9-5 2,3t ujevnt drag
Moderator: Moderatorer
- finegreier
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 nov 2017, 23:36
- Navn: Marius Johan Granli
- Bil: SAAB 9-5 arc
9-5 2,3t ujevnt drag
Har en liten case til dere saab venner!
Min bil drar ujevnt/kan fuske/drar av og til dårlig.
Bilen er en 9-5. B235e motor. Automat. km 331000.
Årsmod 2001, oppbygd i 2007, usikker på når denne motoren kom i, men den har kjennetegn til motorer nyere enn 2003.
Fikk fram feilkode for noen måneder siden, på bypassventil. Har delebil, så flyttet da over dumventil og slettet feilkoder. Siden da har ikke lampa vært på.
I forsøk på å bli kvitt fuskinga har jeg byttet tennkassett(brukt), slanger på veivhusventilasjonen, vacuumslanger, rør til bremsekraftforsterker, LMM(brukt) og plugger(denso 11).
Vet at flere mener det MÅ være NGK plugger, så vurderer det.
Any ideas?
På forhånd takk for svar
Min bil drar ujevnt/kan fuske/drar av og til dårlig.
Bilen er en 9-5. B235e motor. Automat. km 331000.
Årsmod 2001, oppbygd i 2007, usikker på når denne motoren kom i, men den har kjennetegn til motorer nyere enn 2003.
Fikk fram feilkode for noen måneder siden, på bypassventil. Har delebil, så flyttet da over dumventil og slettet feilkoder. Siden da har ikke lampa vært på.
I forsøk på å bli kvitt fuskinga har jeg byttet tennkassett(brukt), slanger på veivhusventilasjonen, vacuumslanger, rør til bremsekraftforsterker, LMM(brukt) og plugger(denso 11).
Vet at flere mener det MÅ være NGK plugger, så vurderer det.
Any ideas?
På forhånd takk for svar
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Ja, det SKAL være NGK-plugger. Koster vel 120-140 kroner for alle fire så...
- finegreier
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 nov 2017, 23:36
- Navn: Marius Johan Granli
- Bil: SAAB 9-5 arc
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Er vel bare å begynne med det. Kan det være så enkelt?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Vanskelig å si, men det er enkelt å skifte og gale plugger hjelper jo ikke.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Det ser nå ut til at det slås sprekker i postulatet om at det bare er NGK som gjelder for Saab (og Opel): http://forum.saabturboclub.com/showthre ... stift-B284.finegreier skrev:Vet at flere mener det MÅ være NGK plugger, så vurderer det.
Om så Denso nå er "gangbare" er vel de innmonterte "11" korrekte, i tilfelle det er rett utganve av motoren: http://www.globaldenso.com/cgi-bin/glob ... ame=&FF=50.
Så er det jo et spørsmål om bilen/motoren har fungert feilfritt under "drag" og om pluggene i så tilfelle nå er blitt "slitne".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Nå påstås det at Maptun har gått over til Denso i den tråden, men jeg bestilte plugger fra Maptun denne uken og fikk SAAB OEM (NGK).
Nå diskuteres det en V6 GM-motor i den tråden, mens her er det en "ekte" SAAB-motor – det kan være forskjell.
Nå diskuteres det en V6 GM-motor i den tråden, mens her er det en "ekte" SAAB-motor – det kan være forskjell.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Grunnen til at Saab anbefaler NGK er at de under utvikling har testet hva som fungerer best, og spesifisert tennpluggtype deretter. Før man begynner å laborere med diverse plugger av tilsvarende spec så skal man også tenke på at selv om varmeledning og gnistgap er korrekt, og pluggen ellers passer samt at det er en resistorplugg, så er ikke nødvendigvis elektrodeinnstikket det samme, noe som vil påvirke utbredelse av flammefronten. Det er nok også rimelig å anta at plugger med samme spesifikasjoner likevel har en viss egenart fabrikatene imellom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Jeg er vel ikke helt ukjent med hvorfor for NGK har vært/er benyttet i Saab, men mens utviklingen av bilmerket stoppet opp kan man jo ikke helt se bort fra at utvikling av plugger har fortsatt. Det er årsaken til at jeg er nysgjerrig på om denne motoren har gått «rent» med Densopluggene innsatt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
- finegreier
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 nov 2017, 23:36
- Navn: Marius Johan Granli
- Bil: SAAB 9-5 arc
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Takk for all respons. Interessant. Var idag og handla nye plugger(NGK bpr6es-11), bytta de rett etter jobb. Har akkurat kjørt hjem etter ettermiddagsskift. Ca 3 mil. De første 4-5 km prøvde jeg å dra på litt, kjentes frisk ut, helt til jeg kom et stykke utenfor byen og prøvde å dra på igjen, samme gamle...
