Oljelekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sparius
Innlegg: 13
Registrert: 12 aug 2012, 18:38
Navn: Marius Hauge
Bil: Saab 9-3 1.8t 2005

Oljelekkasje

Legg inn av Sparius » 13 mar 2018, 08:24

Hei

Har fått 2'er feil på EU kontroll pga av et par oljedråper på gulvet mens bilen var inne til EU kontroll.
Er redd for at dette kan bli reparasjoner for mer enn bilen er verdt så jeg henvender meg til forumet for tips og erfaringer.

Nettopp hatt service så kan bekrefte at det er motorolje da oljen på gulvet er helt lys brun.

Har lagt en eske under bilen natten over for å se hvor mye som kommer. Det er snakk om noen dråper.

Bilen er 9-3 2005, 1,8t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2018, 08:29

Hvor kommer det fra, da? Skjønner at det kommer fra motoren, men høyre, venstre, bak, foran? Har du åpnet panseret og tatt en titt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sparius
Innlegg: 13
Registrert: 12 aug 2012, 18:38
Navn: Marius Hauge
Bil: Saab 9-3 1.8t 2005

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Sparius » 13 mar 2018, 08:47

Førerside vil jeg si. Det er litt olje rundt servotank.
Har tidligere byttet simring mellom motor og servopumpe.
Nettopp byttet lokk på servotank, men det var ikke feilen.
Når oljen kommer ned på gulvet er det fra automatkassen mener jeg.
Er det noen vanlige feil som kan føre til lekkasje på baksiden av motor, evt høyre side sett fra foran bilen (førerside)?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2018, 08:55

Servopumpa er jo typisk, da. Sjekk fargen på olja i servotanken, er det motorolje eller servoolje?

Ellers sitter jo oljekjøleren på den sida.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sparius
Innlegg: 13
Registrert: 12 aug 2012, 18:38
Navn: Marius Hauge
Bil: Saab 9-3 1.8t 2005

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Sparius » 13 mar 2018, 09:09

Bestille en diagnosetime hos verksted som har greie på Saab da?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2018, 10:56

Ja, med mindre du klarer å gjøre litt selv. Ta en motorvask, så er det lettere å se hvor det kommer fra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sparius
Innlegg: 13
Registrert: 12 aug 2012, 18:38
Navn: Marius Hauge
Bil: Saab 9-3 1.8t 2005

Re: Oljelekkasje

Legg inn av Sparius » 13 mar 2018, 16:04

Sjekket olje i servotank og det er ikke blank, men virker forusenset, brun farge. Det er også over max nivå.

Byttet som sagt pakning mellom kamaksling og mekanisk servopumpe for ca 2 år siden. Er det noen som har erfaring med at servopumpe må byttes? Stor jobb?

Svar