Hvor kjøper man rørdeler?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av TiaZzz » 17 sep 2017, 20:48

Holder på å renovere bensinpumpearmaturet som gav meg grå hår og forkortet livslengde i sommer. Både Hydroscand og TESS mente at teflon - PTFE - var tingen for nedsenking i bensin og etanol. TESS hadde fine rør som selges per meter. Ca. 250,- +mva per meter. Det tragikomiske er at Hydroscand hadde samme slangen med med flettet stålarmering for halve prisen, men den armeringen skal jeg jo ikke trenge.

Både TESS og Hydroscand mente dette røret kunne bøyes en hel del, men jeg ser at det ikke er snakk om å bøye nok til å beholde oppbygningen som var originalt med T-leddet og bøyde rør. Teflonrøret kan varmes og bøyes litt på, men det får kjapt en knekk. Da svekkes røret og i knekken kan det fort knekke igjen – altså knekk som i at det strypes, ikke at det brytes av. To av havariene mine nå i sommer kom av slike knekker.

Så! Jeg må ha tak i noen "albueledd" – 90-graders vinkler – som er 8mm utvendig slik at jeg kan beholde rørene ganske rake, men klarer å sy dette ihop. Er det noen som har tips til steder noe slikt selges? Ikke funnet noe på Hydroscand eller TESS sine sider så langt, men kanskje de finner noe frem om jeg ringer. Ikke sjekket eBay heller da jeg er litt skeptisk til om det vil tåle å skvulpe i bensin/sprit og eBay-selgere ikke spesifiserer sånt vanligvis.

Bilde av renovering og slange:
IMG_0623-1.JPG
IMG_0623-1.JPG (947.81 kiB) Vist 3760 ganger

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av TiaZzz » 19 sep 2017, 11:10

Liten update: Sjekket eBay når jeg la meg i går og bestilte et par slike: http://www.ebay.de/itm/90-Degree-Elbow- ... SI:US:1123

Mener jeg så "PA" støpt inn i T-leddet som er på ProParts pumpa så da burde disse også funke. Det er mulig jeg legger inn en albue nede ved filteret for der bøyer røret mye. Risikoen er bøyd rør, eller at det kan ta i flottøren.

Nesten gang jeg skal pusse opp en slik så skal jeg skaff meg 6mm ID rør også og fjerne de gamle plastrørene på niplene. Nå tror jeg at jeg må demontere alt og pusse de avkappede rørbitene litt for å få friksjon. Teflonrørene er, merkelig nok, nesten sleipe og gir svært dårlig heft. De flekser lite så det er begrenset hvor mye man kan stramme med klemme. De originale plastbitene beveger på seg når man bender og vrir og det må man med stive PTFE-rør.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2017, 13:55

Skal du bruke teflon, så er nok det beste å bruke swagelock eller lignende fittings og inserts/støttehylser i rørendene. Å bare tre en slange utapå et teflonrør tror jeg kan straffe seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av TiaZzz » 19 sep 2017, 17:56

Jeg har fått det til å sitte sånn passe. Litt slipt overflate så tror jeg det skal sitte bedre. På pumpa er det jo en krage som gjør at det sitter godt.

Får se hva det blir til. Hva bruker du slags slange, Ingvar?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2017, 21:01

Jeg bruker den slangebiten som pleier å følge med pumper man kjøper løst, vanlig svart bensinslange som er bestandig mot hydrokarboner på både inn- og utside. Jeg synes det er rart du ikke har fått anbefalt noe slikt når du har spurt hos et slangeverksted. Jeg pleier å klippe røret fra den originale pumpa ganske nært pumpa, slik at mesteparten av det originale står igjen. Slangebiten som følger med pumpene har jeg tredd utenpå originalt rør, og sikret med slangeklemme, har vært forsiktig med å dra til så originalrøret ikke deformeres. Støttehylse har jeg aldri brukt, burde kanskje ha gjort det, men originalrøret er ganske stivt. Tror den metoden er mye enklere å få bra enn om man begynner å mekke til for mye, med mindre man bruker en del tid på det og legger opp alt på nytt. Har gjort det slik på flere pumper og aldri hatt trøbbel med det, heller ikke med billigpumpa jeg monterte på samme måte på en Aero jeg kjøpte i England for en del år siden. Pumpa ble byttet i mørket på parkeringsplassen utenfor hotellet, etter at vi hadde smakt ganske grundig på ølet de serverte i baren. 15 min, så var det gjort. Tror kanskje flaksen har litt å si noen ganger, ja...

Frua var ute en tur da du brukte stuebordet?? :mrgreen:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av TiaZzz » 19 sep 2017, 21:29

De hadde mengder med slange helt til jeg spesifiserte bioetanol. Da ble det tyst en god stund mens de sjekket kataloger og snakket med spesialister. Det er ikke at jeg kjører så mye på sprit, men det blandes jo i bensin nå om dagen og det er ikke vanlige bensinslanger godkjent for (hva nå den standarden for bensinslanger heter). Ikke sikkert dette hadde betydd noe, men jeg orker ikke å ta flere sjanser nå. Jeg hadde IKKE flaks nå i sommer for dæven så mye som skulle gå galt!

Pumpa hadde ligget noen uker så den var knusktørr, men det ble noen stygge blikk ja!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2017, 21:34

Deatschwerks selger universal monteringssett inkl en bit slange. De garanterer pumpene sine for E85, og jeg har kjørt mye med sprit i flere år med dette. Ikke rimeligst eller enklest kanskje...

Når jeg tenker meg om, så har jeg en slik pumpe med monteringssett liggende hjemme, jeg kan se om det står noe på slangen. Er ikke hjemme før til helga, så du må dessverre vente noen dager før jeg får sjekket (og du må kanskje minne meg på det :oops: )
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvor kjøper man rørdeler?

Legg inn av TiaZzz » 20 sep 2017, 20:26

#$%&$##$%#$%

Biltema-pumpa jeg slengte i tanken i veikanten ved Strømstad har av en eller annen grunn ikke fungerende nivåmåler. Kabelsko og denslags satt jo fast bare på trass og ikke stort mere så de datt av et par ganger under montering. Kan være at de løsnet, igjen.

Joda, så i dag – midt i rushen og med to slitne og sultne unger baki bilen, frue som skulle på foreldremøte og jeg som skal til Trondheim på møter – så stoppa bilen. Etter ca. 24 sekunder med blod som tyter ut av svettekjertlene og en kjapp statusoppdatering til fruen så la jeg skuldra til bilen og fikk boksert den inn på en bensinstasjon. Noen liter bensin så like frisk.

Kostet meg halvannet år av livslengde, men nå må jeg få fikset den hersens pumpa! Trodde et hjerneinfarkt var nærstående.

Svar