TD04HL-15T vs TD04HL-19T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

TD04HL-15T vs TD04HL-19T

Legg inn av Trope » 02 sep 2017, 01:05

Skal oppgradere til TD04 turbo på 9-5 2005 mod.
Hva er forskjellen på TD04HL-15T og TD04HL-19T og kan begge benyttes.
Skal også bytte vann og oljerør, vurderer da fleksible rør hvis dette er enklere.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: TD04HL-15T vs TD04HL-19T

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2017, 09:10

Hvor mye skal du trimme? 19T er større og klarer derfor å levere mer effekt, mer enn motoren tåler med originale stempel. Uansett hva du monterer så må du bytte software i motorstyringen for at turboreguleringen skal bli korrekt.
Kjøper du en "short neck" turbo, altså kompressorhus med kort flens, må du også bytte cobrarør.

Og hva du enn gjør, hold deg unna kinakopiene som finnes overalt. Noen fungerer vel greit, men du verden det er mye rart blant disse som gir deg plunder og heft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar