2.2 diesel, automat. Ujevnt gasspådrag.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
MinSaab
Innlegg: 23
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

2.2 diesel, automat. Ujevnt gasspådrag.

Legg inn av MinSaab » 21 feb 2018, 19:42

Hei, dere som vet alt! :)

Jeg har nylig kjøpt en 9-5 2.2 diesel, 2003 modell, automat. Spesielt når jeg kjører i bytrafikk 30-60 kmt/t, skjer følgende:

Når jeg gir gass, virker det som om motoren mister kraft eller holder igjen i kortere perioder på ca. 1 sekund av gangen. (Det kan nesten sammenlignes med at du gir litt gass og slipper gassen igjen, gir litt gass og slipper, gir litt gass og slipper.) Dette repeterer seg 3-4 ganger, før motoren oppfører seg normalt igjen og hastigheten øker. Når man så må bremse opp, for deretter å gi på igjen, skjer det på nytt igjen. Ved høyere turtall og hastighet, er tilstanden mer normal.

Mellom disse korte effekttapene (eller hva det måtte være), høres tre "klikkelyder" foran, som også blir borte når systemet har fått tenkt seg litt om.

Bilen starter greit og går helt normalt på tomgang. Jeg vet ikke om dette endrer seg når det er varmere i været, siden jeg kun har eid bilen gjennom en eneste lang kuldeperiode. Ingen unormal røyk, etter det jeg har observert. Forbruket oppleves (!) som normalt.

Tidligere eier har (visstnok) renset egr-ventilen.

Er det noen der ute som forstår hva jeg prøver å forklare, og som kan gi gode svar?

På forhånd takk for hjelpen!


K

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 2.2 diesel, automat. Ujevnt gasspådrag.

Legg inn av arvmadla N2945 » 24 feb 2018, 10:17

Det er vanskelig å komme med en korrekt fjerndiagnose på denne type feil, uten en feilkode å gå etter. Du kan jo gå gjennom de vanligste feilkilder på denne motoren å se om noe hjelper. Sjekke/rense/bytte - MAF-sensor, MAP-sensor, EGR-ventil, spjeldhus, luftfilter, drivstoff filter, returslanger på drivstoff, dyser, innsugssystem hele veien fra MAF inn til motoren. Men for å unngå å bytte deler forgjeves så anbefaler jeg å få ta bilen til et kyndig verksted eller ring en venn med tech2 :)

MinSaab
Innlegg: 23
Registrert: 15 apr 2017, 18:55
Navn: Kurt B
Bil: Saab 9-5 2,2 2003

Re: 2.2 diesel, automat. Ujevnt gasspådrag.

Legg inn av MinSaab » 25 feb 2018, 11:59

Takk for svar. :)

pekaill
Innlegg: 10
Registrert: 06 jul 2009, 11:12
Bil: Saab 9-5 1999 og 2000

Re: 2.2 diesel, automat. Ujevnt gasspådrag.

Legg inn av pekaill » 06 mar 2018, 09:56

Jeg har nettopp kjøpt meg 9-5 med samme motor. Jeg fikk opp motorlampe en av de første turene, og den gikk litt rart.
Jeg byttet alle vakuumslangene siden de var veldig morkne. Det var tydelig at disse var dårlige.
Tok av EGR-ventil og renset den. Dette er en enkel operasjon. Har rengjort sensor som står ved EGR ventil og luftmassemåler som står over luftfilteret. Motoren går nå helt fint.

Dette er enkelt preventivt vedlikehold som en kan gjøre på disse motorene.
Saab 9-5 2.2 TID
Saab 90

Svar