Fjuskete Saab 93

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Johanstub
Innlegg: 7
Registrert: 24 mai 2015, 15:09

Fjuskete Saab 93

Legg inn av Johanstub » 09 nov 2017, 19:59

Hei godtfolk!

I går var jeg på butikken med min Saab 93. Da handleturen var over rygget jeg ut fra parkeringen og satte den i første gir.
Når jeg slapp opp clutchen nektet bilen å flytte seg fremover og døde så ut.(Turtallet datt og bilen ristet for å så daue ut) Merkelige greier. Prøvde å starte opp igjen bilen med dårlig resultat.
Starteren går rundt og alt høres normalt ut. Men tenner ikke. Ringer verksted og de mener bensinpumpa eller coil kan være gåen.
Sitter fortsatt på parkerkingsplassen 30 minutter seinere med 20 forsøk på å starte bilen og plutselig fyrer bilen som at ingenting har skjedd. Kjører pent hjem med null problemer.

Idag var jeg ute å luftet bilen, startet normalt. Etter jeg hadde kjørt ut av krysset og under gasspådrag så lugget bilen. Turtallet falt i et lite sekund og så tilbake til normalen.
Så det store spørsmålet er, hva er feil? Bekymra for å ta i veien på lengre turer om bilen skal stoppe i 120 på E6 for å så ikke starte igjen.

Det som kan være verdt å nevne er at bilen har stått i 4-5 dager med minimalt med drivstoff på tanken. Type bensinlampa lyser. Kondens på tanken?
For 5 dager siden kjørte jeg bilen gjennom en Circle K vask. Vann/fuktighet rundt tenningssystem?

Saab 93 2000 2L Bensin

Takk for svar :worship:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Fjuskete Saab 93

Legg inn av Kato » 10 nov 2017, 11:42

Isolert sett, om en ser bare på hendelsen på parkeringsplassen, kunne dette se ut som et karakteristisk veivakseltilfelle, da problem med den ofte viser seg ved varm motor, og "friskner" litt til igjen etter avkjøling. Om en tilsvarende situasjon dukker opp igjen, ser du om turtelleren løfter seg litt (tilsvarende 100-150 rpm) når startmotoren går. Er det overhode ikke utslag er nok giveren "prime suspect". Den koster jo ikke så mye og kan vel kanskje være en tanke å skifte om ikke annen feilkilde fremstår som åpenbar.

"Coil" er det vanskelig å finne ifm. denne motoren, men en varm/kald tennkassett kan vel også tenkes ha et tilsvarende forløp når den sykner hen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Fjuskete Saab 93

Legg inn av redturbo » 27 nov 2017, 20:53

Kan være lurt å sette inn fylke eller kommune i profilen din. Kan jo tenke seg at noen ville tilby å seg å prøvelåne deg en tennkassett. Har du rød eller sort?

Svar