Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 14 aug 2017, 21:57

Hei, prøver meg med ett spørsmål her, mulig det finnes fra før, men jeg klarte ikke å finne akkurat det jeg lurer på :wierdface:
Har endelig kjøpt meg Saab igjenn etter alt for mange år uten... Kjøpte en 9-3 1.9tid 2009 vector sedan(reg sent 08), passert 140000km nå.
En helt fantastisk bil å kjøre, drar super bra(chipet er den og), komfort i verdensklasse, og det skader heller ikke at den ser bra ut heller :D
Men det er et MEN her... Når jeg skal starte opp bilen når den har stått "lenge", over natta ca, så må jeg kjøre starter lenge, høres ut som den nesten fyrer men den harker videre, og når den først starter så går den fint (så fint som den skal mener jeg). Men blir litt skeptisk til den trege starten, kan på mange måter høres litt ut som dårlig batteri, så den hoster litt før den omsider starter.
Vet det må byttes glødeplugger, men på en varm dag, skal dette være ett problem?
Vet og at det er snakk om at det blir byttet kabler fra batteriet til starter eller der omkring, men er det noe tips for hva jeg kan gjøre som kan forbedre det? Skal på Saab verksted snart, men føler det ikke er snart nok, og vil gjerne prøve noen tips om dere har :) jeg er ingen mekaniker, men noe kan jeg, bare at jeg syns det er veldig greit å få drømmebilen på ett orntlig legebesøk uansett. Andre ting som kan forårsake det jeg vil kalle veldig tung/treg start? Diesel filter? Eller er det noe alvorlig på gang? :? Håper det bare er en bagatell :)

Mvh Anders
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 14 aug 2017, 22:32

Egr er foresten blokkert og
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 aug 2017, 21:00

Kjenn etter om tilkoplingane til batteriet ditt vert varme. Ellers kan det jo godt vere batteriet ditt som er iferd med å ta kveld også, om du har muligheit få tatt en belastningstest på det.
Ellers hender det seg dette releet også tek kveld, det er også relatert til glödinga. https://www.maptunparts.se/serviceprodu ... 9-tid.html Men kan jo som dus eier vere andre ting som gjer at den har startproblem også. Hadde nok fått sjekka batteri/polsko og skifta glödepluggane som du nemner som pkt nummer 1, og tatt det derifrå.

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 18 aug 2017, 06:42

Hei, og takk for svar :)
Sjekka over batteriet tidligere en kveld, minus var helt løs, og klemmene dårlige... Fikk fiksa det enn så lenge, men skal uansett på Saab verksted den 28. nå. Den ble litt eklere å starte med orntlig minus, men sliter fortsatt litt på kald bil. Men kjenner pluss kabelen blir veldig varm, så må vel bytte ledningsnettet fra batteriet. Så får vel høre når jeg er på verksted hva de finner ut
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 31 aug 2017, 15:14

Hei, da har bilen vært på verksted ett par dager, og står der enda :shock: Det ble byttet glødeplugger da en plugg hadde for mye motstand, byttet ledningsnett fra batteri til starter noe som jeg mistenkte, og den fikk bedre turtall på starter. Snakka med verksted i dag, og den var fortsatt tungstartet #-o Det kunne være 4 ting som var problemet sa de, registeret, men målinger viste ikke noe feil, dårlig toppakning, men den skulle vist ikke helt oppføre seg slik om det var det heller... husker ikke helt ordrett hva som ble sagt, men det kunne tyde på noe justering av ventiler, eller noe dyse kluss, pakning eller noe...
Er det noen som har opplevd lignende problemer med denne motoren her inne? eventuelt hva ble gjort for å få den bra igjen?
Denne er som sagt blitt programert av norway chiptuning/akershus chiptuning, kjenner ikke til de fra før jeg, men den var chipet da jeg kjøpte den. chip skal vist yte 160 hester ble det sagt, og den går rimelig godt når den først starter, og de mente den gikk godt og rimelig fint på verkstedet også.

Så hvis noen har opplevd noe lignende problemer med denne motoren, og vil dele hva som ble gjort for at den skulle bli bra, så blir jeg ganske glad, for det værste er å nettopp ha kjøpt ny bil, og den ikke fungerer som den skal, og ikke aner hvor mye man må ut med for å få den bra, håper det er kvikk fiks :D

Mvh Anders
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av arvmadla N2945 » 31 aug 2017, 21:07

Har lest om flere som har samme problem som deg med samme motor. Tungstartet, men fungerer som den skal etter oppstart. Da har faktisk problemet løst seg etter bytte av startmotor. Du kan lese selv på denne tråden: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 4&start=20

Ank77
Innlegg: 23
Registrert: 16 jan 2014, 14:05
Bil: Saab 9-3 1.9 Tid -08
Sted: Fredrikstad

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Ank77 » 01 sep 2017, 10:02

Min 9-3 1.9 tid var också tungstartad, skifta glödstift och starter

så här ska de låta... https://www.youtube.com/watch?v=xSZ2Hr8lp04

https://www.youtube.com/watch?v=3df89nYq30I

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 01 sep 2017, 15:37

Hei, takk for tips :) Det ble byttet kabler fra batteri til starter, og de mente starteren skulle ha rett turtall, men mulig det kan være denne som trøbbler uansett?
Ank77: Det ligner ganske mye på den videoen du linka, den nr.2, nesten likt som når jeg har prøvd å starta, tungt, så plutselig går den normalt... Hmm... Kan jo ikke ha den stående på verksted til evig tid heller... Kan chip trøbble under oppstart? Eller er det rett og slett starteren? Nå har de sjekka ventilklaring og dette var helt rett, testet dyser og dette var rett, så de var litt rådville når det ikke var noe av det åpenbare som de mente det måtte være, så de mistenkte chip litt nå, men de sa ikke noe om starteren, så kanskje det kan være den da?
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 06 sep 2017, 20:38

Da kan jeg komme med en liten oppdatering på start problemet, for nå starter den normalt :)
De sjekket motoren grundig og fant jo noen ting som burde skiftes, så det ble skiftet, registerreim + vannpumpe og løpehjul, glødepluggene ble målt, og en hadde for mye motstand, så de ble byttet. Kablingen fra batteriet og til starter ble skiftet. Og da startet bilen litt lettere... så da ble jeg skeptisk :shock:
men det ble nevnt tidligere her av Hjelle, N6 releet til glødepluggene..! glødepluggreleet ble skiftet, og nå starter den lett som bare det :D
så nå må jeg bare bli ferdig på jobb så jeg kan hente den :D

Så om andre får lignende problem, det kan være glødepluggreleet som er årsaken :!:
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2017, 20:56

Bra det ordna seg då! :)

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av arvmadla N2945 » 07 sep 2017, 16:45

Trodde ikke glødelampa i instrumentpanelet lyste om glowplug modulen var defekt. Men det gjorde den altså?

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Morten S. » 10 sep 2017, 07:49

Greit å vite om andres feilsøking. Har selv en 2007 modell 1.9 tid som nå begynner å bli noe mer tungstartet.
Godt at du fant ut av det, selv om det hørtes ut til å være en dyr feilsøking.
"Alt" fra totakt til turbo

Andyrz
Innlegg: 7
Registrert: 14 aug 2017, 21:36
Navn: Anders Skorstad Stein
Sted: Trøndelag

Re: Saab 9-3 1.9tid tungstartet

Legg inn av Andyrz » 17 sep 2017, 20:25

Da jeg kjøpte bilen ble jeg fortalt at glødepluggene måtte byttes, og det stemte, en plugg var gåen. Den skal vel ikke gløde uansett om kjølevæsken er mer enn 5+? Men lampa lyste kanskje 1sekund før start, før jeg leverte den inn på verksted... Kanskje det var pluggene som gjorde det, men at releet ikke likte de nye pluggene?
Skulle uansett på verksted å bytte pluggene, lednimgene fra batteriet til starter + pakning på manifold pga den blåste av trykk når turboen ble belastet, men det ble en grundig motorsjekk istedet :roll: :lol: men egentlig glad for at det ble gjort, så vet jeg at jeg har en tipp topp motor, i en fantastisk bil :D for jeg frykter det hadde blitt mye dyrere hvis registerreima hadde gått under kjøring... Men hva regninga kommer på er jeg usikker på enda, for har ikke henta bilen pga jobber turnus. Men den blir henta før neste helg, og jeg gleder meg som en unge :D
Hvis jeg finner ut noe som jeg lurer på, så deler jeg det gjerne, syns dette er ett fantastisk forum, med fantastiske folk :) Så takk til alle dere her inne, dere er en bra gjeng =D>
'96-SAAB 900s(prosjekt,selger den gjerne om noen har bedre tid og kunnskap enn meg)
'09-SAAB 9-3 1,9tid vector

Svar