Er det godnatt, over og ut? Eller....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
EspenE
Innlegg: 11
Registrert: 30 okt 2011, 10:32
Medlemsnummer: N2299
Bil: Saab 9-3 1,9Tid 2009 Vector
Sted: Kolsås

Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av EspenE » 15 aug 2017, 11:48

Har ikke postet på en stund, men håper å bli hørt for det.

Case: 2008 Saab 93 1,9 tid 8 ventiler km stand Ca 180000
Selgerbil som har fått olje, diesel, regrem/vannpumpe på 130000 lenkearmer på omtrent samme og fint lite ellers.
Siste året den var i daglig bruk gikk den dessverre kun i OSlo køen.
Stort sett stått i ro siden april 2016.

Status nå:
1. Konstant "begrensad prestanda"
2. Ekstremt tungstartet
3. Girkasse som er meget treg og tung
4. Bremser bak må byttes
5. Klunking i forstilling
6. AC blåser ikke kaldt
7. Varmeren som slår inn ved 4 grader sender periodevis ut hvit illeluktende røyk i noen minutter

8. Forventer vel muligens at clutch ligger å venter i nær fremtid, byttet det på en annen bil på 160000km men vet lite om dieselmotorclutcher.

Er dette noe å begynne å reparere på innen fornuftige økonomiske rammer, eller er det like greit å selge til noen som liker å skru selv og heller bruke repbudsjettet på en småbil med lavere km stand og godkjent EU i to år?

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av odin1899 » 16 aug 2017, 01:15

Begynn med feilkoder, gå videre fra der.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av Ingvar N629 » 16 aug 2017, 08:18

Spørsmålet er vel hvor mye du gjør selv. Mye av dette er jo bare småplukk dersom du er vant til å skru, spørsmålet er vel hva som feiler motoren, men du kan jo starte med å sjekke for sprekker i gummislangene fra intercooler til manifold. En 2008 modell har vel også partikkelfilter, så da sjekker du slangene som går fra niplene på filteret og opp til trykksensorene som måler mottrykket over filteret. Sjekk grundig, det skal ikke rare sprekken til. Dette, samt en skikkelig rens av EGR-ventilen er vel de enkle småtingene som kan stelle til mye plunder med begrensad prestanda og feilaktige feilkoder på partikkelfilter. Etter å ha lest feilkodene for å forsikre deg om at den ikke bråker om noe helt annet, så kan du begynne med de enkle tingene her.

Tilleggsvarmeren kan overhales, det er overhalingssett å få kjøpt der de selger slike varmere.

Girkassa som du skriver er treg og tung er vel bare spakstellet, regner jeg med.

Understell, bakbremser og clutch er jo bare skruing, delekost pluss arbeidsinnsats. Om det er verdt det må du finne ut av selv.
Må du bruke et verksted til å gjøre all jobben, så er det vel bedre å få et pristilbud på jobben enn å spørre her....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

EspenE
Innlegg: 11
Registrert: 30 okt 2011, 10:32
Medlemsnummer: N2299
Bil: Saab 9-3 1,9Tid 2009 Vector
Sted: Kolsås

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av EspenE » 16 aug 2017, 12:00

Kan skru endel generelt mekanisk selv. Bremser og slikt går jo greit. Utfordringen er å finne et sted å gjøre det. Bukker vokser ikke på trær.

ulysses
Innlegg: 26
Registrert: 16 okt 2012, 00:14
Medlemsnummer: N2878
Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
Sted: Oslo, Bislet

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av ulysses » 16 aug 2017, 12:05

Hvis du holder til i Oslo-området kan jeg hjelpe deg å lese ut feilkoder med eSid2. Da får du en mye bedre indikasjon på hva som kan være feil.

På disse motorene er gjengangere:
- EGR
- Spjeldhus
- Partikkelfilter
- Map-sensor
- Muligens glødeplugger

Med unntak av partikkelfilter/glødeplugger, har jeg fikset issues relatert til dette på min egen bil. Ganske enkle ting når man først setter i gang.

EspenE
Innlegg: 11
Registrert: 30 okt 2011, 10:32
Medlemsnummer: N2299
Bil: Saab 9-3 1,9Tid 2009 Vector
Sted: Kolsås

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av EspenE » 16 aug 2017, 13:10

ulysses skrev:Hvis du holder til i Oslo-området kan jeg hjelpe deg å lese ut feilkoder med eSid2. Da får du en mye bedre indikasjon på hva som kan være feil.
På disse motorene er gjengangere:
- EGR
- Spjeldhus
- Partikkelfilter
- Map-sensor
- Muligens glødeplugger

Med unntak av partikkelfilter/glødeplugger, har jeg fikset issues relatert til dette på min egen bil. Ganske enkle ting når man først setter i gang.
Tusen takk for tilbud. Jeg husker på dette og tar kontakt med deg når jeg har satt på nye skiver og klosser som allikevel er innkjøpt. Jeg holder til på Kolsås i Bærum så det er kanskje nær nok?

ulysses
Innlegg: 26
Registrert: 16 okt 2012, 00:14
Medlemsnummer: N2878
Bil: SAAB 9-3 1.9DT + DTH
Sted: Oslo, Bislet

Re: Er det godnatt, over og ut? Eller....

Legg inn av ulysses » 16 aug 2017, 13:13

Hvis du klarer å skifte klosser/skiver er jeg ganske sikker på at du fikser dette også.

Du kan bare svippe innom meg på Bislet, så kan vi lese av i garasjen hos meg, samt sjekke mot WIS.

Send meg en PM så kan vi avtale nærmere.

Svar