Side 1 av 3

p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 05 aug 2017, 23:49
av TiaZzz
Hepp.

9-5en har tatt gått ut i streik mens vi trultet mot Gdynia fra Gdansk i dag. Syntes jeg hørte et poff og en stund senere så gav ikke gassen noe respons. Bilen døde etter at vi stoppet.

Heiv inn leser og så p1105. Bilen starter ikke. Turtallsnåla beveger seg såvidt opp, men ikke til typ 2-300rpm som mange skriver. Den følger heller ikke turtallet til starteren, virker det som. Hører bensinpumpa, men har ikke sjekket trykk. Noen ganger er det som bilen nesten tenner, men det blir med nesten.

På STCN pønsker det i morkne vakumslanger, veivakselgiver og tett katalysator. Synes jeg har hatt litt pussig og mye turbosus i det siste. Det meste av slanger er byttet til silikon. Turbo er en TD04 som ikke er mange 10tusen kjørt. Bensinpumpa er en Walbro som heller ikke er veldig gammel.

Bilen står innelåst på verksted til mandag, men jeg vil jo gjerne peke polakkene i riktig retning og få byttet ut den spill nye Rav4-en som jeg fikk som leiebil. Traktor har jeg kjørt nok, selv om den klarer noen av de dårlige veiene her bedre enn 18", Eibach og B8. :P

Kan melde om at fruen ble DRITFORNØYD med havari. :D

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 05 aug 2017, 23:50
av TiaZzz
Jo, prøvebyttet tennkassett uten at det hjalp.

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 08:04
av saab9000aero
Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 08:19
av Ingvar N629
saab9000aero skrev:Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg
+1
Sjekk kanskje spesielt slangen mellom turbo og intercooler, kan være vrient å se at den faktisk har hoppet av, da den ligger litt i press og legger seg fint inntil flensen på kompressorhuset hvis det er løst der.

Du kan jo starte dagen med å ta av kontakten til LMM, starter den da så er mistanken bekreftet.

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 08:21
av arvmadla N2945

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 08:26
av Ingvar N629
TiaZzz skrev:
På STCN pønsker det i ....
Er det fjøsboka du mener? Trodde dette var STCNs hovedkanal jeg, det er iallfall det som kommer offisielt når man betaler medlemsavgifta, men i det siste har jeg virkelig begynt å lure.

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 08:52
av Helge
Jeg hørte også et poff og mistet all kraft. Men det gikk ikke en stund. Det skjedde umiddelbart.
Slangen inn på IC hadde hoppet av.
Men du er jo i Polen. Å finne et verksted burde ikke være noe stort problem.

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 10:27
av Kato
- og her er det erfart to POFF til (dog med DTC P1110): http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -turboladd

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 06 aug 2017, 12:05
av TiaZzz
saab9000aero skrev:Finn slangen/røret som har hoppet av du på turbo systemet. Eventuelt så har intercooler takker for seg
Jeg kjente på de store slangene uten å finne noe. Jeg har tidligere erfart at dumpventilen poppet av, men da klarte jeg å holde liv i bilen, samt starte den. Motor var jo god og varm så feilsøking medførte en del fine merker på henda og senere hansker.
Ingvar N629 skrev: Sjekk kanskje spesielt slangen mellom turbo og intercooler, kan være vrient å se at den faktisk har hoppet av, da den ligger litt i press og legger seg fint inntil flensen på kompressorhuset hvis det er løst der.

Du kan jo starte dagen med å ta av kontakten til LMM, starter den da så er mistanken bekreftet.
Mja. Det kan jeg prøve. Planen er å kjøre opp til verkstedet grytidlig i morgen for å snakke med dem. Når dumpventilen hoppet av så fikk jeg start, men bilen gikk som en Lada. Er det fordi lufttapet var mindre?
Ingvar N629 skrev:
TiaZzz skrev: På STCN pønsker det i ....
Er det fjøsboka du mener? Trodde dette var STCNs hovedkanal jeg, det er iallfall det som kommer offisielt når man betaler medlemsavgifta, men i det siste har jeg virkelig begynt å lure.
Neida, mobilen som har autokorrektur. Mente STCS. Jeg har ikke Feis-konto engang. :)
Kato skrev:- og her er det erfart to POFF til (dog med DTC P1110): http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -turboladd
Jeg har en KL-racing IC så den "vanlige" separasjonen bør jeg ikke ha, men jeg har alle plastdekslene under så jeg har ikke fått sett på ICen.

Etter litt leting på STCS i går så har noen hatt tette katalysatorer som har gitt lignende feil. Nå er jo som regel polske verksteder billige så er det smart å be dem gjøre uansett, eller heller de bare lurium i tanken og kjører med det?

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 07 aug 2017, 08:05
av TiaZzz
Update

Fyrer på startgass. Koble ut LMM ingen effekt. Som sagt så går pumpa, de skal sjekke trykk nå

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 07 aug 2017, 09:52
av Paradigm N558
Har jo opplevd en par-tre ganger at slangen fra intercooler har hoppet av på innsuget.
Det gir temmelige merkverdige feiler.. Mildt sagt :lol:

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 07 aug 2017, 21:28
av TiaZzz
Feil funnet og fikset. Sprukken slange i armaturet til bensinpumpa. Da han sa det kom jeg på at jeg nødfiksa pumpa med litt bensinslange fra 'tema. 150zl for reparasjon, ikke dårlig! (Rundt 330 spenn)

Ba verkstedet sjekke over de fremre hjullagrene; jeg syntes jeg hørte en liten ulyd. Jeg sjekket de bakre selv, men da fant fruen ut at skruing ikke var ferie så de fremre fikk jeg ikke sett på. Det venstre var litt slark i og jeg hadde et nytt liggende baki så det fikser de i morra.

Usikker på hva den p1105-en kom av. Kan plutselig mangel på bensintrykk gi hikke i hele systemet slik at sporadiske feil forekommer? Så de diskuterte på STCS at spenningen på pumpa ikke monitoreres av motorstyringen. Ikke at det hjelper i dette tilfellet, men kan det være noe?

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 09 aug 2017, 11:43
av Kato
P1105, iht WIS: "Absoluttryckgivare Laddluft. Felaktig Funktion."

Etter å ha konsultert WIS, er utgangspunktet for denne koden at ladelufttrykket går lavere enn atmosfæretrykket + 5kPa. Feilkilder listes til lekkasje på slangen til giveren, mellom kompressor/spjeldhus, åpen wastgate eller tett katalysator eller eksossytem.

I ditt tilfelle er det vel et spørsmål om "hikke" under hendelsen KAN ha forårsaket noe "turbulens", eller om koden er satt tidligere, ved et annet tilfelle.

Mht. spenningen PÅ pumpa er det rett at den ikke overvåkes, men reléet overvåkes mht. brudd og kortslutninger og utgangen for spenning. Ved behov settes det tre ulike DTCs for dette.

God tur heim :)

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 10 aug 2017, 23:17
av TiaZzz
Takk Kato. :)

Trultet gjennom Polen i går og dundret gjennom Tyskland. Sliteren fungerte fint. Synd at rusten egentlig har tatt knekken på den for det er en god bil utover det. Nå er den så skabbete av rust og parkeringsbulker at det ikke er verd innsatsen.

Så ikke noen tegn til ny feilkode satt selv med noen rimelig heftige pådrag med fullstappet bil. Jeg unders litt over mReq som ikke virker som den vil helt over 1000 med Maptun steg1+TD04 (noe spesialprogram de har). Var jo forsåvidt opp i 30 grader i lufta så det kan jo ha vært litt mye for KL-racing IC-n min. i Tror ikke jeg gidder å dille med det. Var en del frem og tilbake med Maptun sist og neste 9-5 blir vel med Wössner og bestilling av håndspåleggelse av Ingvar.

Edit: Jo, jeg dundra over en grevling eller no i 150 på autobahn. Ubehagelig. Traff ca. midt under bilen, men det ble med et dunk og en sprekk i fangeren. Kunne ikke være mye igjen av den. Lå en god del stakkarer langs med veien i går kveld. :(

Re: p1105 og dau 9-5 i Gdansk

Lagt inn: 12 aug 2017, 02:34
av TiaZzz
To steg frem og ett tilbake.

Fikk blinkende motorlampe, lugging og generell missnøye litt inn i Sverige nå på kveldingen. Kasta meg inn i en stopplomme på motorveien og sjekka feilkoder. Det var tre, alle relatert til at bilen gikk magert. Husker bare 1300 og 0300, men tanken gikk kjapt til pumpa igjen. Haltet avgårde til en bensinstasjonmed så lite belastning på motoren som mulig. Det var bensintrykk, men ikke spesielt høyt.

Pælma ut unger og fru og fikk ut pumpa – jaggu var ikke de flett nye slangene som polakkene hadde satt inn sprukket. Og jeg har ikke fått rotet meg til å legge inn nytt armatur i mitt "SAAB rescue kit". Dette var rundt 22:00 så ikke så veldig mye åpent rundt om ute i gokk. Heldigvis var det en hyggelig ung mann som spurte om jeg trengte hjelp, og etter at jeg forklarte problemet så ringte han en venn som hadde et verksted et stykke unna. Vennen hadde lagt seg, men tredje kar kunne komme og se om de fant noe i verkstedet. Pumpa og jeg fikk skyss ut i ytre gokk og der fikk jeg en meter tjukk hydraulikkslange og en meter trykkluftslange. "Ta med litt ekstra i tilfelle" sa de. Jeg fiksa pumpa der så jeg slapp å hive ut all bagasjen for å komme til verktøy. Imens tjatra de gode hjelperne på arabisk og hjalp til med litt holding og spurte om jeg trengte mer verktøy eller trengte arbeidsbenk. Med pumpa fikset i beste MacGyver-stil så var jeg klar til å prøvemontere! For all hjelp, deler og reise ut i gokk tur/retur skulle karene ha den nette sum av kroner 0,- (SEK). Finnes noen snille sjeler der ute. Ali, min gode hjelper nummer en, hadde flyttet fra Libanon for ett år siden og snakket veldig godt svensk. Han insisterte på at jeg lagret numret hans om jeg skulle få mere problemer da jeg insisterte at han måtte komme seg hjem til kone og barn. Hyggelig og hjelpsom kar!

Så! Heiv på litt tykk hydraulikkslange fra pumpa til T-stykket, men måtte gå for trykkluftslangen fra T-stykket til bunnen av armaturet. Dette vil neppe overleve nede i bensintanken, så hva handler jeg? Ser Mekonomen har både bensinslange og bensinrør. Noen som vet om de tåler å ligge i bensin? De skriver ikke detaljer om det på siden. Et annet alternativ er å handle et Biltema-armatur som jeg kan modde med en Walbro eller Dethwerk-pumpe senere. Det er vel selve pumpen på disse om er dårlige, eller hur?

Turen frem til Gøteborg gikk fint, men seint ble det!

/natta bloggen!