Clutchskifte på 2002 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trondmjøs
Innlegg: 14
Registrert: 11 sep 2010, 01:02

Clutchskifte på 2002 9-3

Legg inn av Trondmjøs » 03 sep 2017, 23:44

Hei

Jeg har overtatt mine foreldres 9-3 fra 2002 (1 gen) da den begynner å få mange små og store problemer. De har bestilt ny bil og ønsker ikke å bruke de 35 000,- det vil koste å sette bilen i stand.

Det største problemet med denne bilen er at clutchen er overmoden for utskifting. Å få det gjort på et verksted vil fort koste 15 000,- eller mer og det er snart mer enn bilen er verd. Nå har det seg slik at jeg er brukbart mekanisk oppegående uten at jeg har påtatt meg slike store jobber før. Det er strengt tatt mange år siden jeg virkelig holdt på med å skru på biler men jeg vet fremdeles bak-frem på en fastnøkkel.

Har det noe for seg for meg å prøve på å utføre dette clutchskiftet selv? Jeg har ikke tilgang til løftebukk eller smøregrav, og har egentlig noe begrenset utvalg av hjelpemidler. Mener å ha hørt at motoren må senkes noe for å kunne ta av girkassen, så for meg at jeg kunne feste talje i taket på garasjen eller lage en rigg til dette.

Er jeg dømt til å feile hvis jeg prøver eller er dette overkommelig for en hobbymekaniker? Hadde satt pris på all hjelp da jeg virkelig kunne tenke meg å fikse opp denne bilen.

Mvh
Trond Mjøs

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutchskifte på 2002 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 04 sep 2017, 06:13

Hvis du har skrudd en del før er det en relativt enkel jobb, hvis du har jekk som løfter høyt nok, bukker å sette bilen på og talje til å henge motoren i, i tillegg til verktøy så klart. Husk sentrering av lamellen før du drar til boltene på trykkplata, og bytt slavesylinder med utløserlager samtidig. Det er hydraulisk clutch på disse, som må luftes. Når du likevel må ut med kassa er det lurt å skifte simringene til mellomaksling og drivaksling (på hver side av differensialhuset på kassa). Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trondmjøs
Innlegg: 14
Registrert: 11 sep 2010, 01:02

Re: Clutchskifte på 2002 9-3

Legg inn av Trondmjøs » 04 sep 2017, 13:07

Tusen takk for svar Ingvar!
Jeg har ikke skrudd på bil siden tidlig 2000 tallet så jeg er litt nervøs for å prøve meg på dette. Synes uansett det er fryktelig moro å prøve, skulle det ikke gå får jeg bilen fraktet til nærmeste verksted

Jeg frister på med noen oppfølging spørsmål :shock: :

Hvor høy må bukkene være for å komfortabelt få girkassen ut?
Hvor får jeg tak i ny slavesylinder og de andre slitedelene du anbefaler å bytte?
Må noe av disse delene presses ut med hydraulisk presse eller ters?
Hvor mye må jeg senke motoren for å få ut girkassen? Regner med at motorfestet må demonteres?

Mvh
Trond Mjøs

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Clutchskifte på 2002 9-3

Legg inn av TiaZzz » 04 sep 2017, 14:36

Du trenger en voksen jekk for å løfte bilen klar av motor og girkasse. En elefant og motor opp og ut er mye mulig.

Siden bilen neppe blir påkostet dyrt verkstedopphold så se på det som et hobbyprosjekt. Sikkert mye bil igjen hvis du gjør dette.

Flere som selger deler. Maptun, Speedparts, NeoBrothers, PartsForSaabs er noen ofte brukte spesialsjapper for SAAB-folk, men Skruvat, Torshov etc. har ofte deler til en god penge de også.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutchskifte på 2002 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 04 sep 2017, 18:18

Så lenge du kan få bukker opp på andre-tredje hakket under jekkfestene foran, så får du kassa ut hjulhuset, men det er lettere om du får de opp på øverste hakket. Motoren kan sitte fast i høyre motorfeste, mens venstre og bakre løsnes (venstre sitter jo i kassa). Fjern fjærbein, bærearm og drivaksel på venstre side, slipp ned subframen (kan la den sitte i høyre hjuloppheng) så har du nok plass. Du trenger ikke å vippe ned motoren så veldig mye, men antall cm har jeg ærlig talt ikke tenkt over. Men siden du skal trekke girkassen ut gjennom hjulhuset så ser du vel sånn omtrent hva det er snakk om.

Du bør ha sentreringsverktøy for clutch, men godt øyemål funker vel det og... eneste den sentreringa er kritisk for er å få entret inngående aksling på kassa inn på lamellen, det retter seg selv så fort du tramper inn clutchen (forutsetter selvsagt at det er rettet såpass at det lar seg montere sammen). Ellers trenger du momentnøkkel og noe å lufte clutchen med. En stor sprøyte og en slangebit funker, da kan du lufte ved å dytte væska fra slaven og opp. Utover dette og ellers "vanlig" verktøy er det mye som er kjekt, men du greier deg med dette om du er litt hendt.

Jeg har byttet clutch på en slik bil på en kveld med den metoden jeg beskriver, men det er en tung jobb å gjøre det slik så det er best å ta litt mer tid.
Løftebukk er selvsagt kjappere og mye mer behagelig.

Husk ny girolje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar