9-3 1999, B204e motor.
.. også når det bare er noen sekunder siden (eller opptil halvt minutt, minutt) tenningen ble slått på?
Er lyden resultatet av oppbyggingen av trykk til en føler sier stopp eller er det en tidsbestemt snurring på pumpen?
Skal lyden være tydelig for normal hørsel innenifra kupéen når vi har løftet baksetet og fjernet plastdekselet over tanken?
Tror ikke det er noen lyd der, betyr det garantert defekt bensinpumpe?
(I tilfelle har denne pumpen blitt defekt over natten uten noe forvarsel.)
Hvor sitter siste elektriske kobling til pumpen?
(Edit:) Noen som besitter den beste steg-for-steg instruksjonen i en link til å skifte pumpen?
Har tilgang på tank med pumpe.
Er det kanskje enklere å skifte det enn kun pumpen?
(Dette er alstå 1999 modell, og Saab hadde da produsert modellen siden 1993/1994, ble det ikke kvalitetsforbedring i i løpet av modellens produksjonstid. Har slitt ut tre pumper på 320.000 km på en non-turbo...! Og nå går pumpe på bil fra 1998 som har gått 175.000 km. Saab eller GM som hadde slapt forhold til underleverandørene? Hmmm.)
Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Sist redigert av redturbo den 27 aug 2017, 19:01, redigert 1 gang totalt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Den går berre til du har nok trykk. Har du nok bensintrykk går heller ikkje pumpa. Skal du vere sikker på om pumpa går eller ei er det enklast å ta av trykket slik at du er sikker på at den må bygge opp trykk når du slår på tenninga. Og ja, summinga frå pumpa er lett høyrbart. Siste kontaktstykke sit på toppen av bensintanken/pumpa.
Og ja det er litt sørgelig at kvaliteten er som den er på pumpene, men ettermarkedskvaliteten er heller ikkje noko merkbart betre vil eg påstå.
Og ja det er litt sørgelig at kvaliteten er som den er på pumpene, men ettermarkedskvaliteten er heller ikkje noko merkbart betre vil eg påstå.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Skal strømmen komme til sikring 32 når tenningen er på eller bare ved start?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
I begge tilfelller, om betingelsene for operert (jordet) drivstoffrelé er tilstede.
Drivstoffreléet jordes (på tid) og "primer" i ca. to sekunder når tenningsnøkkelen dreies fra "OFF" til "ON" - om den har vært frakoblet i >15 minutter. Etter "primingen" er det detekterte pulser fra veivakselgiveren som jorder reléet.
Drivstoffreléet jordes (på tid) og "primer" i ca. to sekunder når tenningsnøkkelen dreies fra "OFF" til "ON" - om den har vært frakoblet i >15 minutter. Etter "primingen" er det detekterte pulser fra veivakselgiveren som jorder reléet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Kjempefint svar, takk!
På koblingen med 4 ledninger under baksetet ved tanken får jeg 12V over 2 av dem når startmotoren dreier.
Ved å sprute startgass inn over luftspjeldet og åpne det så tenner motoren, men starter og går deretter likevel ikke.
Jeg har ikke fått byttet veivakselposisjonsgiveren ennå (trangt), men den måler identisk med ohm-meter med en som er i orden. Har ikke pøvd å måle når motoren dreier, men det er vel vanskelig å lese av med digitalt multimeter.
Med mindre det er noe feil på motorstyringsenheten så er det vel mest sannsynlig bensinpumpen som er defekt?
Men det har skjedd over natten uten innlededende symptomer.
Det er første gang for meg. Noen andre som har opplevd det?
På koblingen med 4 ledninger under baksetet ved tanken får jeg 12V over 2 av dem når startmotoren dreier.
Ved å sprute startgass inn over luftspjeldet og åpne det så tenner motoren, men starter og går deretter likevel ikke.
Jeg har ikke fått byttet veivakselposisjonsgiveren ennå (trangt), men den måler identisk med ohm-meter med en som er i orden. Har ikke pøvd å måle når motoren dreier, men det er vel vanskelig å lese av med digitalt multimeter.
Med mindre det er noe feil på motorstyringsenheten så er det vel mest sannsynlig bensinpumpen som er defekt?
Men det har skjedd over natten uten innlededende symptomer.
Det er første gang for meg. Noen andre som har opplevd det?
Sist redigert av redturbo den 28 aug 2017, 09:18, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Dersom du har 12V spenningsmating til pumpa når startmotoren går, så er veivakselgiveren i orden. Styreenheten har ingen annen indikasjon på at du prøver å starte enn at veivakselgiveren registrerer pulser. Når det kommer rpm-signal drar styreenheten releet til pumpa, så du kan teste veivakselgiveren på den måten.
Sjekk om du får bensin ut av returslangen på railen mens startmotoren går, så ser du om pumpa virker eller ikke.
Sjekk om du får bensin ut av returslangen på railen mens startmotoren går, så ser du om pumpa virker eller ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Den slangen har noen spesielle fester som Haynes-boken sier krever et spesialverktøy.
Kan man ta den av med et vanlige verktøy uten å ødelegge noe?
Er returen den nederste slangen?
Kan man ta den av med et vanlige verktøy uten å ødelegge noe?
Er returen den nederste slangen?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bensinpumpe, alltid lyd ved tenningspåslag?
Du har den varianten, ja. Da må du ha spesialverktøy. Retur er den som kommer fra bensintrykksregulatoren. Du kan jo også ta av retur på pumpearmaturet, men det er jo ikke så lett å komme til på og9-3..
Enkleste er kanskje å kjenne om det lukter bensin av eksosen når du prøver å starte...
Enkleste er kanskje å kjenne om det lukter bensin av eksosen når du prøver å starte...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan