Oljelampa blinker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ludbrumon
Innlegg: 1
Registrert: 06 feb 2018, 22:34
Navn: Liv

Oljelampa blinker

Legg inn av ludbrumon » 06 feb 2018, 22:49

Hallo!
Jeg er helt "grønn" og må ha litt hjelp.
3 ganger nå har oljelampa begynt å blinke..
Det er KUN når motoren er varm, og mens jeg kjører. Altså ikke på tomgang.
Når bilen har stått i ro en stund og jeg begynner å kjøre, så er alt ok igjen...
Oljenivået er ok.
Har googlet meg frem til at det kan være slam i bunnpanna, evt pumpa mi som synger på siste verset.
Skal ha den inn på verksted på torsdag for å sjekke hva problemet er, men tenkte å lufte det litt her, så jeg kan vite hva jeg har å forvente av utgifter :sniff:
Bilen er en 9-5 2.0 T automat
Et par andre ting........ Mange tror jeg har dieselbil pga lyden i motoren på tomgang ... Er det "normalt"? Den har vært sånn hele tiden mens jeg har hatt den.
Og i det siste har det blitt litt mye "turbo-aktig lyd" når jeg starter bilen og begynner å kjøre ... Det forsvinner etterhvert som jeg kjører og motoren blir varm.. hva skyldes det? :roll:
Takk for alle gode svar :worship:

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Oljelampa blinker

Legg inn av Helge » 06 feb 2018, 23:13

Dette skyldes oil-sludge som har ført til tette oljekanaler som igjen gir lavt oljetrykk. Kjent problem på B2X5.
Jeg kan med 95% sikkerhet si at motoren din er 3 sekunder unna rådebank hvis den ikke allerede har det pga lyden du beskriver på tomgang.
Kort fortalt så trenger bilen din ny motor.

Du kan sikkert ta ned bunnpannen og rense oljesilen i håp om at motoren kanskje kan reddes. Og du bør ikke kjøre eneste meter til med den.
Men jeg tror nok dessverre at motoren din allerede er søppel.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Oljelampa blinker

Legg inn av Trope » 14 feb 2018, 08:34

Hvilken årsmodell

Svar