Hvor kjøper man bremseskjold, skruer, muttere og bolter rimelig?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Hvor kjøper man bremseskjold, skruer, muttere og bolter rimelig?

Legg inn av redturbo » 21 sep 2017, 08:44

Skruer m.m: Gjenger må jo være ganske standard. Av og til kunne jeg ønsket syrefaste.

Hvor finner jeg informasjom om gjenger?

1) Skruen som holder bremseskiven bak.
Utrolig nok er de forskjellige foran og bak på 900/9-3 og Speedparts og Maptun har bare skruen foran.

2) Skruer til bremseskjold.

3) Bremseskjold bak.
Jeg leter blant "bremser" på ulike nettbutikker, men finner ingen bremsekjold bak, selv ikke hos http://www.saabparts.com .
Bremseskiven bak er kanskje lik med en Opel Astra - hvilken modellbetegnelse / hvilket år?
Deler Saab 900/9-3 hele bakstillingen med den, unntatt støtdempere og fjærer?
(Biltema viser at bremseskiven bak deles med Opel Vectra)

Original: Mener å huske at disse koster ca 900 Kr pr stykk!?, men hvis ikke Saabparts har dem lengre så finnes de kanskje ikke hos Saab/Opel-forhandlere heller?

4) Saab/Opel-forhandlere, holder de like priser på reservedeler?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvor kjøper man bremseskjold, skruer, muttere og bolter rimelig?

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 sep 2017, 10:53

Info om gjengar er desverre gårlig opplyst, Saab vil nok selge skruar og slikt sjølve, so då passar det bra å ikkje spesifisere kvar bolt. Ellers er det jo ikkje alltid det passar med standardvare heller, med tanke på lengda på gjengar osv. Det beste tipset er å måle sjøl evt ta med den gamle bolten til ein jernvare som har bra utvalg og håpe på om en finn noko som passar.

1. Korrekt skru som held bremseskiva bak heiter 8055998 og kostar ein 20-lapp omtrent på Saab-forhandlaren din.
2. Er vel ikkje skruar til bremseskjold bak? Er vel sånn at en trer boltane til hjullager gjennom og festar med muttrane som går på baksida av hjullageret?
3. Skjold bak får du også på Saab evt Maptun, kostar nok ~700/st. Delenummer 32019425, er samme nummer for begge sider. Må flytte over senterdelen frå det gamle skjoldet, ergo går skjoldet å bruke som både venstre og høgre.
4. Det er vel knappast nokon fasit på det. Dei gongane eg har sjekka har faktisk Saab vore billigare evt har prisen vore ganske lik. Fks hjulmutter til nye 9-5 som eg sjekka sist, Opel skulle ha nesten 3-gongen iforhold til Saab... Desuten rynkar dei alltid på nasa om du kjem med Saab-numeret, der er det eigne Opelnummer som gjeld.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hvor kjøper man bremseskjold, skruer, muttere og bolter rimelig?

Legg inn av TiaZzz » 24 sep 2017, 21:02

Har du originalen så kan du jo gå innom f.eks. Tools. Det står som regel klassifisering på skallen av bolten. Tools selger sånn jernvare på vekt så prisene er helt ok, men utvalget er ikke ekstremt.

Er jo en del bolter som er annet enn 8.8 så vær varsom med hvor du setter syrefast eller rustfri.

Svar