Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 19 aug 2017, 15:33

Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Jeg trodde bilen min hadde kjede, men ved en nærmere titt så ser det ut som jeg har registerreim. Noen som kan bekrefte?
Motorkode: B205E, bensinmotor

Så igjennom serviceheftet og det har ikke blitt byttet registerreim i hele bilen sin levetid. Bilen har gått 174 000 km.
Forresten også vanlig at disse bilene drikker litt olje? Takker for svar!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 19 aug 2017, 15:56

Den har kjede.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 19 aug 2017, 17:21

Må den eventuelt byttes etterhvert?
Motoren høres helt fin ut.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 19 aug 2017, 18:00

Byttes når det er slitt, sammen med sleider og drev. Transmisjonen til balanseakslingene byttes samtidig. Billige originaldeler, alt i en sats, men dyr jobb da motoren må ut. Saabs slitasjegrense er satt til 15 mm utstikk på kjedestrammer, denne kan relativt enkelt tas ut og måles. Holdbarhet på dette varierer veldig, 300 000 km er fullt mulig om motoren har fått tette oljeskift og gått en del langkjøring, mens det kan være utslitt på 100 000 km ved oljeslam-problematikk.
Hører du litt rasling fra motoren (med åpent panser, ikke når du sitter i kupeen) så er det lurt å få målt kjedestrammeren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar