Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Saabfan » 19 feb 2018, 19:34

Hei!

Noen som vet litt om motoren som har kode B207E? Skjønner at det er en 2-liter med trionic 7, men ikke stort mer.

Hvordan er den lik og forskjellig fra motorene i 9-5 (B205E/B235R)?

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E7R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 feb 2018, 19:41

B207 er toliter bensinmotoren i NG9-3 og har Trionic 8
B205/235 er som du seier bensinmotoren i 9-5, hhv 2.0 og 2.3 liter og har Trionic 7 :)

Når det gjeld likheiter imellom dei er det vel kort fortalt meir ulikt enn likt. Medan B2x5 er vidareutvika frå Saab sine tidligare motorar er B207 ein GM motor i grunnen som Saab har tatt for seg. Samme motor vart levert til ein del andre GM-produkt med bensinturbo.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Saabfan » 19 feb 2018, 20:50

Takk for svar.

Jeg kjenner B2X5-motorene ganske greit, men ikke 207...

1. Det er vel en DOHC-motor?
2. Har den ingen problemer med oilsludge?
3. Har den ingen felles deler med B2X5?

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Ingvar N629 » 19 feb 2018, 23:29

1-3 jepp

Dette er samme motor som sitter i en rekke GM-biler. Saab hadde utviklingen av turbo-delen. Det sitter faktisk Trionic 8 i Oplene som har denne i turboutgave.
I statene kalles samme motor for LK9, finnes som sugemotor og med kompressor, og det finnes flere varianter og generasjoner. God deletilgang for trim, populær motor å trimme i statene.
Variabel kvalitet på støpen i blokkene (sær støpemetode), alublokk med foringer. Fra 08 skal de visst være bedre, men dette viser seg visstnok først når det trimmes skikkelig. Blokkens konstruksjon er stabil og veiva i Saabmotorene er smidd. Faktisk er det populært å bruke enkelte Saabdeler når det trimmes amerikanere... Toppene er bra, med unntak av en serie som havnet i årsmodellene 09-10 men tydeligvis ikke alle. De har legeringsfeil på innsugsventilene som gjør at de deformeres og mister tettingen når de er kalde (kun bensin, BioPower har andre ventiler). Bra flow i toppen, 5mm ventilskaft som på B2X5 og bra grenrør særlig på 07 og nyere, lite turboforsinkelse. Fra 07 kom det Mitsubishi-turbo på alle varianter, 11T på standardmodellene og 14T på Aero. Aeroene (B207R) har andre kammer enn L og E.
Ellers er det ikke uvanlig med feil på en sleide til balansekjedet.
Bortsett fra dette er det en rimelig feilfri motor, lite tull med dem egentlig.
Styresystemet Trionic 8 er også et bra system.

Jeg holder på å trimme min B207 nå så vi får se hvor mye moro den vil være med på.
Bilene med 6-trinns manuell kasse har F40-kassa som er rimelig skuddsikker.

Ingen deler passer overens mellom B2X5 og B207, bortsett fra at clutchen fra 9-5 Aero kan monteres på B207 med femtrinns kasse om man vil trimme litt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 feb 2018, 23:38

Saabfan skrev:Takk for svar.

Jeg kjenner B2X5-motorene ganske greit, men ikke 207...

1. Det er vel en DOHC-motor?
2. Har den ingen problemer med oilsludge?
3. Har den ingen felles deler med B2X5?
1. Jepp
2. Oilsludge er ikkje eit problem på samme måte som B2x5, men alt er naturligvis mulig...
3. Eg har ikkje gått so djupt på kva som er likt/ulikt at eg kan svare bombastisk at det ikkje er noko felles med B2x5. Men ikkje usansynlig at du kan finne felles deler sidan Saab var med heilt ifrå starten av utviklinga av motoren. Men det er fks. separate tennspolar istaden for 2x4/5 som har ein komplett kassett, turboen er montert mot torpedovegg istadenfor mot radiator, boring er ulik (B207 har 86mm vs B2x4/5 som vel har 90mm). 9-5 er siste modell somsagt som har motor basert på H-motoren, B207 er jo basert på GM motor, slik eg har forstått det er det Saab som har stått for turbo-tilpassing fks.

edit: Ingvar kom før meg, kan tilføye at A20-serien som står i 2012 9-3 samt NG9-5 er basert på denne motoren igjen. Der har det vore litt problem med slakke i registerkjede, men det har meg bekjent ikkje vore eit problem på B207, anna enn den sleiden som Ingvar nemner. Største problemet med desse ved trim er vel egentlig clutchen som ikkje tåler all verden med effekt originalt. Motoren er vel også montert isammen i USA, om en vil ha ei kjensle av å køyre amcar :lol:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2018, 08:54

A20NFT som Hjelle skriver at satt i ng9-5 ble også levert i 9-3 Griffin. Her er det mye snacks, variable kamtider, direkte innsprøytning og twinscroll turbo og manifold. Blokka på disse er også mye sterkere enn på B207/LK9. Hirsch leverer steg 1 til denne motoren, 260 hk og 400 nm!! Her er det med andre ord potensiale. Turboladeren på disse er MItsubishi TD04L6-04H 19TK3S 8.5T. For de som kjenner sine turboer så snakker vi altså om bra størrelse på både kompressor og avgasside.
Samme motor finnes forøvrig også i bl a Insignia og Solstice.

Skal ikke se bort ifra at mange av delene fra A20NFT passer rett over på B207, iallfall i bunndelen (bortsett fra stempel)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 feb 2018, 10:44

Hm, turboen på A20NFT/NHT er vel ikkje Mitsu? Har for meg det er en BorgWarner K04 av et eller anna slag?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2018, 11:22

Hjelle, N6 skrev:Hm, turboen på A20NFT/NHT er vel ikkje Mitsu? Har for meg det er en BorgWarner K04 av et eller anna slag?
Stemmer, er levert med begge deler de motorene der men jeg tror det er Mitsuen du får om du bestiller originaldel til Saabene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 feb 2018, 11:42

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Hm, turboen på A20NFT/NHT er vel ikkje Mitsu? Har for meg det er en BorgWarner K04 av et eller anna slag?
Stemmer, er levert med begge deler de motorene der men jeg tror det er Mitsuen du får om du bestiller originaldel til Saabene.
Sjekka litt rundt, er tydligvis litt forskjellig kva som er lista. Er også minst 3 forskjellige delenummer i sving på desse aggregata. Men frå fabrikk veit eg en del av Saabane har hatt BW, best eg tek å ser kva eg har sjøl :p Men utifrå eit holdbarheits-synspunkt, kva er å foretrekke av Mitsu og BW? Har meg bekjent ikkje vore noko plage med turbohavari på A20 motorane, det vanligaste når det er relatert til turbo er at ein av magnetventilane som sit på turboen tek kveld.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2018, 15:07

Jeg vet ikke hvilken systematikk det er i hva som er levert med BW og hva som er levert med Mitsubishi. Jeg har trodd det har hatt med leverandøravtaler å gjøre og at det har handlet om marked eller hvilken bilfabrikk det ble levert til, men jeg vet jo ikke. Men det jeg har sett av aggregat listet for Saab har vært Mitsu. Begge har kapasitet i bøtter og spann i forhold til hva de skal levere i disse bilene, så slik sett er det vel hipp som happ hvilken de valgte å levere bilene med.
Holdbarhetsmessig er vel begge bra men jeg har hørt om flere som nevner havarier i forbindelse med BW enn med Mitsubishi, legger vekt på har hørt. Personlig har jeg bare gode erfaringer med begge deler. Om de er så like i kapasitet og respons at det er mulig å bytte mellom dem, uten at det blir rot med kalibreringene i styresystemet, vet jeg ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 feb 2018, 00:36

Virkar ut til å vere ein liten jungel det der.
Har sökt litt rundt, 12618667 (som er nyaste nummer i PC versjonen av EPC) er BW
12634179 (som er erstatta av *667) er Mitsu, men virkar ikkje ut som det er system i kva som er montert på NFT og NHT, EPC seier noko anna og virkligheita viser noko anna...
Nyaste nummeret er 12658317 , og det igjen erstattar *667 og slik eg ser det er den også BW.
Får nok forske litt meir på dette.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Saabfan » 21 feb 2018, 19:33

Takk for utfyllende svar! :worship:

Grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette er at jeg drømmer om en 9-3 cab (fra faceliften i 03/04), men vet ikke så mye om hvordan det ser ut under panseret og hvor mye jeg vil kjenne igjen fra 9-5.

9-3 kom med mange ulike motoralternativer, men de vanligste (les; de jeg har sett) er på berget virker å være;

- B207E - 1.8t - 150 hk
- B207L - 2.0t - 175 hk
- B207R - 2.0T - 210 hk

Så finnes biovarianter av de to første, 1.8t suger uten snurre, 2.8V6 og dieselvarianter.

De fleste jeg ser er B207E og L, altså de kjedeligste. Men er det kurant å skremme opp disse, slik at hvis man ser en bil der mye annet stemmer, så kan man krydre suppa litt i etterkant?

Er det ellers vensetlige endringer/oppgraderinger verdt å vite om i perioden 03-07? 08 og nyere koster litt mer enn jeg ønsker å bruke.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Ingvar N629 » 21 feb 2018, 22:08

Jada, trim lar seg fikse vettu :wink:

Et tips er å se etter en 2007. Faceliften kom i 08 og der ser det ut til å være et prishopp, men mye av de tekniske oppgraderingene kom i 07.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjeller og likheter B2x5E/R og B207E

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 feb 2018, 10:37

1.8t og 2.0t er begge toliterar, 1.8i utan turbo er ein 1.8 liter direkte frå hylla til Opel (Z18XE).
2.0t med Hirsch-programvare er faktisk heilt OK, men kan naturligvis ikkje samanlignast med ein B235R... :p
Og som Ingvar seier, er pris viktigare enn det kosmetiske, gå for en M07.

Svar