Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Legg inn av Øyvind N1563 » 26 nov 2017, 16:33

Bilen er ein 9-5 '99 modell, som begynte å bruka mykje bensin sist eg kjørte heim til vestlandet. Forbruket låg på 1,4-1,5 l/mil, med ei kjøring der den burde brukt om lag halvparten. Feilkode P0171 og P1171 (om eg huskar rett) blei lest ut som indikerar "lean mixture". Fekk låna ein tech så eg fekk prøvvd å sletta feilkodar og resett adobsjon, men feilen kom fort tilbake.

Har Open SID og brukte dette aktivt då eg kjørte tilbake til Porsgrunn. Såg undervegs at LAMB verdien la seg på 2500 etter at motoren blei god og varm, så eg antok at det var lambdasonden som var defekt. Bestillte ny på Bosch delenummer. Då eg prøvekjørte etter byttet så fungerte den tilsvarande heilt til motoren blei god og varm, men då la verdien seg på 0.

Det skal vel ikkje vera sånn? Har nokon forslag til vidare feilsøking?
Har ikkje mulighet til å sletta kodane per dags dato, så feilkodane ligg fortsatt inne. Kan det vera derfor verdien ligg på 0 etter litt kjøring?
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Legg inn av Ingvar N629 » 26 nov 2017, 17:18

Sjekk falskluft, inkludert bremsekraftforsterkeren. Har ikke noe med lambdaen å gjøre, men lambdakorreksjonen som blir stor siden målingen ikke harmonerer med virkeligheten. Feilkodene kan du slette ved å koble fra minus på batteriet i noen sekunder (etter at feilen er rettet).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Legg inn av Øyvind N1563 » 29 nov 2017, 21:25

Takk for svar, skal sjekka dette. Men eg skjønar ikkje kvifor lambda verdien låg og pendla mellom -500 til 500 heilt til motoren blei varm og så plutselig gjekk den til 2500 før eg bytta lambdasensoren.
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Legg inn av Ingvar N629 » 30 nov 2017, 00:17

Nei si det, det kan jo ha med adapsjon eller EVAP å gjøre. Å se på lambdaverdien alene kan lure deg kraftig, fueladapsjonen kan endres underveis og i tillegg vil utlufting fra kullfilteret (tankavdunsting) i perioder kunne spille kraftig inn. En må egentlig se på total fuelkorreksjon med Tech 2 om en skal kunne si noe mer om hva som foregår.
Sjekk uansett falskluft inkl bremsekraftforsterker først, det er i de aller, aller fleste tilfellene der hunden ligger begravet når du har slike problemer med et styresystem med luftmassemåler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Høgt forbruk Saab 9-5 '99. Feilkode P1171, 0171

Legg inn av Trope » 09 des 2017, 17:27

Har hatt falsk luftlekasje to ganger på min bil. Husker ikke helt hvilken feilkode som inkluderte hvilken feil, men en gang var det deffekte evapventiler og andre gang var det slangen inn på baksiden av spjeldhuset.
Lagde meg en liten adapter med et 75mm lok til avløpsrør med en dekkventil og en reduksjonslange som jeg satte på innsuget og fylte på luft. Da fant jeg luftlekasjen umiddelbart. Send PM hvis du ønsker bilde av adapteren

Svar