Hei jeg har et problem med min saab. Dama var ute å kjørte den her en kveld å alt funket som det skulle, da jeg kommer ut dagen etter dukker det plutselig opp 2 feilmeldinger i dashbordet ( Stability controll og traction controll ) Har prøvd med flere forskjellige diagnoseapparat men ingen finner ecu.
Prøver å starte bilen å lys og alt slår seg på.
Tankmåler går i topp ettersom det er full tank men detter rett i bånn.
Ingen tegn til at starter prøver å gå rundt.
Batteriet viser 12.56v men har testet med startbooster men ikke noe liv.
Hva i huleste har skjedd :O
2007 Saab 9-3 1.9 TID 120hk
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 2007 Saab 9-3 1.9 TID 120hk
Det er ikke lett å peke på ett konkret sted å begynne, med bakgrunn i de opplysningene du allerede har gitt, men 9-3 er beryktet for sitt krav til (full)god spenning/batterikapasitet, som i ditt tilfelle kan se ut til å være ca. 75%.
Det er flere tråder der batteriskifte har ført til OK resultat basert på observasjon av de to feilmeldingene. Så kanskje ikke her, men få tatt en måling på polskoene når start forsøkes og se hvilken spenning du har da.
Det er flere tråder der batteriskifte har ført til OK resultat basert på observasjon av de to feilmeldingene. Så kanskje ikke her, men få tatt en måling på polskoene når start forsøkes og se hvilken spenning du har da.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: 2007 Saab 9-3 1.9 TID 120hk
Hei Kato:) Jeg var å fikk byttet det gamle batteriet i et nytt men problemet kommer da jeg setter et nytt fulladet batteri i bilen å setter på kablene, da detter den rett ned til rundt 12.50 å når jeg prøver å starte så rundt 12 30Kato skrev:Det er ikke lett å peke på ett konkret sted å begynne, med bakgrunn i de opplysningene du allerede har gitt, men 9-3 er beryktet for sitt krav til (full)god spenning/batterikapasitet, som i ditt tilfelle kan se ut til å være ca. 75%.
Det er flere tråder der batteriskifte har ført til OK resultat basert på observasjon av de to feilmeldingene. Så kanskje ikke her, men få tatt en måling på polskoene når start forsøkes og se hvilken spenning du har da.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 2007 Saab 9-3 1.9 TID 120hk
Dette med at spenningen faller til 12,50V bare ved å koble batteriet "inn i bilen" - uten tenningsnøkkel i formoder jeg - høres noe merkelig ut. Det i seg selv kunne/kan tyde på en eller annen last/kortslutning(?) et eller annet sted.
Så kan du prøve en tilnærming til problemet fra en annen vinkel, basert på at du ikke får kontakt med ECM og den kjensgjerning at 9-3 MY06-08 diesler har problemer med korrosjon i ledningsnettet, og deriblant ett tilfelle som kan ligne på dine symptomer: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -drar-inte. I dette tilfellet er det styrestrømsledningen med jord fra ECM som skal trekke hovedreléet, R7, som har fått det.
Det første som må sjekkes, om du ikke allerede har gjort det, er at sikringene #1 og -4 i elsentralen (UEC) i motorrommet er hele, og at det er spenning på begge punktene på disse. Om det er OK, kan kanskje en enkel test påvise OM det tilfeldigvis er brudd i ledningen: Ta ut R7 og mål over pinnene #85 (jord) og -86 (spenning) i sokkelen og se om spenningen (tenningsnøkkel i «ON») er lik den du har på batteripolene. Dette er ikke en god test, da det jo ikke er belastning på ledningen når reléspolen nå ikke er tilkoblet, men kan likevel kanskje gi en indikasjon på et ev. problem her.
Den sikreste metoden for å kontrollere om hovedreléet trekker, er å måle spenningen ut fra dette, eksempelvis i kontakten til til styreenheten for glødepluggene eller den til magnetventilen for ladeluft (som vel sitter noe enklere til).
Så kan du prøve en tilnærming til problemet fra en annen vinkel, basert på at du ikke får kontakt med ECM og den kjensgjerning at 9-3 MY06-08 diesler har problemer med korrosjon i ledningsnettet, og deriblant ett tilfelle som kan ligne på dine symptomer: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -drar-inte. I dette tilfellet er det styrestrømsledningen med jord fra ECM som skal trekke hovedreléet, R7, som har fått det.
Det første som må sjekkes, om du ikke allerede har gjort det, er at sikringene #1 og -4 i elsentralen (UEC) i motorrommet er hele, og at det er spenning på begge punktene på disse. Om det er OK, kan kanskje en enkel test påvise OM det tilfeldigvis er brudd i ledningen: Ta ut R7 og mål over pinnene #85 (jord) og -86 (spenning) i sokkelen og se om spenningen (tenningsnøkkel i «ON») er lik den du har på batteripolene. Dette er ikke en god test, da det jo ikke er belastning på ledningen når reléspolen nå ikke er tilkoblet, men kan likevel kanskje gi en indikasjon på et ev. problem her.
Den sikreste metoden for å kontrollere om hovedreléet trekker, er å måle spenningen ut fra dette, eksempelvis i kontakten til til styreenheten for glødepluggene eller den til magnetventilen for ladeluft (som vel sitter noe enklere til).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.