Får ikke tenning på plugger - trenger hjelp til å eliminere mulige feil :) [LØST]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
BTKL
Innlegg: 2
Registrert: 28 jan 2018, 11:56
Navn: Bjørn Tore
Bil: Saab 900S Cab

Får ikke tenning på plugger - trenger hjelp til å eliminere mulige feil :) [LØST]

Legg inn av BTKL » 28 jan 2018, 12:21

Hei. Er sliten og oppgitt etter flere dager skruing, så håper virkelig noen kan forbarme seg på meg :cry:

Dette gjelder en Saab 900S -97 med 204L motor.

Etter at jeg byttet registerkjede, balansekjede m.m. vil ikke bilen starte etter at jeg satte inn motoren igjen. Etter flere timer med feilsøking tror jeg problemet ligger på tilførsel av strøm på tennpluggene. Jeg har gjort testen på gamlemåten (holde plugg inntil jord for å se om det gnistrer) selv om jeg vet at dette ikke er å anbefale. Man blir desperat på et tidspunkt og det nådde jeg i går kveld :oops: Jeg har også prøvd å lage ny jord, for å eliminere jordfeil, men der virker alt til å fungere.

I den sammenheng har jeg noen spørsmål som forhåpentligvis noen her kan hjelpe meg å besvare. Dette for å eliminere ting jeg er usikker på ;)

1. Jeg har målt strømmen som kommer ut av coil til å være over 12V med tenning på, men denne faller til 11,3V når jeg prøver å starte bilen. Er dette unormalt lavt?

2. Fordeleren og fordelerhette er selvfølgelig slitt over 300.000km, men det er fortsatt synlig metall igjen. Rengjort så det er "blankt". Jeg har vanskelig for å tro at denne skal slutte å fungere helt etter å ligget 3 uker i garasjen. Noen innspill rundt dette?

3. Jeg har byttet turtallssensor. Har den noen som helst sammenheng med gnist i plugger? Jeg målte den gamle sensoren til 810 Ohm, men den nye er 510 Ohm. Har jeg fått feil sensor, eller er det greit? Turtallsinstrumentet inne i bilen fungerer ikke, derfor valgte jeg å bytte, men jeg vet ikke om det løser problemet.

4. Coilen har to kabler som skal inn. Det står + og - på coil, men ikke på kablene. Kablene passer også på begge kontaktene, noe som er unormalt for Saab. Den ene kabelen går til venstre (over motor og inn i styringsenhet). Den andre går til høyre. Hvem er + og hvem er - ? Har det noe å si?
Sist redigert av BTKL den 28 jan 2018, 13:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BTKL
Innlegg: 2
Registrert: 28 jan 2018, 11:56
Navn: Bjørn Tore
Bil: Saab 900S Cab

Re: Får ikke tenning på plugger - trenger hjelp til å eliminere mulige feil :)

Legg inn av BTKL » 28 jan 2018, 13:38

Verden smiler til meg :)

Etter en runde i WIS fikk jeg bedre forståelse av det jeg trodde var en ren turtallssensor. Det viste seg å ikke stemme. Dette er Hall sensor, som har ALT å gjøre med gnist i pluggene. Byttet tilbake til den gamle (tydeligvis var den jeg hadde fått tilsendt feil :( ). Bilen startet som en klokke på første slaget.

Nå må jeg bare prøve å finne ut av hvor i H****** den siste bolten skal. Noen ide? Klassisk at man har en bolt til overs :P
Bilde

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Får ikke tenning på plugger - trenger hjelp til å eliminere mulige feil :) [LØST]

Legg inn av TurboTrykk » 29 jan 2018, 14:38

siste bolten til ac kompressorbrakett eller lignende?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Svar