Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell
Jeg trodde bilen min hadde kjede, men ved en nærmere titt så ser det ut som jeg har registerreim. Noen som kan bekrefte?
Motorkode: B205E, bensinmotor
Så igjennom serviceheftet og det har ikke blitt byttet registerreim i hele bilen sin levetid. Bilen har gått 174 000 km.
Forresten også vanlig at disse bilene drikker litt olje? Takker for svar!
Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 23 apr 2017, 17:13
- Navn: Even Christoffersen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell
Den har kjede.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 23 apr 2017, 17:13
- Navn: Even Christoffersen
Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell
Må den eventuelt byttes etterhvert?
Motoren høres helt fin ut.
Motoren høres helt fin ut.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registerreim eller registerkjede? 2007, 2.0L Bipower manuell
Byttes når det er slitt, sammen med sleider og drev. Transmisjonen til balanseakslingene byttes samtidig. Billige originaldeler, alt i en sats, men dyr jobb da motoren må ut. Saabs slitasjegrense er satt til 15 mm utstikk på kjedestrammer, denne kan relativt enkelt tas ut og måles. Holdbarhet på dette varierer veldig, 300 000 km er fullt mulig om motoren har fått tette oljeskift og gått en del langkjøring, mens det kan være utslitt på 100 000 km ved oljeslam-problematikk.
Hører du litt rasling fra motoren (med åpent panser, ikke når du sitter i kupeen) så er det lurt å få målt kjedestrammeren.
Hører du litt rasling fra motoren (med åpent panser, ikke når du sitter i kupeen) så er det lurt å få målt kjedestrammeren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan