Hei.
Jeg er ny her på siden og hadde satt pris på noen tips fra dere Saab-eksperter.
Jeg holder på å skifte clutch på Saaben min (9-3 2004-mod. manuell, 1.8L bensin), og er usikker på:
- må hele girkassen ut, eller holder det å dra den et stykke ut gjennom hjulhuset for å få tilgang til clutchen?
- hvis hele kassa må ut, skal den da tas ut i fremkant av motoren eller ut gjennom hjulhuset?
- kanskje ligger det en DIY om cluchbytte her på siden et sted?
Jeg har både skiftet motor og girkasse på biler før, men aldri på en med tverrstilt motor.
Håper på tilbakemelding!
Skifte clutch 9-3 2004 manuell 1.8 bensin
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 11 okt 2017, 10:40
- Navn: Magnus
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte clutch 9-3 2004 manuell 1.8 bensin
Ta den ut. Selv om du kanskje kan klare å komme til ved å bikke kassa utover, så får du aldri sentrert lamellen. Fjern fjærbeinet og ta kassa gjennom hjulhuset.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 11 okt 2017, 10:40
- Navn: Magnus
Re: Skifte clutch 9-3 2004 manuell 1.8 bensin
Takk for kjapp respons.
Fjærbenet, drivakslingen, trommelen og bærebruer er nå ute, men ser fremdeles ut til å være for trangt mellom ramma og skjermen til at kassa kan snikes gjennom. Kanskje det kan gå å løsne venstresiden på ramma, og brekke den litt ned?
Fjærbenet, drivakslingen, trommelen og bærebruer er nå ute, men ser fremdeles ut til å være for trangt mellom ramma og skjermen til at kassa kan snikes gjennom. Kanskje det kan gå å løsne venstresiden på ramma, og brekke den litt ned?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte clutch 9-3 2004 manuell 1.8 bensin
Ja du må slippe ned subframen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 11 okt 2017, 10:40
- Navn: Magnus
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 11 okt 2017, 10:40
- Navn: Magnus
Re: Skifte clutch 9-3 2004 manuell 1.8 bensin
Da er jobben gjort og bilen er tilbake på veien, men det var utvilsomt en stor jobb.
Tips til øvrige som skal gjøre samme jobb:
1: Husk å dreie motoren rundt i front når du entrer girkassen (da bør man være to), hvis ikke er det lett å tro at man ikke har sentrert clutchen. Derfor må man også ta av innerskjermen på høyresiden.
2: Sentreringsverktøy er ikke nødvendig, godt øyemål holder lenge.
3: Skru trykkplaten fast diagonalt og gradvis, hvis ikke vil clutchen forskyve seg.
4: Når clutchen skal luftes, må luftenippelen skrus langt opp (lengre enn på bremsene), hvis ikke blir det ikke nok sirkulasjon. Husk å holde imot i 17mm-bolten innenfor nippelen, for å unngå at hele delen vrir seg løs.
5: Det er ikke nødvendig å ta av mansjettene på drivakslingene, akslingene kan dras rett ut av girkassen.
6: For å komme til den ene skruen som fester girkassen til motoren (ved starteren), bør hele det bakre motorfestet skrus av.
7: Husk å koble fra sensoren til lambdasonden, hvis ikke vil kabelen ryke når du senker ramma.
8: Ha tilgang på to jekker.
9: Sett av mye tid.
Ingvar N629: Takk for tips. Godt å få bekreftet at det finnes kompetanse å hente på forumet, og at ikke alle har konvertert til ulike Facebook-grupper.
Tips til øvrige som skal gjøre samme jobb:
1: Husk å dreie motoren rundt i front når du entrer girkassen (da bør man være to), hvis ikke er det lett å tro at man ikke har sentrert clutchen. Derfor må man også ta av innerskjermen på høyresiden.
2: Sentreringsverktøy er ikke nødvendig, godt øyemål holder lenge.
3: Skru trykkplaten fast diagonalt og gradvis, hvis ikke vil clutchen forskyve seg.
4: Når clutchen skal luftes, må luftenippelen skrus langt opp (lengre enn på bremsene), hvis ikke blir det ikke nok sirkulasjon. Husk å holde imot i 17mm-bolten innenfor nippelen, for å unngå at hele delen vrir seg løs.
5: Det er ikke nødvendig å ta av mansjettene på drivakslingene, akslingene kan dras rett ut av girkassen.
6: For å komme til den ene skruen som fester girkassen til motoren (ved starteren), bør hele det bakre motorfestet skrus av.
7: Husk å koble fra sensoren til lambdasonden, hvis ikke vil kabelen ryke når du senker ramma.
8: Ha tilgang på to jekker.
9: Sett av mye tid.
Ingvar N629: Takk for tips. Godt å få bekreftet at det finnes kompetanse å hente på forumet, og at ikke alle har konvertert til ulike Facebook-grupper.