p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Positiv
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 567
Registrert: 03 jan 2014, 22:18

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Positiv » 12 aug 2017, 03:40

Auto Elite, kan vel bestille opp en original, slange til deg. Om den er tilgjengelig. Og om slangen, er på hovedlageret i Sverige. Tar det ikke mer enn et par dager, før de har den. Om du bestiller før kl. 12.00

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2017, 10:00

Originalt sitter det plastrør som er stive og varmbøyd til passform. Det får jeg ikke ettermontert. Men det skal finnes noe slange som duger, spørsmålet er bare hvor. Skal ringe Mekonomen her i Gøteborg og høre. Har lyst til å bytte før vi drar videre.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Kato » 12 aug 2017, 10:35

Jeg vet ikke hvilken dimensjon dette gjelder, men type slange KAN jo dette være: http://www.hydroscand.no/hydropedia/slanger/1432-10, og Skjetten er vel (normalt) ikke så langt unna, men de er stengt på lørdag :D. Det synes også de tre butikkene i Gøteborg å være: http://www.hydroscand.se/butiker, men hver av disse har jo en "butikkvakt", så om du ikke finner noe annet er det kanskje en tanke å prøve om én av disse "er på tråden" - og ev. er villig til å kappe en stump av "femtenmeteren".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2017, 14:06

Bilen dau igjen. Tipper den trykkluftslangen ikke er fornøyd. ;) Nå er jeg i byen så litt bedre utvalg.

Kisen jeg ringte på Mekonomen forsto ikke helt dette med "i tank" slange så jeg dro på 'tema og handlet sånn slange og en ekstra pumpe. Med det kommer jeg med hjem så jeg kan kjøpe noe skikkelig.

Skal høre med Hydroscand når jeg kommer hjem. Takk for tipset, Kato!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Kato » 12 aug 2017, 15:12

Biltema slange benyttet til slik bruk har et ikke helt godt rykte om en søker litt "rundtforbi", men den holder vel til hjemturen.

Jeg burde vel ikke ønske god tur en gang til, men dog - :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2017, 15:45

Jeg vet, men den forrige holdt i tre år eller no og den var ikke laget for å være i tanken. Jeg kjøper meg litt tid i det minste.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2017, 17:16

Tråden er nå laaaangt unna topic, men får vel oppdatere de siste detaljene.

Hadde tre "havari" etter fiksen min i Gøteborg. Først ble det knekk i det originale plastrøret som går opp til toppen av konsollet. Samme symptomer så ut med all bagasje, unger og pumpe. Mekke ny slange mellom (heldigvis åndsnærværende nok til å huske noen ekstra slangeklemmer). Inn igjen med hele skiten, bagasje og unger. Funket fint. På dette tidspunktet sa SID at det var det rundt 200km rekkevidde med forbruk og det jeg hadde på tanken.

En stund senere fikk jeg akkurat det samme igjen og bilen døde. Svetta blod og sto fast på motorveien. Ut med unger, bagasje og den jævla pumpa igjen. Pumpa så fin ut, men hele greiene bøyer nå mot en side. Selvfølgelig med suget opp. Inn med den komplette 'tema pumpa og på dette tidspunktet ser jeg at tanken er jo tom! Etter byttet er det ingen start. Inn med all bagasje og unger igjen og så forsøke å få haik til en bensinstasjon. Ikke lett i disse tider, sto sikkert i ti-femten minutter før en hyggelig dame stoppet, og set var med mye trafikk. Fikk haik til nærmeste bensinstasjon og handlet kanne og ti liter bensin. Så forsøke å få haik tilbake. Samme igjen, flere kjører forbi, men to unge karer forbarmer seg over meg og plukker meg opp. Lurer på om jeg skal nord eller syd og tilbyr seg å kjøre dit jeg skal. Jeg skulle deres vei så snart var jeg tilbake. Fylle på og litt nervøs kinning senere så fikk jeg start. Dundret til Nordby og skulle tanke der. Da viser det seg at nivåmåleren i armaturet ikke funker - viser 1/8 tank uansett! Så nå må jeg ut med pumpa igjen for å feilsøke.