Pluggene som sto i var ganske hvite, så nå heller jeg mer mot falskluft/bensinmangel igjen.
Har jo tidligere kontrollert for luftlekkasjer og ikke funnet noe, bensinfilteret er nytt, så nå begynner jeg å tenke på om kanskje bensinpumpen er sliten?
Siden bilen virker frisk til å begynne med, kan det være at når pumpa har gått en stund og får litt temperatur, da leverer for lite? Kan kanskje få lånt meg et manometer og ha med i bilen under kjøring for å måle bensin trykk under belastning?
Ideas?
Pluggene som sto i var ganske hvite, så nå heller jeg mer mot falskluft/bensinmangel igjen.
Har jo tidligere kontrollert for luftlekkasjer og ikke funnet noe, bensinfilteret er nytt, så nå begynner jeg å tenke på om kanskje bensinpumpen er sliten?
Siden bilen virker frisk til å begynne med, kan det være at når pumpa har gått en stund og får litt temperatur, da leverer for lite? Kan kanskje få lånt meg et manometer og ha med i bilen under kjøring for å måle bensin trykk under belastning?
Ideas?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Har du mulighet til å få lest ut multiplikativ adapsjon/long term fuel trim og lambdakorreksjon under gange?
Har du mulighet til å få lest ut multiplikativ adapsjon/long term fuel trim og lambdakorreksjon under gange?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- finegreier
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 nov 2017, 23:36
- Navn: Marius Johan Granli
- Bil: SAAB 9-5 arc
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Skal gå gjennom sjekkpunktene igjen i linken du sendte! Ja, en av mine tidligere arbeidsgivere var Saab og Opel forhandler, har lånt tech2 før så det får jeg sikkert låne igjen [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Hva mener du forresten med ujevnt drag? Rykk og napp, eller går den bare dårligere av og til? Hvis det siste er tilfellet, så kan du sjekke EVAP-ventilene som du finner guide for i samme link.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- finegreier
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 nov 2017, 23:36
- Navn: Marius Johan Granli
- Bil: SAAB 9-5 arc
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Bilen går helt fint på tomgang, helt fint på lett pådrag, og vanlig kjøring, men fra halv gass til flatpedal er det ujevnt. Kan dra godt til ca 2500r/min også bynner den å dra dårlig helt opp mot 4-5000r/min, også kan den smelle til og dra som bare rakkern. Ingen feilkoder.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Har nå sett etter falskluft igjen. Sjekket Evap ventiler, OK.
Prøvd en gang til med startgass litt rundt omkring. Ingen utslag på tomgang.
Demontert innsugsrør på turbo og funnet skade på o-ring. Montert ny o-ring mellom innsugsrør og turbo. Prøvekjørt. Ujevnt drag nærmest borte. Drar veldig fint nå! Ser ut til at problemet er løst.
Takk for all respons!
Mvh Marius
Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøvd en gang til med startgass litt rundt omkring. Ingen utslag på tomgang.
Demontert innsugsrør på turbo og funnet skade på o-ring. Montert ny o-ring mellom innsugsrør og turbo. Prøvekjørt. Ujevnt drag nærmest borte. Drar veldig fint nå! Ser ut til at problemet er løst.
Takk for all respons!
Mvh Marius
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: 9-5 2,3t ujevnt drag
Nærmest borte? Mulig du enda har en liten lekkasje eller så kan det kanskje hjelpe å resette adapsjonen. Er en fordel å bruke trykkluft ved feilsøking av falskluft. Om du trykksetter innsugsystemet med 0.5Bar hører du fort om det lekker en plass. Så sprayer du såpevann der hvor lyden kommer fra Jeg hadde lekkasje mellom spjeldhus og innsugsmanifoil og rundt vaccumrørene ut fra manifoil og trykkrøret. Hadde ikke funnet dem uten trykkluft. Eneste du ikke finner ved bruk av trykkluft er en eventuel lekkasje i bremsekraftforsterker, som kan sjekkes ved hjelp av OpenSID/Tech2.