt 22:00 så ikke så veldig mye åpent rundt om ute i gokk. Heldigvis var det en hyggelig ung mann som spurte om jeg trengte hjelp, og etter at jeg forklarte problemet så ringte han en venn som hadde et verksted et stykke unna. Vennen hadde lagt seg, men tredje kar kunne komme og se om de fant noe i verkstedet. Pumpa og jeg fikk skyss ut i ytre gokk og der fikk jeg en meter tjukk hydraulikkslange og en meter trykkluftslange. "Ta med litt ekstra i tilfelle" sa de. Jeg fiksa pumpa der så jeg slapp å hive ut all bagasjen for å komme til verktøy. Imens tjatra de gode hjelperne på arabisk og hjalp til med litt holding og spurte om jeg trengte mer verktøy eller trengte arbeidsbenk. Med pumpa fikset i beste MacGyver-stil så var jeg klar til å prøvemontere! For all hjelp, deler og reise ut i gokk tur/retur skulle karene ha den nette sum av kroner 0,- (SEK). Finnes noen snille sjeler der ute. Ali, min gode hjelper nummer en, hadde flyttet fra Libanon for ett år siden og snakket veldig godt svensk. Han insisterte på at jeg lagret numret hans om jeg skulle få mere problemer da jeg insisterte at han måtte komme seg hjem til kone og barn. Hyggelig og hjelpsom kar!

Så! Heiv på litt tykk hydraulikkslange fra pumpa til T-stykket, men måtte gå for trykkluftslangen fra T-stykket til bunnen av armaturet. Dette vil neppe overleve nede i bensintanken, så hva handler jeg? Ser Mekonomen har både bensinslange og bensinrør. Noen som vet om de tåler å ligge i bensin? De skriver ikke detaljer om det på siden. Et annet alternativ er å handle et Biltema-armatur som jeg kan modde med en Walbro eller Dethwerk-pumpe senere. Det er vel selve pumpen på disse om er dårlige, eller hur?

Turen frem til Gøteborg gikk fint, men seint ble det!

/natta bloggen!

Svar