Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av variator » 27 aug 2017, 13:33

Etter bytte av turbo i min 2,3t 2001 så har jeg fått en kraftig lugging/rykking i bilen ved gasspådrag. Fant et par vakuumslanger som var defekte bla. den som går til magnetventilen, og jeg byttet disse, men bilen rykker fortsatt ved gasspådrag.
Er det noen som kan tenke seg hva dette er, andre vakuumslanger som jeg bør sjekke? Hadde ikke denne luggingen med den gamle turboen, men den slapp plutselig oljen gjennom og jeg byttet den ut med en Kina-turbo.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av redturbo » 27 aug 2017, 14:22

Kan det være bensinkutt hvis den aksellerer kraftigere?
Rykking flat pedal eller også ved moderat gasspådrag?

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av variator » 27 aug 2017, 16:18

Virker som det blir verre og kraftigere rykking ved flat pedal. Hvis jeg "lurer" bilen opp i hastighet så går det bra.
Kan som du sier kjennes ut som bensinkutt. men hva kan det komme av??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 aug 2017, 16:28

Sjekk at du har fått det tett ved koblinga mellom kobra og turbo. Kan vere litt kinkig å få på plass V-band klemma der slik at det vert tett. En grei kontroll på at du har fått det til er å sjekke inspeksjonshola på klemma, det er to hol i den som står 180 grader over for kvarandre. Er det forskjellig mellomrom mellom turbo og kobra i dei to hola er det berre å sikte på nytt ;)

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av variator » 27 aug 2017, 20:14

Kan egentlig ikke forstå at det ble feil heller. Posisjonen på klemma blir jo begrenset av at den må stå med Torx-skruen i en slik vinkel at man får skrudd på den, og av stiften som sitter på kobraen.
Hvis det lekker der får man slike symtomer som jeg har beskrevet?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av arvmadla N2945 » 27 aug 2017, 21:26

Om det ikke er lekkasje noen plass i innsugssystemet kan det være en ide å sjekke at det er korrekt innstilt GLT (grunnladetrykk) på turbo. https://www.dropbox.com/s/lsj5jrikwk6i8ys/glt.PNG?dl=0

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av TiaZzz » 27 aug 2017, 21:28

Morkne bensinslanger kan det også være – tro meg. Opplevde det en fire-fem ganger nå i sommer. Det gir tilslutt feilkoder.

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av variator » 28 aug 2017, 09:29

Er det viktig at det er tett mellom kobra og bypass-rør, skal det sitte en o-ring der? Kunne ikke se at det var noen tetting der dette røret gikk inn i kobra.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2017, 15:33

Det er særdeles viktig at det er tett i hele innsugssystemet, inkludert mellom turbo og cobra. Det skal være en o-ring der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av variator » 28 aug 2017, 20:52

Fant en flatklemt o-ring der og skiftet denne, nå er det tett! Men ved flat pedal så rykker bilen ennå noe helt forferdelig! Ser ut som den nye turboen lader høyere trykk enn den gamle, nå gå den opp på rødt felt på turbomåleren.
Fikk feilkode P1110 i dag, henger vel sammen med dette kanskje?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kraftig rykking ved gasspådrag, 9-5 2,3t, 2001

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2017, 21:37

viewtopic.php?t=40619

Sjekk også grunnladetrykk
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar