Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jørgenkh
Innlegg: 3
Registrert: 13 okt 2017, 14:52
Navn: Jørgen Haugen

Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Jørgenkh » 13 okt 2017, 15:11

Hei, jeg har en Saab 9-5 2.0 T. Bensinbil med manuell girkasse. I den siste tiden har jeg slitt med å få startet bilen, men det er bare noen ganger dette problemet oppstår. Når bilen har stått en stund har jeg null problemer med å starte, men etter jeg bruker bilen så oppstår dette problemet, uavhengig om det er korte eller lange turer. Starteren går rundt og alt er som normalt, bortsett fra at den ikke vil starte. Nytt batteri satte jeg inn i fjord. Det går veldig fint å trillstarte bilen når den ikke vil starte, så jeg prøver å parkere mest mulig i bratte bakker.

Har lest litt rundt og funnet ut at tennkasseten og bensinpumpe er noen gjengangere hos saab, men jeg synes det er rart at det skal gå helt fint og trillstarte når den ikke vil starte på vanlig måte og alt virker som normalt. Noen som har noen ideer? Jeg har veldig lite peiling på bil og motor, så jeg sliter veldig.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Kato » 13 okt 2017, 16:19

Jørgenkh skrev:- Når bilen har stått en stund har jeg null problemer med å starte, men etter jeg bruker bilen så oppstår dette problemet, uavhengig om det er korte eller lange turer.
Dette kunne jo høres ut som et "klassisk" veivakselgivertilfelle, men da burde heller ikke "trillstarting" fungere ettersom ev. manglende pulser fra giveren fører til bensinkutt. Sjekk likevel at turtelleren løfter seg såvidt under forsøkene på start når den krangler. Er det da ikke liv i telleren er vel skifte av giveren et første steg.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Jørgenkh
Innlegg: 3
Registrert: 13 okt 2017, 14:52
Navn: Jørgen Haugen

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Jørgenkh » 14 okt 2017, 16:54

Hva mener du med at turtelleren skal løfte seg "så vidt"? Skal det være tydelig bevegelse, eller et det nok at det bare så vidt rører på seg? Hvis jeg ser godt etter så er det bittelitt bevegelse på nåla, men det er veldig minimalt.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Vegars » 14 okt 2017, 20:37

Prøv med ny veivakselgiver. Koster ca 800,- hos Mekonomen
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av redturbo » 15 okt 2017, 08:10

Trillstartingen forstyrrer bildet, ja.
Det spørs om den har vært vellykket mange nok ganger til at det er en sikker observasjon som du kan diagnostisere utfra.
Bensinpumpen kan feile litt i lange i perioder eller stoppe å fungere tvert og den er en "sikker feil" over tid, mens verken tennkassett eller veivakselgiver er det etter min erfaring, likevel er begge alltid med som reservedeler i bagasjerommet.

Bensinpumpen er anbefalt av erfarne her inne til å byttes (innen) hver 150.000 og det stemmer bra for meg: 150-170.000 km.

Når det gjelder varm henholdsvis kald motor kan også elektriske problemer i tennkassett eller følere medføre problemer. Alle elektriske ting kan (teoretisk sett) bidra, også hvor rene batteripolene er og hvor gode forbindelsene til gods og starter er.

Turtellerbevegelse: På min 9-3 (T5, rød tennkassett) er det også såvidt den beveger seg, men veivakselgiveren er i orden.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2017, 12:06

Jørgenkh skrev:Hva mener du med at turtelleren skal løfte seg "så vidt"? Skal det være tydelig bevegelse, eller et det nok at det bare så vidt rører på seg? Hvis jeg ser godt etter så er det bittelitt bevegelse på nåla, men det er veldig minimalt.
Dette er en svært usikker indikasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startvansker med min Saab 9-5 2.0 T

Legg inn av Kato » 15 okt 2017, 19:10

Jørgenkh skrev:- Hva mener du med at turtelleren skal løfte seg "så vidt"?
"så vidt" er et relativt begrep, ja, men motorturtallet kan vel ligge på 120-150 rpm (selvfølgelig under påvirkning av strømtilgang, temperaturforhold etc.) under startmotorkjøring, noe som bør gi turtellerutslag i forhold til dette.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar