Har over mange år slitt med varmen på førersiden. Plastaksen til stepmotoren limt 2 ganger på merkeverksted. Siste gang for 3 år siden reparert på merkeverksted med nye aluminiumsdeler (som på bildet). Fungert bra inntil nylig da stopparmen løsnet fra aluminiumsskaftet. Har nå festet det igjen, på nøyaktig samme punkt som tidligere og dreid det i "riktig"??? posisjon på stepmotoren. Monterer det inn på den gule plastaksen og skrur fast motoren. Alt passer sammen og glir ganske så greit på plass. Kalibrerer og får ikke opp noen feilkoder. Men varmen uteblir. Jeg ser at motoren jobber og drar med seg spjellet fram og tilbake, men bare kaldluft. Ingen ulyder. På passasjersiden fungerer varmen som normalt. Når stepmotoren er frakoblet er det faktisk noe varme på førersiden, men ikke som på passasjersiden. Lest meg opp grundig på temaet, både på forumet og på nettet forøvrig. Forsøkt gang på gang og er nå rådvill i forhold til hva som kan være feil. Veldig takknemlig for tips
Vennlig hilsen
Vilfred Kostøl
Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
Moderator: Moderatorer
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
Hei igjen!
Mange har vært innom. Men ingen kommentarer, tips eller gode råd. Kan noen bekrefte at det jeg har forsøkt virker riktig? Vil gjerne påkalle Ingvar N629 som jeg ser har vært borti denne problematikken mange ganger tidligere og som har gitt mange kvalifiserte råd omkring temaet.
Mvh Vilfred
Mange har vært innom. Men ingen kommentarer, tips eller gode råd. Kan noen bekrefte at det jeg har forsøkt virker riktig? Vil gjerne påkalle Ingvar N629 som jeg ser har vært borti denne problematikken mange ganger tidligere og som har gitt mange kvalifiserte råd omkring temaet.
Mvh Vilfred
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
Er du sikker på at motoren flytter spjeldet går hele veien? Dersom tannhjulene i stepmotoren er utslitt, så stopper gjerne bevegelsen selv om motoren går, da settes heller ikke feilkode.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
OK! Fint! Takk! Da går jeg videre på det sporet og sjekker motoren nærmere
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
Motoren virker tigth og fin og tar med seg den gule aksen slik jeg tenker at den skal. Undrer meg over at det ikke er noe motstand når jeg manuelt dreier den gule aksen med aluminiumsskaftet. Den skal vel dra med seg ett eller annet? Vanskelig å fullt ut forstå hvordan dette systemet virker.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
Den skal dreie et spjeld inni der. Er den forbindelsen brutt, ja da har du jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9.5 1999: Varmen borte på førersiden IGJEN!!!
I ferd med å gi opp den bilen. Så snar en ting er fikset på, så dukker det opp noe nytt. Nå er det plutselig lyset i speedometeret. Så er det utslitte foringer bak og i overkant mye rust på bærebruene foran. Har gått 300.000, syv måneder i året i saltsørpa. Har sittet langt inne å avvikle den, men nå gidder jeg ikke mer. Den går til høystbydene eller havner hos Høggern. Litt trist . Fremdeles fin bil på mange måter. Skal legge meg under dashbordet for siste gang og skru det hele sammen igjen. Så er det slutt