Side 1 av 1

Service i Sverige?

Lagt inn: 01 sep 2017, 13:45
av bbl
9-5, 2004-modell. Snart EU-kontroll. Vurderer tur til Sverige for service. Tips for hvor?

Kjente feil:
  • På bakerste potte har tilførselsrøret falt av akkurat ved inngangen. Jeg har festet det opp og prøvd tette men det sitter ikke.
  • Den lekker olje, og det burde vært tettet.
  • Det er noe feil med xeon-lys, ene pæra lyser ikke. Har Biltema-pærer og det lyser uansett veldig svakt. Blir det bedre med dyre pærer?
Generell service trengs også.

Er dette mye billigere i Sverige? Tips om hvor jeg kan få dette utført billig og godt nok?

Tusen takk!

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 02 sep 2017, 09:01
av TiaZzz
Service er vel litt billigere i Sverige, men jeg har i gen erfaringer/tips.

Eksos kan du fikse med rørdeler fra Biltema. Det kan se rimelig Reodor Felgen ut, men blir godkjent om det er tett og sitter fast.

Xenon er pirkete på Hella-ballasten som er original. Originale pærer er anbefalt. Tror det er Philips som har utviklet en ny pære fordi det er en feil i ballasten. Søk litt så finner du.

Oljelakkasje kan være så mangt. Finn feilen så får du en ide om omfang.

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 04 sep 2017, 17:19
av Kristian N2215
TiaZzz skrev:Service er vel litt billigere i Sverige, men jeg har i gen erfaringer/tips.

Eksos kan du fikse med rørdeler fra Biltema. Det kan se rimelig Reodor Felgen ut, men blir godkjent om det er tett og sitter fast.

Xenon er pirkete på Hella-ballasten som er original. Originale pærer er anbefalt. Tror det er Philips som har utviklet en ny pære fordi det er en feil i ballasten. Søk litt så finner du.

Oljelakkasje kan være så mangt. Finn feilen så får du en ide om omfang.
Må bare korrigere deg Mathias :roll: Valeo-ballaster ;-)
Til info så kjører jeg selv med D1S osram nightbreaker unlimited pærer og de har holdt ganske lenge allerede, og gir veldig bra lys. Må legge til at jeg kjører med grøftelys/parklys om dagen, og det sparer jo xenonpærene for litt "slitasje" også.
Men det stemmer at Philips tok frem en xenonpære som var tilpasset saab 9-5 sine kresne balaster, men de får du omtrent ikke tak i uten å bestille originalpærer direkte fra saab-forhandler.

Hvilket svenskt verksted som anbefales kommer litt an på hvor i landet du bor, men for østlendinger så er Nordmarkens motor i Årjäng et bra sted.
Spørsmålet er jo om det er lønnsomt mtp. kjøring og evt. fri fra jobben. Skal man til sverige uansett, så er det jo helt klart penger å spare.

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 05 sep 2017, 10:39
av Hjelle, N6
Kristian N2215 skrev:Hvilket svenskt verksted som anbefales kommer litt an på hvor i landet du bor, men for østlendinger så er Nordmarkens motor i Årjäng et bra sted.
Spørsmålet er jo om det er lønnsomt mtp. kjøring og evt. fri fra jobben. Skal man til sverige uansett, så er det jo helt klart penger å spare.
I tillegg er jo kronekursen "dårlig" for slike stunt no. No er det omtrent likverdig kurs på NOK/SEK, for nokre år sidan låg jo 100 SEK rundt 85 NOK og då vart jo ting en god del billigare rekna i NOK kontra idag.
Men det er sikkert ikkje dumt å hente inn tilbud på jobben både i Sverige og på heimplassen din i forkant om det er prisen som er viktigast. For større jobbar er det nok litt å hente all den tid svenskane enno har lågare timeprisar enn her i landet på verksteda.

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 05 sep 2017, 17:22
av Tuborg
Ser i serviceboka (my03) at de siste seks servicene er tatt hos noen som kaller seg ANA i Strømstad.
Så også at det var skiftet plugger så jeg måtte sjekke hvilken type de hadde satt inn for å få en pekepinn.
Jo,riktig...de hadde satt inn de rette NGK pluggene,men åssen olje de bruker vet jeg ikke.
Jeg vurderer å bruke de siden de har servicehistorikk på bilen fra 90000-142000,bilen har nå gått 151000.
Og seff blir det en "Harryhandel" også 8)

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 05 sep 2017, 20:47
av Hjelle, N6
Tuborg skrev:Ser i serviceboka (my03) at de siste seks servicene er tatt hos noen som kaller seg ANA i Strømstad.
Så også at det var skiftet plugger så jeg måtte sjekke hvilken type de hadde satt inn for å få en pekepinn.
Jo,riktig...de hadde satt inn de rette NGK pluggene,men åssen olje de bruker vet jeg ikke.
Jeg vurderer å bruke de siden de har servicehistorikk på bilen fra 90000-142000,bilen har nå gått 151000.
Og seff blir det en "Harryhandel" også 8)
Mest sansynlig 5W30 GM/Saab-olje? ANA var/er eit autorisert Saab-verksted, og solgte også Saab-ar når det var aktuellt. Saab ser det desverre ut som dei har slutta med i Strömstad, ANA har vel berre BMW der no. Ser du etter autoriserte i området rundt Svinesund/Strömstad må du nok ned mot Trollhättan/Uddevalla/Vänersborg, finns en del å velge på der no. Fks Stemeck i Uddevalla er er eit bra tips.

Re: Service i Sverige?

Lagt inn: 08 sep 2017, 02:20
av Trope
Kan trykt anbefale Munkedal Bilservice har benyttet dem flere ganger. De er raske kan Saab, stiller diagnose raskt og prisen blir dermed rimelig.
Vedrørende eksos: Kjøp rustfritt fra raka rør. Billig og evigvarende.