Skiten får stå en uke nå for nå sitter jeg på toget nordover med ungene. Fikk en stein mellom bremseskjoldet og skiva i går og fruen holdt på å gå i taket. :D

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av saab9000aero » 14 aug 2017, 17:33

Høres ut som bilen er oppbrukt og bør byttes ut i en nyere modell
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2017, 19:16

Karosseriet er det, men kranglevoren bensinpumpe kan man jo få med en ti år nyere bil.

Det var mye uflaks og noe dårlig arbeid. Skal fikse pumpa i ro og mak nå og ikke på en veiskulder med skrikende unger i bilen.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Paradigm N558 » 14 aug 2017, 20:38

saab9000aero skrev:Høres ut som bilen er oppbrukt og bør byttes ut i en nyere modell
Kona eller bilen? :lol:

Nei uheldig kan man være, satser på at det ordner seg. Jeg måtte ty til stålomspundet bensinslange, da ble jeg aldri mer plaget igjen med at den revna! Den fikk jeg vel tak i via Daniel her en gang i tiden, tror han fikk den fra Bilextra.
Da hadde jeg også opplevd diverse slanger revner etter alt mellom 1 uke til 6 mnd.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Helge » 14 aug 2017, 20:52

TiaZzz skrev:Skiten får stå en uke nå for nå sitter jeg på toget nordover med ungene. Fikk en stein mellom bremseskjoldet og skiva i går og fruen holdt på å gå i taket. :D
Blir ikke bilferie med det første skjønner jeg! :mrgreen:
Da må du nok bytte kone også. Ikke bare bensinpumpe. :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2017, 22:23

Jeg tok et lite løft før ferien med ny multireim og sett over litt. Har jo nesten komplett rescue KIT baki nettopp for rottefelle. Men nå var det liksom ikke måte på uflaks og nødfikser som feilet. Verkstedet i Polen benyttet noe drittslange, fiksen min satte originalrøret i spenn og senere fiks vippet armaturet opp slik at den søp luft og målte feil. Så var jeg fri for bensin pga feilmålingen og at jeg velta pumpa med noen desiliter bensin i (utenfor bilen vel og merke).

Men ny bil skal det bli og da skal en del sånne syndere gjennomgås før den godkjennes. Fruen er den som krever bilferie så jeg trenger ikke bytte henne ut heller. :)

3700km endte vi på.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 14 aug 2017, 22:32

Paradigm N558 skrev:
saab9000aero skrev:Høres ut som bilen er oppbrukt og bør byttes ut i en nyere modell
Kona eller bilen? :lol:

Nei uheldig kan man være, satser på at det ordner seg. Jeg måtte ty til stålomspundet bensinslange, da ble jeg aldri mer plaget igjen med at den revna! Den fikk jeg vel tak i via Daniel her en gang i tiden, tror han fikk den fra Bilextra.
Da hadde jeg også opplevd diverse slanger revner etter alt mellom 1 uke til 6 mnd.
Det er liksom ikke forsterkningen som ryker, men gummien blir sprø eller myk. Den sprekker mens armeringen er like hel. Skal forhøre meg med noen skikkelige firmaer og skaffe meg noen meter med kvalitetsvare.

Merket også at både hydraulikkslangen og trykkluftslangen krympet på 12 timer nedi der. De slapp niplene selv om jeg dro godt til kvelden før. Slangen polakkene brukte ble seig og myk. Armeringen inne lå der som et fiksegarn og slang.

Biltema-armaturet strålte ikke akkurat kvalitet. Nappa jo av ledninger og drit mens jeg monterte den. Kan beholde den som reserve, men overhaler nok en original med Dethswerk-pumpe og skikkelige slanger heller enn å gjøre noe med den.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av Helge » 15 aug 2017, 16:13

TiaZzz skrev:3700km endte vi på.
Jeg endte på 6700km. ;)
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Legg inn av TiaZzz » 15 aug 2017, 16:23

Helge skrev:
TiaZzz skrev:3700km endte vi på.
Jeg endte på 6700km. ;)
Vi skulle endt på rundt 5000, men nå gadd jeg ikke kjøre nordover. Trenger en pause :P

Rav4-en jeg fikk som leiebil i Gdansk var flett ny med 2000km på telleren. Likevel er det mer behagelig med gammel 9-5 når en kjører langt og fort. Synes det ble mye ratting fra 110km/t og opp. Pluss med traktor var at det gikk bedre på dårlig polsk vei. :)

Svar