2008 93 1,9 Tid problem ved full tank + dieselvarmerproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

2008 93 1,9 Tid problem ved full tank + dieselvarmerproblem

Legg inn av saabby » 04 apr 2018, 15:51

Hei! :D

Har en 2008 93 1,9 Tid automat, som oppfører seg litt rart. Den starter og går veldig greit, men det oppstår noe merkelig hver gang jeg har fyllt tanken full. Etter tanking går den helt fint med en gang, men etter litt kjøring, og da kanskje spesiellt etter litt pådrag , så begynner den å hoste og går ujevnt med en gang når jeg stopper opp. Den går like ujevnt om den står i nøytral eller revers eller drive. Kan stoppe den, for så å ikke merke noe når jeg starter igjen, men kan også være at det er helt lik hosting og ujevnt gange når jeg starter igjen.
Det virker jo som den på en eller annen måte ikke får diesel. Men likevel rart, da den oppfører seg helt fint med halv eller nesten tom tank.

Er det noen som har noe tips eller har vært borti lignenede? [-o<


Har også en dieselvarmer som går på konstant. Har lest meg frem til at den skal starte selv ved en viss temp, og jeg kan programmere den i bilen om jeg vil at den skal starte til gitte tidspunkt. Jeg har resatt den, og vil kun ha manuell kjøring av den. Problemet er at den går konstant fra jeg starter bilen til jeg stopper, enten motoren er kald eller har kjørt i flere timer og er godt varm. Den trenger en rens, så den soter en del og lukter godt diesel. Jeg har i det siste bare tatt ut sikringen for å unngå at den går. Noen som har noen visdomsord om denne også?

Takker på forhånd for alle innspill og all hjelp! :D

Ha en fin saab dag alle sammen
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 2008 93 1,9 Tid problem ved full tank + dieselvarmerproblem

Legg inn av arvmadla N2945 » 05 apr 2018, 16:38

Om det er tett tankutlufting som er problemet i ditt tilfelle vet jeg ikke. Eneste jeg kom på i farten som kanskje kan forårsake vacuum i tanken.
Bilde

Dieselvarmeren kan programmeres om med Tech2 slik at den starter kun ved manuell start via SID. Helt vanlig at disse trenger en service da de ofte soter igjen. Du kan prøve å brenne den ren ved å la bilen stå med varmen på full guffe å vinduer åpne. Mener å ha lest at noen har hatt suksess med dette.

Svar