Ulelyd SAAB 9-5 2006, servopumpe?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Ulelyd SAAB 9-5 2006, servopumpe?

Legg inn av StenR » 04 feb 2018, 09:40

Hei,
Fått en ganske stygg ulelyd på vår 2006 9-5 Biopower. Mistenker servopumpa.

- Bilen hviner/uler (litt som en gammeldags grønnbosch-drill) når den er kald. Lyden forsvinner gradvis når bilen blir varm
- Lyden endrer litt karakter når jeg slakker multireima mens motoren går. Den forsvinner ikke, men går over til å bli en slags raklelyd.
- Lyden endrer tydelig karakter når jeg vrir rattet mens den står på tomgang.
- Det er servoolje i beholderen til servopumpa, men nivået er litt lavt og olja ser ut til å være smekk full av luftbobler
- Multireima (kort) og spenner skiftet for 14.000km siden
- Olje og oljefilter (begge orignal) skiftet for ~500mil siden

Bør jeg sjekke/utelukke noe mer før jeg bestiller ny servopumpe? Dumt å bestille deler hvis det ikke er den som er synderen. Bør jeg plukke av reima og manuelt inspisere alle remskiver osv., eller er min beskrivelse "klassisk" for gåen servo?

StenR

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ulelyd SAAB 9-5 2006, servopumpe?

Legg inn av TiaZzz » 04 feb 2018, 22:35

Lavt oljenivå gir en slik lyd. Du får korrekt olje på bl.a. Biltema – http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/ ... 000028148/ slik at det ikke koster allverden å sjekke det.

Lufting av systemet gjøres ved å svinge maks høyre og venstre noen ganger mens bilen er i gang. Høres ut som du har så lavt oljenivå at den super i seg luft.

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: Ulelyd SAAB 9-5 2006, servopumpe?

Legg inn av StenR » 06 feb 2018, 17:47

Takk, det stemte det. Billig og enkel "fiks". Ante ikke at luft i hydraulikken ga så stygg lyd. Manglet 2dl olje. Får håpe det ikke har begynt å lekke noe sted. Er riktignok 5år siden sist jeg etterfylte, men 2dl er ganske mye... Ikke noe synlig rundt tannstanga i alle fall...

StenR

Svar