Har en SAAB 9-5 2006 modell som plutselig ikke vil starte. Bilen var kald når problemet oppsto, altså, ikke kjørt på noen timer. Det kommer bare tikkende lyder (fra releer?) og instrumentpanelet blinker. Se video, så skjønner dere hva jeg mener. Har prøvd å søke i forumet for å se om andre har samme problem, men ikke funnet noe spesielt godt svar?
Kan det være tennkassetten? Veivakselgiver? Noe annet?
Video: https://photos.app.goo.gl/SC1JY7lXYyw60cMC3
Satser på at noen har en idé om hva det kan være.
SAAB 9-5 2006 startproblemer [LØST]
Moderator: Moderatorer
SAAB 9-5 2006 startproblemer [LØST]
Sist redigert av SAAB9506 den 24 sep 2017, 08:25, redigert 1 gang totalt.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: SAAB 9-5 2006 startproblemer
Du sier ikke noe om hva du har undersøkt.
Først må du sjekke batteriet og tilkoblingene til batteriet for god kontakt til batteriet, startmotoren og jordingspunktet fra batteriet.
Batteriet kan f.eks være tilstrekkelig til for lys, men utilstrekkelig til å starte.
Klikking i rele kan da også være for lav spenning på batteriet når det belastes.
Du kan ta med batteriet til bilrekvisita-butikk og der kan de teste det for deg.
Først må du sjekke batteriet og tilkoblingene til batteriet for god kontakt til batteriet, startmotoren og jordingspunktet fra batteriet.
Batteriet kan f.eks være tilstrekkelig til for lys, men utilstrekkelig til å starte.
Klikking i rele kan da også være for lav spenning på batteriet når det belastes.
Du kan ta med batteriet til bilrekvisita-butikk og der kan de teste det for deg.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: SAAB 9-5 2006 startproblemer
Kan være dårlig kontakt, dårlig jordig fra batteri til karosseri, men mest sannsynlig har batteriet sulfaltert og kan være defekt. Forsøk med startkabler starter den da er det batteriet, funker ikke dette er det dårlig kontakt.
Sulfaltering oppstår når batteriet ikke blir fulladed ved mye småkjøring, at batteriet blir stående uten strøm noen dager eller dårlig ladespenning. Problemet med et batteri med sulfatering er at det blir lagret mindre, høyere indre motstand i batteriet og dermed mindre tilgjengelig strøm. Ved start blir strømmen for liten, spenningen dropper og releer og lamer tikker og blinker som du ser i videoen.
Ved mye småkjøring ville jeg vurdert å montere en CANADUS HD-1224 som kobles mellom polene på batteriet og motvirker sulfaltering.
Sulfaltering oppstår når batteriet ikke blir fulladed ved mye småkjøring, at batteriet blir stående uten strøm noen dager eller dårlig ladespenning. Problemet med et batteri med sulfatering er at det blir lagret mindre, høyere indre motstand i batteriet og dermed mindre tilgjengelig strøm. Ved start blir strømmen for liten, spenningen dropper og releer og lamer tikker og blinker som du ser i videoen.
Ved mye småkjøring ville jeg vurdert å montere en CANADUS HD-1224 som kobles mellom polene på batteriet og motvirker sulfaltering.
Re: SAAB 9-5 2006 startproblemer
Takker for tips og hjelp så langt.
Jeg har en mistanke om at batteriet kan være gammelt, så jeg skal fikse nytt batteri i dag og teste. Kommer tilbake med svar her når det er gjort.
Jeg har en mistanke om at batteriet kan være gammelt, så jeg skal fikse nytt batteri i dag og teste. Kommer tilbake med svar her når det er gjort.
Re: SAAB 9-5 2006 startproblemer
Nytt batteri fikset biffen. Takk igjen for svarene.